Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe flm ställa in hastighet rätt??  (läst 2336 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spamb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe flm ställa in hastighet rätt??
« skrivet: 03 november 2015, 20:39:24 »
Har ett hus byggd 64 och i sommras installerade vi bergvärme nibe 1255 och nibes flm. Huset är 140 kvm samt källare på ca 100 kvm. Flm suger luft från kök samt två vadrum och i källare från tvättstuga och garage. Rörfirman som installerade flm körde på standard inställning på fläkthastighet 65 procent. Jag vet att det bästa är att man anlitar nån som mäter och ställer in rätt luftflöde. Men jag undrar om nån sitter på nån schema som vet ungefär hur mycket luft dras ut från huset vid 65 procents fläkt hastighet och ifall jag ska ställa fläkten lägre eller öka hastighet.
Tack på förhand

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe flm ställa in hastighet rätt??
« Svar #1 skrivet: 03 november 2015, 20:42:00 »
Här står en del men det beror ju mycket på hur kanalerna ser ut. http://www.nibe.se/nibedocuments/15693/031372-5.pdf
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad spamb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe flm ställa in hastighet rätt??
« Svar #2 skrivet: 03 november 2015, 22:03:18 »
Hittade nån diagram och det verkar att den ska stå ungefär på förinställd värde 65 procent om ja har flöde 75 l/s
i manualen står även att cirkulationspumpen ska också ställas på ett värde 1,2 eller 3.
men där fattar jag inte riktigt vad hur ska man räkna ut det. är det nån som vet hur ska jag ställa in den om jag har flöde 75 l/s

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe flm ställa in hastighet rätt??
« Svar #3 skrivet: 04 november 2015, 14:31:53 »
Har för mig att Flm har nån typ av reglerventil till brine den skulle jag öppna helt för max flöde till att börja med sen bör det gå bra med cp på lägsta hastigheten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!