Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Comfortzone EX65- ljudproblem  (läst 6695 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ComfortOlle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • NÃ¥gon mer som har en ComfortZone EX65?
Comfortzone EX65- ljudproblem
« skrivet: 10 februari 2015, 22:03:45 »
Hej

Söker ägare/konsumenter till Comfortzone EX65 då jag har problem med ljudnivå och bi-ljud som jag inte kan få hjälp med av tillverkare och installatör.
Det vore även intressant med möjlighet till referensobjekt hos någon annan ägare där man kan jämföra loggar och drift/elförbrukning då min pump drar mer el än min gamla elpanna, vv beredare och ftx system ihop. Någon som är insatt och kan hjälpa mig med en analys av det?

Har sett olika trådar och vissa med ljudproblem men effekt och detaljfakta skiljer sig mellan EX och CE modeller och 65 och 50 så vore kanon om vi kunde ha en tråd för problem och logg jämförelser av EX 65.

mvh
VP ägare med hörselproppar
Huset värms av en CZ EX65, 220kvm plus ouppvärmd biyta...  men jag har oljud och biljud som vi inte blir av med...

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Comfortzone EX65- ljudproblem
« Svar #1 skrivet: 19 februari 2015, 20:58:16 »
Varför kan din installatör inte hjälpa dig?
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad ComfortOlle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • NÃ¥gon mer som har en ComfortZone EX65?
SV: Comfortzone EX65- ljudproblem
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2015, 23:02:15 »
Hej
tack för svar > IVT center.

Jo jag har försökt få hjälp av min installatör under 1,5 år. Det har jag också fått till del men inte så det avhjälpt problemen. Flexibla slangar, gummifötter och smutsfilter monterades 2-3 mån efter installation. Dock sitter smutsfiltret på returen så att slingan på bottenplan (gamla radiatorer) direkt mellan filter och in i pumpen.

ang ljud ,äter jag upp över 60 dB (a) vid pumpen och vi har vibrationsljud både diagonalt i rum från pumpen och direkt ovanför, under 1,5 år har firman sagt att man ska fixa och justerar efter hand och med katt strypare i maskinen mm. men så efter 1,5 år så meddelar man att den ska låta som den gör.
Ljudbilden varierar och ofta när firman varit på plats någon timme startar de om maskinen helt och problem och ljud kommer oftast när maskinen gått in mot kvällen, VV produktion och kallare ute...

Första året gick den på bara el-drift under feb och mars då VP lådan var tvungen att bytas. och det var inga problem att värma både hus o VV på bara el men nu sen julafton 2014 har pumpen stannat i VV läge och det sjunker ofta ned till knappt 20grader inne trots att det brukar ligga på 22,5 på samma kurva tidigare.
VV tar ofta slut trots att bara en duschat.
Elräkningen har aldrig varit så hög som senaste två månader. Förbrukar nästan 4000kWh totalt trots att jag innan installation av EX65 hade tre separata maskiner: VV beredare, elpanna med acctank och ftx-fläktssystem drog jag aldrig mer än 2800kWh totalt under januari 2013.

Larmar för högt gastryck så fort man vill använda "extra varmvatten" funktionen.

Tacksam för råd från fackman i frågan och som sagt gärna referensobjekt hos andra ägare.
Firman jag köpt av säger att deras andra kunder inte vill ge referens om jag ska vara där och lyssna och ställa frågor.

Firman tycker de gjort vad de kan och vill liksom avsluta dialogen....

så är det... familjen har mått skit och haft svårt o sova i 1,5 år snart... helt utan att man märker det så sitter man "byggfällan" situation ....

Huset värms av en CZ EX65, 220kvm plus ouppvärmd biyta...  men jag har oljud och biljud som vi inte blir av med...

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Comfortzone EX65- ljudproblem
« Svar #3 skrivet: 22 februari 2015, 09:26:43 »
Det här är tråd 2 om samma sak.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Comfortzone EX65- ljudproblem
« Svar #4 skrivet: 22 februari 2015, 11:35:17 »
Det här låter som en reklamation, om du har reklamerat värmepumpen till din återförsäljare så är nästa instans VPN:
http://skvp.se/varmepumpar/reklamationsnamnd

Var noga med att dokumentera elförbrukning + alla driftdata du kan få fram på din värmepump.
Huvudorsaken för reklamationen bör vara din elförbrukning, även om ljudet är besvärande så är detta svårare att reklamera än hårda siffror i kWh.
« Senast ändrad: 22 februari 2015, 11:37:00 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1846
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Comfortzone EX65- ljudproblem
« Svar #5 skrivet: 22 februari 2015, 15:54:08 »
Den verkar ju tyvärr vara trasig
60 dbA vid pumpem är ju ett hiskeligt oväsen. Vad mäter du med, har du någon app i telefonen?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad ComfortOlle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • NÃ¥gon mer som har en ComfortZone EX65?
SV: Comfortzone EX65- ljudproblem
« Svar #6 skrivet: 22 februari 2015, 17:25:15 »
Tack för alla svar.

mätt med två olika mobiler och app från arbetsmiljöverket.

Jag har ju en 6,5kW kompressor och ofta kör den full effekt plus full tillskott värme dvs 6500W.

jag kollar loggen och ser att jag har elförbrukning pÃ¥ 17000kWh sen installation och energi effekt ut ligger pÃ¥ knappa 35000kWh -  nÃ¥gon som har en reflektion kring detta????

Huset värms av en CZ EX65, 220kvm plus ouppvärmd biyta...  men jag har oljud och biljud som vi inte blir av med...

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Comfortzone EX65- ljudproblem
« Svar #7 skrivet: 22 februari 2015, 17:43:11 »
finns det någon stans där du kan läsa av kylkretsen på den,
vad har du för hetgas?
vad är det för temp på frånluften.
tex
Med vänlig hälsning
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1846
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Comfortzone EX65- ljudproblem
« Svar #8 skrivet: 22 februari 2015, 18:26:34 »
Jag la min iphone alldeles bredvid pumpen (typ en dm ifrån) en stund och medelnivån är ca 46-47 dB
Nu har vi iofs en mindre äldre CE50;a men utvecklingen borde gå framåt och därmed också ljuddämpningen bli effektivare

Beträffande din förbrukning kontra avgiven energi så tyder även detta på att något är riktigt galet. I den här tråden diskuterades detta tidigare
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49031.msg492599#msg492599

I mitt fall har inte förhållandet ändrats

Vi låg då på att pumpen under drygt två år levererat nästan 27000 kWh med 1940 kWh i tillskott. Du kanske kan kolla upp dina motsvarande siffror i din display som är något modernare
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad ComfortOlle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • NÃ¥gon mer som har en ComfortZone EX65?
SV: Comfortzone EX65- ljudproblem
« Svar #9 skrivet: 07 mars 2015, 10:33:51 »
Tacksamt med era svar.

Jag har haft kontakt med SKVP och sen även IVT Center i närliggande ort som har besiktat installation till att börja med. IVT är ju åf för CZ och har egna modeller byggda av CZ.

Det som irriterar mig är att CZ haft både huvudtekniker och VD för företaget här och CZ har felsökt och kikat över ett år och det finns liksom inga tydliga svar på något. Medan IVT direkt hittade fem felkällor som rör installation kontra installationsmanualen.

När det rör förbrukningen sÃ¥ har CZ bytt SD minne och saker konstant sÃ¥ jag kan inte se mina loggar och CZ säger arr det är sÃ¥ mycket rÃ¥data sÃ¥ de kan aldrig se precis hur pumpen gÃ¥r etc. 
Min EX65 drar 1000kWh per vintermånad mer än min elpanna på 12kw gjort tidigare år. Och CZ bryr sig inte om det, tar ingen notis utan så länge jag inte har några fler larm som löser ut så är de nöjda.

Någon som vet någon som har en EX65 ??? behöver besöka och få en refernsuppfattning om hur en pump ska funka som är felfri både i ljud och elförbrukning. Vore jätte snällt för CZ vill inte skaka fram referenskund.
Huset värms av en CZ EX65, 220kvm plus ouppvärmd biyta...  men jag har oljud och biljud som vi inte blir av med...

Utloggad ComfortOlle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • NÃ¥gon mer som har en ComfortZone EX65?
SV: Comfortzone EX65- ljudproblem - BILD LOGGAR
« Svar #10 skrivet: 07 mars 2015, 11:31:36 »

Här är siffror från min logg på EX65. Jag är mycket oroad och CZ har flera gånger haft minneskortet och kontrollerat pumpen men inte nämnt något om elförbrukning.

Någon här som vill kommentera ???

Huset värms av en CZ EX65, 220kvm plus ouppvärmd biyta...  men jag har oljud och biljud som vi inte blir av med...

S. Hansen

  • Gäst
S. Hansen
SV: Comfortzone EX65- ljudproblem
« Svar #11 skrivet: 11 mars 2015, 21:33:22 »
Har haft et EX65 anlæg med tilhørende T12 enhed i et år nu.
Har haft store indkøringsproblemer og meget usikker drift.
Har fået udskiftet printkort (styreenhet) og det hjalp gevaldigt
Senest et meget stort elforbrug på 70 KWatt om dagen.
Viste sig at kompressor slet ikke fungerede, da ledninger til føler (Lågtrycksvakt) var løse/faldet af.
Nu kører anlæg igen og vi forbruger ca. 20 KWatt om dagen.
Med hensyn til støj.
Prøv at ændre VP Fläkt hastighed til Sakta og Fläkt Sakta til -20%
Prøv at ændre UV Pumpen (kompressor) til max 90Hz
Disse to justeringer giver markant mindre støj og susen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!