Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pump som skapar ström  (läst 7918 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Valis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump luft-luft
Pump som skapar ström
« skrivet: 03 februari 2013, 17:07:52 »
Det finns anläggningar, som skapar elström från ljummet vatten, eller liknande källor, luft o dyl. Man pumpar på vanligt sätt upp temperaturen, och det skapar ett tryck, som driver en motor, som snurrar en generator. Och det blir mycket ström till övers, dvs kan säljas utåt.

Är någon här insatt? Man slipper ju köpa ström, utmärkt för Afrika och obygder, ja för alla där det finns något "ljummet"; elnätet kan krympas ner, och det förbrukas varken olja, gas, ved, kol, kärnkraft, solvärme, vindkraft eller handkraft.
Pump, ved och ström, i väntan på LENR.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Pump som skapar ström
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2013, 17:15:11 »
En sån vill jag ha tror den kallas evighetsmaskin tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pump som skapar ström
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2013, 17:21:12 »
Ja me, kan tänka mig tvÃ¥ faktiskt  :D
Den ena skänker jag till SOS-barnbyar  tummenupp
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Pump som skapar ström
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2013, 17:23:35 »
Har du nÃ¥gon länk till maskinen? Jag kan tänka mig att bli Ã¥terförsäljare.  :)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pump som skapar ström
« Svar #4 skrivet: 03 februari 2013, 17:25:48 »
Har du nÃ¥gon länk till maskinen? Jag kan tänka mig att bli Ã¥terförsäljare.  :)

Nu lugnar du dig med det isf tills jag köpt mina, tänker inte betala nÃ¥t opris bara för att du ska ha vinstmarginal pÃ¥ produkten till hyra av lokal, lön och u name it  ;)
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Pump som skapar ström
« Svar #5 skrivet: 03 februari 2013, 18:22:47 »
En sån vill jag ha tror den kallas evighetsmaskin tummenupp

Mja, inte om energin kommer frÃ¥n det ljumma vattnet.  ::)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Pump som skapar ström
« Svar #6 skrivet: 03 februari 2013, 18:26:41 »
Men inte om man ska pumpa upp värmen först men har man massor med ljummet vatten så.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Pump som skapar ström
« Svar #7 skrivet: 03 februari 2013, 18:44:18 »
Det är många som försökt med olika evighetsmaskiner men inte lyckats, och lär inte göra det närmaste århundrande heller...

Så länge man följer termodynamiken lagar så kan man göra något av det, men ju mindre temperaturskillnaden är, ju mer värmeflödet i antalet kW måste flöda genom maskinen från den varma sidan till den kalla sidan per andel kvalikativ energi (det som kallas exergi) medans den energin som dumpas till den kallare sidan och som är omöjlig att göra kvalikativ energi av, kallas anergi.

med andra ord dom 116 Wh som investerat för att värma en liter vatten från 0 grader till 100 grader innehåller mer kvalikativ energi i sig än 100 liter vatten som man höjt 1 grad trots att de innehåller samma antal Wh.

Med lite siffror:
Om man kan omvandla 100 grader vatten mot 0 kylsänka i en perfekt värmemaskin så kan man med 100/(100+273)=0.268 - dvs. av energi som matats i vattnet för att värma upp den 100 grader C från 0 grader C så kan man få 0.268-del av det som exergi - av vattnets 116 Wh så kan man få tillbaka 31 Watt i tex i form av elström (som är 100% exergi) med en teoretisk perfekt värmemaskin

Medans med med 1 grad temperaturskillnad 1/(1+273) =0.004 dvs. av dom 116 Wh som man investerade för att värma 100 liter vatten en grad så kan man få ut 0.42 Wh i en perfekt värmemaskin vilket indikerar att det behövs otroliga volymer jummet vatten från en billig värmekälla och har en kylsänka som inte blir varm trots den stora energiflödet för att få ut lite av dess energi.

man kan aldrig skapa exergi av anergi, medans exergi omvandlas alltid förr eller senare till anergi samt:   energi = exergi + anergi
 
kvoten exergi och anergi bestämmer kvaliteten på energin medans 'energin' anger kvantiteten - och förväxla nu inte kvalitet med kvantitet

Med värmepump kör man processen baklänges i jämförelse med den värmemaskin genom att putta in exergi (=elström)  till kompressorn  kan hämta anergi frÃ¥n den kalla sidan och den vägen hämta flera kW värme än om man bara värmde med ren exergi (=elström ala elpatroner) - men andelen exergi ökar inte i den varma sidan och med olika förluster i praktiken sÃ¥ är den andelen exergi i den varma sidan mindre än den exergi som man puttade i maskinen.

med andra ord:

Andelen anergi är det som tas upp av evaporatorn, exergi är den delen som puttas in i kompressorn i form av elström och värmen som kommer ur kondensorn är energi som alltsÃ¥ är summan av exergi + anergi. Kvoten mellan anergi och exergi kan ocksÃ¥ anges som en teoretisk COP vid en given temperaturskillnad mellan kalla och varma sidan och praktisk COP som är betydligt lägre vid samma temperaturskillnad indikerar dÃ¥ att en del av exergin har omvandlats till anergi (via friktion i oljan och rörliga ytor, resistans i kopparindningar, strömmningsförluster) och den processen kan inte gÃ¥ tillbaka igen (ej reversibel) och vad som händer när exergi omvandlas till anergi  är att entropi i systemet ökar.

   
 
« Senast ändrad: 03 februari 2013, 19:17:23 av xxargs »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Pump som skapar ström
« Svar #8 skrivet: 03 februari 2013, 19:35:46 »
Det behöver inte vara en evighetsmaskin. Det finns ett antal anläggningar som utnyttjar temperaturskillnaden mellan varmt ytvatten och kallt vatten på djupet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ocean_thermal_energy_conversion
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pump som skapar ström
« Svar #9 skrivet: 03 februari 2013, 20:17:40 »
Det behöver inte vara en evighetsmaskin. Det finns ett antal anläggningar som utnyttjar temperaturskillnaden mellan varmt ytvatten och kallt vatten på djupet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ocean_thermal_energy_conversion
Jag tänkte också snabbt hugga på något i den stilen, men läste sen inlägget lite nogrannare och kollade svaren. Haken är just formuleringen
Citera
Man pumpar på vanligt sätt upp temperaturen
Frågan är om den formuleringen var den avsedda eller om det blev en olycklig miss.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Pump som skapar ström
« Svar #10 skrivet: 03 februari 2013, 22:20:33 »
Om man bor på ett ställe där man har fast avgift på vattnet kan man ju alltid köra en liten generator med strömmande vatten...

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Pump som skapar ström
« Svar #11 skrivet: 04 februari 2013, 07:33:02 »
Om man bor på ett ställe där man har fast avgift på vattnet kan man ju alltid köra en liten generator med strömmande vatten...orstar tändera

Men då kan man ju å andra sidan ifråga sätta moralen av att "slösa" rejält med en naturresurs! Jag har ingen
vattenmätare hemma, men jag skäller ändÃ¥ pÃ¥ ungarna att dom skall stänga av vattnet medans dom  borstar tändera, handlar om att försöka lära dom vad som är rätt Ã¥ fel, att man skall vara rädd om moder jord mm....
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Pump som skapar ström
« Svar #12 skrivet: 04 februari 2013, 08:52:33 »
Citera
Jag tänkte också snabbt hugga på något i den stilen, men läste sen inlägget lite nogrannare och kollade svaren. Haken är just formuleringen

Citera
    Man pumpar pÃ¥ vanligt sätt upp temperaturen

Frågan är om den formuleringen var den avsedda eller om det blev en olycklig miss.

Jag tolkade den som en miss, jag tog fasta på

Det finns anläggningar, som skapar elström från ljummet vatten, eller liknande källor, luft o dyl.
och sådana finns ju även om de inte är många.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Valis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump luft-luft
SV: Pump som skapar ström
« Svar #13 skrivet: 06 februari 2013, 17:50:50 »
Har du nÃ¥gon länk till maskinen? Jag kan tänka mig att bli Ã¥terförsäljare.  :)

Det finns en hel del olika upplägg. Här är en mindre svensk uppfinning, i Ånge:
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article264237.ece

Här ett annat svenskt börsnoterat företag, i Nacka. Det är väl inget konstigt med det här, det är fråga om att höja (pumpa upp) temperaturen med hjälp av ljummen vätska, spillvärme (inte pumpa upp temperaturen PÅ spillvärmet), dvs med en värmepump - sådana "pumpar" ju upp temperaturen i förångaren, på trycksidan.

Det gäller antagligen att ha ett bra medium, som kokar vid rätt temperatur, skapar övertryck, och sedan driva en motor, turbin, skruv som i detta fall, som sedan driver generatorn, som avger mer ström än vad en motsvarande elmotor skulle förbruka - om man i stället tog ström från elnätet, som en vanlig villavärmepump gör.
Här är länken till företagets Box . Aktien är risig, men om det finns energi finns det kapitalister.
http://www.opcon.se/web/Opcon_Powerbox_1_1.aspx


Pump, ved och ström, i väntan på LENR.

Utloggad Valis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump luft-luft
SV: Pump som skapar ström
« Svar #14 skrivet: 06 februari 2013, 17:52:18 »
Det är många som försökt med olika evighetsmaskiner men inte lyckats, och lär inte göra det närmaste århundrande heller...

Så länge man följer termodynamiken lagar så kan man göra något av det, men ju mindre temperaturskillnaden är, ju mer värmeflödet i antalet kW måste flöda genom maskinen från den varma sidan till den kalla sidan per andel kvalikativ energi (det som kallas exergi) medans den energin som dumpas till den kallare sidan och som är omöjlig att göra kvalikativ energi av, kallas anergi.

med andra ord dom 116 Wh som investerat för att värma en liter vatten från 0 grader till 100 grader innehåller mer kvalikativ energi i sig än 100 liter vatten som man höjt 1 grad trots att de innehåller samma antal Wh.

Med lite siffror:
Om man kan omvandla 100 grader vatten mot 0 kylsänka i en perfekt värmemaskin så kan man med 100/(100+273)=0.268 - dvs. av energi som matats i vattnet för att värma upp den 100 grader C från 0 grader C så kan man få 0.268-del av det som exergi - av vattnets 116 Wh så kan man få tillbaka 31 Watt i tex i form av elström (som är 100% exergi) med en teoretisk perfekt värmemaskin

Medans med med 1 grad temperaturskillnad 1/(1+273) =0.004 dvs. av dom 116 Wh som man investerade för att värma 100 liter vatten en grad så kan man få ut 0.42 Wh i en perfekt värmemaskin vilket indikerar att det behövs otroliga volymer jummet vatten från en billig värmekälla och har en kylsänka som inte blir varm trots den stora energiflödet för att få ut lite av dess energi.

man kan aldrig skapa exergi av anergi, medans exergi omvandlas alltid förr eller senare till anergi samt:   energi = exergi + anergi
 
kvoten exergi och anergi bestämmer kvaliteten på energin medans 'energin' anger kvantiteten - och förväxla nu inte kvalitet med kvantitet

Med värmepump kör man processen baklänges i jämförelse med den värmemaskin genom att putta in exergi (=elström)  till kompressorn  kan hämta anergi frÃ¥n den kalla sidan och den vägen hämta flera kW värme än om man bara värmde med ren exergi (=elström ala elpatroner) - men andelen exergi ökar inte i den varma sidan och med olika förluster i praktiken sÃ¥ är den andelen exergi i den varma sidan mindre än den exergi som man puttade i maskinen.

med andra ord:

Andelen anergi är det som tas upp av evaporatorn, exergi är den delen som puttas in i kompressorn i form av elström och värmen som kommer ur kondensorn är energi som alltsÃ¥ är summan av exergi + anergi. Kvoten mellan anergi och exergi kan ocksÃ¥ anges som en teoretisk COP vid en given temperaturskillnad mellan kalla och varma sidan och praktisk COP som är betydligt lägre vid samma temperaturskillnad indikerar dÃ¥ att en del av exergin har omvandlats till anergi (via friktion i oljan och rörliga ytor, resistans i kopparindningar, strömmningsförluster) och den processen kan inte gÃ¥ tillbaka igen (ej reversibel) och vad som händer när exergi omvandlas till anergi  är att entropi i systemet ökar.

   
 


Inte är det en evighetsmaskin inte. Sånt är omöjligt.
Pump, ved och ström, i väntan på LENR.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!