Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 , Officiell trÃ¥d.  (läst 386488 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1185 skrivet: 07 februari 2018, 07:11:19 »
Loggar man inte får man gissa vad som ställer till det.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad hevanaa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Österbotten
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1186 skrivet: 07 februari 2018, 11:50:02 »
Jag stör mig också på självsvängningar efter varmvattentapp. Ofta stannar den efteråt, speciellt om flera personer duschat. Har också märkt att frekvensen höjs och sänks väldigt långsamt i förhållande till GM och behov. Ibland slår den på elpatron innan max frekvens är uppnådd. Jag har gammalt radiatorsystem utan termostater på ca 100 m^2 och dåligt isolerat hus (90 år gammalt). 170 m borrhål. Jag bygger ut ca 45 m^2 i två våningar och där har jag tänkt ha golvvärme åtminstone på bottenvåning. Har någon tips om bästa sättet att koppla in golvvärmen? Nu körs radiatorsystemet rakt från Nibe. Jag har tänkt Nibe Ecs 40 shuntgrupp. Frågan är också om jag ska radiatorer eller golvvärme på vinden i nya delen.
Nibe 1255 6kW, 170 m hål. 100 m^2 hus från 1927 med radiatorsystem utan termostater. Tillbyggnad 2018 45 m^2 med golvvärme (Nibe ECS-40 shunt). FTX.

Utloggad hardwork

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1187 skrivet: 07 februari 2018, 13:50:46 »
Jag stör mig också på självsvängningar efter varmvattentapp. Ofta stannar den efteråt, speciellt om flera personer duschat. Har också märkt att frekvensen höjs och sänks väldigt långsamt i förhållande till GM och behov. Ibland slår den på elpatron innan max frekvens är uppnådd. Jag har gammalt radiatorsystem utan termostater på ca 100 m^2 och dåligt isolerat hus (90 år gammalt). 170 m borrhål. Jag bygger ut ca 45 m^2 i två våningar och där har jag tänkt ha golvvärme åtminstone på bottenvåning. Har någon tips om bästa sättet att koppla in golvvärmen? Nu körs radiatorsystemet rakt från Nibe. Jag har tänkt Nibe Ecs 40 shuntgrupp. Frågan är också om jag ska radiatorer eller golvvärme på vinden i nya delen.

Självsvängning efter VV produktion är vi fler som har/haft. Speciellt vi som kör en extra shuntgrupp för Golvvärme (2 system) åker på det här, sök på sign Uffen han har många inlägg om justera in sitt 2 system så kommer du kunna läsa några andra duktiga användare här på forumet som försöker hjälpa till med ideer.
- Försöker att lära mig nÃ¥got här ocksÃ¥, kanske  ::)
NIBE F1255-16, 155m+130m aktivt djup (parallellt). 2 klimatsystem (radiatorer övervåning, golvvärme undervåning). Hus utanför Örebro 290kvm i 2 plan timmer från 1870, tilläggsisolerat. Installerat April -17. Tidigare vedeldning mot 3m2 acc tankar, ca 35-40kbm per år.

Utloggad hardwork

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1188 skrivet: 07 februari 2018, 13:56:55 »
Så var det, det här med självsvängning igen...

Den här gången, inget som kan härledas till VV produktion som förut. Inte av mig som glad novis ivf...

Rensade filtret till köldbäraren vilket syns på bilden som första stoppet på kompressorn. Var helt igensatt filter...
- Nu efteråt så blir det hög kondensor temp som informationsmeddelande hela tiden vid varje kompressorstopp. Har fått det här förut men då bara vid VV produktion.
- Framledningstemperaturen går upp till 66 grader vilket den INTE gjort förut, utan nått upp till strax över 60 innan rensning av filtret.

Någon som har en ideé vad det här kan vara, börjar med prova ställa ner värmekurvor nu och se vad som händer...
NIBE F1255-16, 155m+130m aktivt djup (parallellt). 2 klimatsystem (radiatorer övervåning, golvvärme undervåning). Hus utanför Örebro 290kvm i 2 plan timmer från 1870, tilläggsisolerat. Installerat April -17. Tidigare vedeldning mot 3m2 acc tankar, ca 35-40kbm per år.

Utloggad hevanaa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Österbotten
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1189 skrivet: 07 februari 2018, 14:55:58 »
Självsvängning efter VV produktion är vi fler som har/haft. Speciellt vi som kör en extra shuntgrupp för Golvvärme (2 system) åker på det här,

Ja, jag har läst lite i forumet. Låter inte bra om det blir värre med extra shuntgrupp. Jag tvivlar dock att det blir värre, eftersom värmepumpen redan har problem med ett radiatorsystem. Det är nog regulatorn det är fel på (det är 20 år sedan jag läste reglerteknik, men jag förstår ungefär hur det borde fungera). Håller med bl.a. Rickard här på forumet om att man inte verkar kunna reglerteknik på Nibe. Men förstås, fler faktorer kan göra det värre.
Nibe 1255 6kW, 170 m hål. 100 m^2 hus från 1927 med radiatorsystem utan termostater. Tillbyggnad 2018 45 m^2 med golvvärme (Nibe ECS-40 shunt). FTX.

Utloggad Tomros74

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • F2040-8 + VVM310. villa 2 plan + källare. 100kvm.
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1190 skrivet: 07 februari 2018, 15:13:23 »
Ja.. vi är fler här som kan reglerteknik, för egen del är det inte länge sedan jag jobbade med det, och examen togs för 10 år sen för egen del. Det finns ju "färdiga" regulatorer, och på denna nivå borde Nibe klara att lösa problemet med hjälp av Google... basic kunskap...

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1191 skrivet: 07 februari 2018, 15:42:56 »
Man kanske ska tipsa någon reporter på lämplig villa/hem/hus tidning om denna soppan? Det kanske kan tvinga Nibe att agera.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1192 skrivet: 07 februari 2018, 15:43:24 »
Jag stör mig också på självsvängningar efter varmvattentapp. Ofta stannar den efteråt, speciellt om flera personer duschat. Har också märkt att frekvensen höjs och sänks väldigt långsamt i förhållande till GM och behov. Ibland slår den på elpatron innan max frekvens är uppnådd. Jag har gammalt radiatorsystem utan termostater på ca 100 m^2 och dåligt isolerat hus (90 år gammalt). 170 m borrhål. Jag bygger ut ca 45 m^2 i två våningar och där har jag tänkt ha golvvärme åtminstone på bottenvåning. Har någon tips om bästa sättet att koppla in golvvärmen? Nu körs radiatorsystemet rakt från Nibe. Jag har tänkt Nibe Ecs 40 shuntgrupp. Frågan är också om jag ska radiatorer eller golvvärme på vinden i nya delen.

Bäst är att försöka strypa in din shuntgrupp manuallet (oavsett fabrikat) så att shunten aldrig behöver reglera.
Så länge du har ett lagom delflöde till golvvärmen så kommer värmen att bli bra i nya delen, möjligen att du kan låta termostater strypa bort eventuell övertemp, men jag tror inte på iden att låta en shuntstyrning försöka hålla en viss specifik framledningstemp, speciellt inte så länge Nibes regulator hanterar flödes och temperaturförändringar så dåligt.
Golvvärme eller radiatorer på vinden är väl en smaksak, kanske är lite snabbare med radiatorer om vinden påverkas mycket av solinstrålning t.e.x, då är ju golvvärme lite trögare och du riskerar få väldigt varmt om vindsvåningen är solutsatt under vår och höst.
Men komfortmässigt så är väl golvvärme svårslaget.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1193 skrivet: 07 februari 2018, 15:45:16 »
@Magnus, gör som du vill, du kan starta en egen tråd eller lägga upp dina teorier här i denna tråd, spelar ingen roll.
Enda fördelen med att ha så mycket som möjligt i ett fåtal trådar är väl att det blir lättare för de som följer dessa trådar (Nibe t.ex.) att hänga med i alla turer.
Förstår dock om du vill ha dina teorier i en egen tråd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hevanaa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Österbotten
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1194 skrivet: 07 februari 2018, 15:49:17 »
Bäst är att försöka strypa in din shuntgrupp manuallet (oavsett fabrikat) så att shunten aldrig behöver reglera.
Så länge du har ett lagom delflöde till golvvärmen så kommer värmen att bli bra i nya delen, möjligen att du kan låta termostater strypa bort eventuell övertemp, men jag tror inte på iden att låta en shuntstyrning försöka hålla en viss specifik framledningstemp, speciellt inte så länge Nibes regulator hanterar flödes och temperaturförändringar så dåligt.
Golvvärme eller radiatorer på vinden är väl en smaksak, kanske är lite snabbare med radiatorer om vinden påverkas mycket av solinstrålning t.e.x, då är ju golvvärme lite trögare och du riskerar få väldigt varmt om vindsvåningen är solutsatt under vår och höst.
Men komfortmässigt så är väl golvvärme svårslaget.

Tack för tips.
Nibe 1255 6kW, 170 m hål. 100 m^2 hus från 1927 med radiatorsystem utan termostater. Tillbyggnad 2018 45 m^2 med golvvärme (Nibe ECS-40 shunt). FTX.

Utloggad hardwork

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1195 skrivet: 07 februari 2018, 16:18:46 »
Ja, jag har läst lite i forumet. Låter inte bra om det blir värre med extra shuntgrupp. Jag tvivlar dock att det blir värre, eftersom värmepumpen redan har problem med ett radiatorsystem. Det är nog regulatorn det är fel på (det är 20 år sedan jag läste reglerteknik, men jag förstår ungefär hur det borde fungera). Håller med bl.a. Rickard här på forumet om att man inte verkar kunna reglerteknik på Nibe. Men förstås, fler faktorer kan göra det värre.

Ja med min mediokra men ack väl lästa grundkurs i styr och reglerteknik som teknist för många herrans år sedan så är det helt klart något med reglertekniken, både utrustning och program som Nibe ligger efter med.

Efter gårdagens haveri i självsvängning (se min bifogade bild) så kan jag bara konstatera, regleringen gasar på alldeles för snabbt. Även när börvärden är nådda så gasar maskinen på med ännu mer effekt. 1255-16 har bra tryck i effekt och höjer systemtemperaturer snabbt! En aning saktare reglering för att få med alla parametrar och stämma av mot vore helt klart önskvärt.
Verkar som Nibe har använt en perfekt lösning... att snabbt ta ner för höga värden över bör-värde med att sonika göra shut down till 0Hz, istället för släppa ned till 20Hz vänta och se om 0Hz är ett måste...

En bra maskin i övrigt, levererar bra men regleringen behövs se över helt klart.
NIBE F1255-16, 155m+130m aktivt djup (parallellt). 2 klimatsystem (radiatorer övervåning, golvvärme undervåning). Hus utanför Örebro 290kvm i 2 plan timmer från 1870, tilläggsisolerat. Installerat April -17. Tidigare vedeldning mot 3m2 acc tankar, ca 35-40kbm per år.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1196 skrivet: 07 februari 2018, 17:10:51 »
Ryktene om denne dårlige regulatoren spres seg fort om dagen, i andre forum begynner man å lete etter andre produsenter av varmepumper... Hvor vanskelig kan det være å regulerer en temperatur....
Hva er galt med PID?

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1197 skrivet: 07 februari 2018, 19:13:47 »
Jag stör mig också på självsvängningar efter varmvattentapp. Ofta stannar den efteråt, speciellt om flera personer duschat. Har också märkt att frekvensen höjs och sänks väldigt långsamt i förhållande till GM och behov. Ibland slår den på elpatron innan max frekvens är uppnådd. Jag har gammalt radiatorsystem utan termostater på ca 100 m^2 och dåligt isolerat hus (90 år gammalt). 170 m borrhål. Jag bygger ut ca 45 m^2 i två våningar och där har jag tänkt ha golvvärme åtminstone på bottenvåning. Har någon tips om bästa sättet att koppla in golvvärmen? Nu körs radiatorsystemet rakt från Nibe. Jag har tänkt Nibe Ecs 40 shuntgrupp. Frågan är också om jag ska radiatorer eller golvvärme på vinden i nya delen.
Lägg inte pengarna på Nibes shuntpaket.
Antingen följer du Rickards förslag och bygger en manuell shunt där du kan ställa in ett grundflöde eller så köper du en golvfördelare med inbyggd shunt som har en kapillärtermostat.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad JNF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1198 skrivet: 08 februari 2018, 18:15:38 »
Loggar man inte får man gissa vad som ställer till det.
Har nu haft stopp varje dygn sen jag provade blockerad tillsats GM start -100 TS 200....Och funderat varför..Men idag när jag kollade på uplink när frun tog en långdusch ser jag nått väldigt märkligt.Gm sjunker ner till -299 och pumpen drar på och gm stiger till -253 för att i nästa sekund hoppa till -153???? pumpen ligger på 80hz inte konstigt man får stopp om den beter sig på det viset....Har nu återgått till original inställningar.
« Senast ändrad: 08 februari 2018, 18:33:52 av eba »
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1199 skrivet: 08 februari 2018, 18:37:00 »
Och vart är loggen ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!