Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med köp av portabel AC  (läst 29067 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JesperOhlin

  • Gäst
JesperOhlin
Hjälp med köp av portabel AC
« skrivet: 26 maj 2014, 02:00:03 »
Hejsan! nu när sommaren närmar sig med storsteg har jag återigen blivit intresserad av att köpa en portabel ac då mitt rum blir olidligt att vistas i när värmen ligger på.

Mitt rum är på 30 kvadratmeter och vad har läst till mig så räcker det i princip med att dra ut den medföljde sladden genom fönstret, är jag rätt på det?

Är det nÃ¥gon som har köpt en ac nyligen som de kan rekommendera? Jag har tittat pÃ¥ 3  olika varianter utan att göra mig klok pÃ¥ vad skillanden är.

1. http://www.electroworld.se/product/hem-och-hushall/flakt-och-luftkonditionering/SAC12C13E/sandstrom-aircondition-sac12c13e

2 http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/klimatprodukter/luftkonditionering/wilfa-ac-12w

3 http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/klimatprodukter/luftkonditionering/whirlpool-amd081

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med köp av portabel AC
« Svar #1 skrivet: 26 maj 2014, 03:55:08 »
Hmm, visst kyler de där aggregaten med en viss effekt, men problemet är att de bara blåser ut den varma luften, vilket samtidigt innebär att den suger in samma mängd luft från intilliggande rum, eller utifrån.
Om det är varmt ute, eller i de rum varifrån luften som skall ersätta den luft som blåses ut får du ingen eller liten nyttokyleffekt.

För att kyla ett rum effektivt, och med så lite buller som möjligt bör du ha ett aggregat som kräver två hål i väggen: http://www.luftmiljobutiken.se/sv/hace-ac-secret-weapon-p-mini10-2-8-kw/product_details.php/products_id/244

Eller en riktig luftvärmepump/AC med inne och utedel: http://www.jula.se/luft-luftvarmepump-3-35kw-417047
Eller: http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/varme-ventilation/varmepumpar/zibro-sc-1332
« Senast ändrad: 26 maj 2014, 04:08:23 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hjälp med köp av portabel AC
« Svar #2 skrivet: 26 maj 2014, 11:51:25 »
Det fanns en som var bra, Toshiba rac-14 uwe/14uwe-f, en mycket dyr sak. Jag har precis skrotat min p g av att höljet rämnade, men den är mer än 30 år gammal.
Den fungerade så att den lämpade av värmen i vatten och fick detta att förångas varpå det blåstes ut. Därav behövdes bara en liten slang, som på dammsugaren ungefär. Jag har kylmaskinen kvar och den fungerar fortfarande, även beskrivningen finns. Verkar vara svårt att hitta på nätet nu. Det är den enda vettiga portabla A/Cn jag vet, kanske någon med entreprenörsanda har lust att starta tillverkning.

Det fanns en mini-split avsedd för husvagnar, en utedel och en innedel som man hängde i fönstret, kan inte hitta den nu men vet att den fanns för 2 år sedan, tror det var rusta bl a som sålde den.
« Senast ändrad: 26 maj 2014, 12:09:10 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

JesperOhlin

  • Gäst
JesperOhlin
SV: Hjälp med köp av portabel AC
« Svar #3 skrivet: 26 maj 2014, 12:23:44 »
Tack för svaren, tyvär så är en riktig luftvärmepump inte aktuellt då vi helt enkelt inte har plats för installationen.
Så om jag har förstått det rätt så kommer de tre kylarna som jag länkade inte funka så smidigt som jag hade tänkt mig? Det räcker alltså inte att koppla in den och dra ut sladden via fönstret/göra ett hål för den?¨

Stort tack på förhand

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hjälp med köp av portabel AC
« Svar #4 skrivet: 26 maj 2014, 12:34:41 »
Hittade en sida, http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/129/1/ACV3000_M65_DK_CAMPER.pdf men vet inte hur den är, verkar vettigt i alla fall.

Jag tittade lite på dina länkar, kan inte se var de gör av med varmluften, de brukar inte vilja visa det för det brukar handla om en slang på mer än 100mm i diameter som ska ut. Googla på portabel ac och visa bilder så får du en uppfattning om vad som gäller.
« Senast ändrad: 26 maj 2014, 12:40:36 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Hjälp med köp av portabel AC
« Svar #5 skrivet: 26 maj 2014, 13:05:21 »
Ett split agregat är det bästa.
Här är en som är mobil
http://www.luftmiljobutiken.se/sv/procool-44b-flyttbart-kylaggregat-4-4-kw/product_details.php/products_id/102

Fast den kostar lika mycket som en fast monterad.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Hjälp med köp av portabel AC
« Svar #6 skrivet: 26 maj 2014, 20:12:29 »
En sak att tänka pÃ¥ om man köper en spotkylare med tjock avluftslang (100 mm i diameter, typ), det är att den inte har för lÃ¥g kapacitet i BTU eller kilowatt - typ 10000 BTU eller 3 kW kyla är nog nedre gränsen om man har en slang-AC (spot-kylare)  eftersom man hela tiden drar in luft utifrÃ¥n som kan vara varm om man har otur - man fÃ¥r räkna med att hälften av kylkapaciteten försvinner pga. den inkommande varmluften utifrÃ¥n, dvs. av 3 kW kapacitet sÃ¥ kanske du fÃ¥r 1.5 kW nyttig kyla.

En sak till att nogsamt kolla är att den själv Ã¥ngar upp kondensvattnet automatiskt - det finns i handeln mÃ¥nga maskiner som inte gör det och det blir ett jäkla tömmande  av den ofta löjligt lilla bägaren dÃ¥ i fuktigare dagar sÃ¥ kan det producera 1-1.5 liter vatten i timmen...

en splitaggregat är mycket bättre i det avseende - men jag förstår problemet om man tex. bor i hyreslägenheter och inte kan/får hänga något på utsidan/balkong eller göra åverkan i väggar etc.

Kan man hitta variant som kan boostas med kranvatten inställd i dunk i maskinen (dvs. maskinen spolar en del av kondensorn och ånga upp vatten precis som den gör med kondensen, i maskiner som som tar hand om sin egen kondens) - välj en sådan då man kan strypa ned heta utluften ganska mycket och den vägen minska på varmluftinsuget utifrån när det är riktigt varmt. Sådana maskiner har ofta avhärdningsfilter som måste bytas då och då, annars så kalkar och saltar maskinen igen så småningom.

Kan man hitta dom med R290-fyllnad (sådana finns i Australien bl.a) så anser jag att det är om man skall köpa dels för att stötta den miljöinriktningen men också att dessa maskiner har bättre COP än de som är HCF-fyllda - mängden gas är inte mycket mer än det som finns i en vitvara av större modell.

Idag är det dessvärre svÃ¥rt i sverige att hitta sÃ¥dana utan överallt använder man istället  R410A som är ännu sämre köldmedie än för nÃ¥gra Ã¥r sedan använda R407C (ersätter R22) just i användningen som AC-bruk och egentligen inte alls passar för den användningen pga. relativ het temperatur pÃ¥ kondensorn (gÃ¥r inte alls lika svalt som utedelen pÃ¥ en splitt-apparat) . Det är heller ingen framtid för R410A eftersom den förbjuds inom nÃ¥gra Ã¥r och GWP fÃ¥r inte vara mer än 150 i den typen av maskiner och dÃ¥ kan man fetglömma R410A, R407C och även R32...


 
« Senast ändrad: 26 maj 2014, 20:18:58 av xxargs »

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hjälp med köp av portabel AC
« Svar #7 skrivet: 26 maj 2014, 23:36:14 »
Har man nära till vattenanslutning är det billigaste alternativet en luft-vatten växlare med fläkt. Den behöver inte vara gigantisk och behöver inget stort vattenflöde. Jag gjorde så en sommar och den drog ner temp till drägligt dock inte kylande. Ett nätt och jämt rinnande vatten kostar mindre än elen till en ac. Tror inte ens att den tog 1L i min, ca 1kr/tim skulle det bli med min vattentaxa om så var fallet. Så har man plats på diskbänken så kan man lätt ordna lite svalare luft. tummenupp
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hjälp med köp av portabel AC
« Svar #8 skrivet: 27 maj 2014, 09:35:32 »
Har man trädgård leder man så klart ut spillvattnet, brukar behövas när det är varmt, då blir driftskostnaden i det närmaste vad fläkten drar. tummenupp
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Hjälp med köp av portabel AC
« Svar #9 skrivet: 10 juli 2014, 02:15:42 »
Nedanstående text gäller för oss hyreslägenhetsinnehavare där splitt-aggregat inte är en option för oss, så tjata nu inte om detta... ;-)

---

Eftersom det plötsligt är väldigt varmt (tror det var minst ett par Ã¥r sedan som det var sÃ¥ här varmt)  sÃ¥ har väl mer än jag konstaterat att sovrummet och lägenheten plötsligt blivit närmast outhärdligt varma.

Nu har jag förvisso en gammal portabel AC och lyckligt nog en ventilationshÃ¥l till utsidan (gammal skafferiventilation) att dumpa ut varmluften genom, men maskin är ganska liten (6800 BTU utan vattenkylning - med vattenförÃ¥ngning pÃ¥ kondensorsidan är det nog uppemot  9000 BTU) och typ snart 15 Ã¥r och storleksmässigt kan jag nog inte trycka ut sÃ¥ mycket mer luft genom skafferiventilationen som en dagens 10000 och 12000 BTU-maskin kräver om inte luften fuktas upp i kondensorn och tar med sig värme den vägen, särskilt när dess fläktar knappt har nÃ¥gon tryck i sig och flödet bromsas sÃ¥ fort det är minsta lilla motstÃ¥nd (i jämförelse hur min gamla maskin trycker pÃ¥) - dock är jag ändÃ¥ pÃ¥ span för en nyare maskin...

Det jag vill ha är en maskin som kan Ã¥nga upp vatten frÃ¥n tank för att boosta pÃ¥ kapaciteten, dvs. en riktig vÃ¥tdel med dusch pÃ¥ kondensorn, den jag har är en sÃ¥dan och när den arbetar med vatten sÃ¥ höjs kylkapaciteten signifikant - kanske uppÃ¥t 30% mot när man kör med bara luftkylning och dessutom drar det mindre med ström i det läget med vattenkylning - typ frÃ¥n 800 Watt med bara luftkylning  till lite drygt 600 Watt när vÃ¥tdelen av kondensorn är vattenduschad. Kort sagt maskinen ger mer kyla och drar mindre med effekt när den arbetar med att Ã¥nga upp vatten - verkningsgraden ökar mycket.

När man tittar pÃ¥ vad de svenska vitvaru-handlarna erbjuder sÃ¥ blir man besviken - det är den billigaste kina-smäcket man kan köpa och angiven kylförmÃ¥ga är ibland tveksam och angivna ljudnivÃ¥ är väl optimistiskt lÃ¥gt gentemot verkligheten (som heller inte tar hänsyn till irriterande ljud som kling och knatter av ventiler som kan börja höras när kompressorn är hÃ¥rt lastat...)  samt slangdiametrarna är groteskt stora och dessvärre nästan ingen tryck pÃ¥ fläktarna vilket gör att minsta hinder i luftvägen (tex förlänga slang)  sÃ¥ sjunker kapaciteten och maskinen drar mer ström... 

Att tänka pÃ¥ i affären - om dessa portabla AC är pÃ¥slagna som demo, att dessa kanske upplevs ge ordentligt med kalluft, för i affären är dessa friblÃ¥sande utan avloppslang ansluten för hetluften och sÃ¥ bra är inte verklig drift... prova att sätt pÃ¥ medföljande slang sÃ¥ att det blir en smula motstÃ¥nd och kanske hÃ¥ll för lite extra med en pappskiva och strypa luftflödet sÃ¥ att utloppsluften är över 50 grader C och det är dÃ¥ först det börja bekänna färg (och ljudmässigt)  hur det kommer att fungera hemma senare, tänker man skarva pÃ¥ ytterligare slanglängder (minst lika grov eller en storlek större slang)  sÃ¥ är det ännu viktigare att kolla att utblÃ¥set faktiskt orka trycka pÃ¥ lite... Ytterligare väldigt viktig sak att kolla är om maskinen Ã¥ngar upp sin egen kondensvatten till utloppsluften eller om det hamnar i en bytta som hela tiden mÃ¥ste tömmas - det sistnämnda är inte att rekommendera dÃ¥ det kan bli att tömma en gÃ¥ng i timmen och detta kommer efter ett tag reta gallfeber över denna 'skitsak'... och det säljs sÃ¥dana maskiner även nu idag, sÃ¥ se upp.

Och så långt jag letat hittills går heller inte i Sverige att hitta maskiner som uttryckligen kan ånga upp kranvatten och den vägen minska mängden varmluft som måste föras bort i slang och ventilation.

Som nämnt så har det funnits maskiner från bla. toshiba och Honywell med evaporativ kylning på kondensorsidan av AC för att minska kylluftsmängden - men dessa är svåra att hitta och förmodligen inte i produktion sedan länge.

Det fanns också väggmonterade AC-maskiner som kunde värma kranvatten ganska många grader och den vägen transportera ut det genom avloppet - lite grand som pool-värmepumpar gör fast här för trycksatt kranvatten

Kort sagt det är svårt att hitta maskiner i lite bättre kvalitetsklass över disk i Sverige även om man är villig att betala lite mer för detta.

Nu har jag hittat maskiner som passar ganska bra enligt mina önskemÃ¥l, inklusive propan-baserade varianter (det kommer vi fÃ¥ se mer av i framtiden med dom nya köldmediereglerna när R410A, R134a, R407C förbjuds i nya maskiner inom ett par Ã¥r)  - men inte i svenska marknaden, utan i tyskland, italien och Australien  mm.  och dÃ¥ menar jag liknande http://www.delonghi.com/en-int/products/comfort/air-conditioning/portable-air-conditioners , dessa har tom. avhärdningsfilter för att vÃ¥t-kondensorn inte skall kalka igen allt för fort.

(man ser ocksÃ¥ att angiven  ERR (ungefär COP)  för propan-maskinerna är betydligt högre än för motsvarande R410A-maskiner, och det är ingen liten skillnad heller...) 
 
Synd att inte någon svensk handlare vågar ta in dessa i Sverige då prislappen är en bra bit högre än kinaskräpet på elgiganten, mediamarkt etc...





 

 
« Senast ändrad: 10 juli 2014, 02:24:46 av xxargs »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med köp av portabel AC
« Svar #10 skrivet: 10 juli 2014, 08:31:32 »
Tycker du inte att denna typ av aggregat är helt OK, här borde man ju kunna lita på de uppgivna värdena för EER då slanglängderna inte bör påverkar (bara genom väggen X 2). http://www.luftmiljobutiken.se/sv/hace-ac-secret-weapon-p-mini10-2-8-kw/product_details.php/products_id/244

Nu är det väl i och för sig långt ifrån alla som bor i lägenhet som alls får borra några hål i väggen, men som ett lättinstallerat och lättplacerat kylaggregat för t.ex. ett sovrum borde det vara rätt lämpligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Hjälp med köp av portabel AC
« Svar #11 skrivet: 10 juli 2014, 11:08:54 »
Det är nog ingen större fel på denna - OM man kan göra stora 100 - 130 mm hål i fasadväggen, men jag kan inte använda denna för mitt fall då sådan skulle bli åverkan på fastigheten eller alternativet 2 feta ventilationsslangar som måste hitta en väg ut någon annan stans (och avger värme på vägen) och den situationen tror jag gäller många lägenhetsinnehavare vare sig det gäller hyr eller bostadsrätt.

har man eget hus så är situationen helt annorlunda... men då är en splitaggregat också en troligare option

Sedan har jag fått smak på hur mycket mer kyla vattenskylning ger på samma maskin och skulle gärna vilja ha den optionen när man behöver lite extra vid tex. nedkylning av varmt rum...

När det gäller EER sÃ¥ menade jag att en R410A-maskin kanske ligger pÃ¥ 2.6 vilket är nivÃ¥n för A-klass i deklarationerna - men vissa av propanmaskinerna har en EER 3.6 och är bra bit utanför skalan uppÃ¥t pÃ¥ klassningarna  eller skulle behöva A+++++ i deklarationen om man tittar pÃ¥ skalan med 0.2 steg mellan klasserna A,B,C etc.

pÃ¥ vitvarorna med R600a skrivs det ofta  idag A++ pÃ¥ de snÃ¥laste kyl/frysen och de med R134a (dom fÃ¥ som finns numera) hamnar pÃ¥ B och C när det gäller energiförbrukning...

Det visar på att det som säljs på framförallt lågprissidan inte är gjorda för att arbeta så bra som möjligt energimässigt utan smäller ihop apparaten på enklast möjliga sätt för lågt pris och i kombination med köldmedier som har lägre potential till möjlig hög verkningsgrad... även om vi i sverige inte kör så många timmar/år i jämförelse med mellan och sydeuropa så är dessa maskiner ändå stora elkonsumenter, när de väl används så bör an ändå försöka få så mycket kyla för elströmmen som möjligt.

min maskin kanske har varit igång 5000-7000 timmar totalt då vissa sommrar har den gått väldigt mycket (men inte sista två åren faktiskt) så om dessa fallerar efter kort tid eller håller lägre är nog mer indvidberoende.

min har en gammal hederlig kolvkompressor med R407C  medans maskiner som man kan köpa idag verkar vara helt baserad pÃ¥ rotary-kompressorer och R410A med allt tillverkat i kina och stÃ¥r det inte panasonic eller toshiba pÃ¥ kompressorn utan nÃ¥got okänt kinesiskt köpt för lägsta möjliga pris sÃ¥ skulle inte jag förvänta mig nÃ¥gra 10000h+ i drifttid...

rotary-kompressorer i dom flesta konstruktioner har också egenheten att motordelen arbeta i utloppet på hetgasen från kompressordelen i botten och hela kapslingen är alltså på högtrycksidan och motorn arbetar väldigt varmt - vilket också påverkar den möjliga livslängden och också verkningsgraden då kopparlindningar höjer sin resistans ganska mycket vid värme och därmed mer kopparförluster i motorn än vad klassiska kompressorer med motordel som kyls av inkommade suggasen - och idag är koppar dyrt och gissa på vad man sparar på i motorer => ännu mera inre förluster i kompressorn.


nÃ¥väl, det ändrar sig inom nÃ¥gra fÃ¥ Ã¥r de traditionella köldmedierna i typiskt sÃ¥dana här apparater som portabla AC och luftavfuktare inte längre fÃ¥r ha R134a, 407C eller R410A i sig och alla alternativ vare sig det är HC eller HCF-typ kommer vara av brännbar typ med skillnaden att HCF-typerna ocksÃ¥ kommer ge dödligt giftiga gaser i fallen om de tänds pÃ¥ och brinner vid en teoretisk tänkt inträffad läcka 
« Senast ändrad: 10 juli 2014, 11:21:08 av xxargs »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!