Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bygga egna elementfläktar - termostatstyrda fläktar bra eller anus?  (läst 42444 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Anslutningarna på mina ser ut som på den här bilden (klicka för förstoring):


Den lösa gula kabeln klippte jag av vid fläkten. De andra två är parallellkopplade hona/hane så det är bara att koppla ihop fläktarna efter varandra. På första fläkten har jag klippt bort honan och kopplat in trafon via en vanlig sockerbit.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Modoit

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tusen tack!
Av bilden kunde jag komma fram till att det är en Arctic F8 Pro PWM 80mm det rör sig om.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Har den något billigare arctic F8 fläktarna med enbart 1 hona.
Går utmärkt att klippa bort honan och koppla in alla plus (röd) och alla ground (svart) i sockerbit, men det är klart smidigare och snyggare om det är förberett för parallellkoppling från fabrik.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Tusen tack!
Av bilden kunde jag komma fram till att det är en Arctic F8 Pro PWM 80mm det rör sig om.


Bilden snodde jag på nätet för att visa kontakterna... Fläktarna jag har heter ARCTIC COOLING F8 PWM och ser ut så här på plats:




/Timråit
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
Jag provkör 5 st Arctic Cooling F8 TC (med inbyggd termostat) som jag köpte från Webhallen.
Tyvärr bara "enkelkontakt", så jag köpte en splitterkabel för 4-pins fläktar åxå så var det bara att koppla ihop!

Fläktarna går helt ljudlöst till ca 35 °C VB-fram, och ökar hastigheten till max när framledningen är en bit över 43...
Känseltrådarna hänger löst mellan konvektionsplåtarna, men jag funderar på att tejpa dom mot framledningsröret för att de ska öka farten lite tidigare?

Verkar som det blivit en aning varmare golv i det rummet - ska beställa 5 fläktar till nu när jag vet att det fungerar!
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad Holmer201

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Testar öppnar tråden igen.

Har köpt en uppsättning:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/179195-arctic_cooling_f9_pwm_92mm_fan_low_noise?atcl=start:viewed

som jag tänkt köra som elementfläkt med en sån här adapter:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/250269-deltaco_natadapter_110-230v_till_3-12v_dc_600_ma_utbytbara_kontakter_usb_svart&atcl=search:result

Problemet är att jag inte ens får en att snurra, även provat med en mobilladdare på 12V och 1A. Det är en 4-pin med blå,svart, gul och grön kabel men sitter en 3-pin "omvandlare" där den gröna är bortkopplad. Har testat alla kombinationer som går utan att det fungerar.

Nån som har någon teori vad det kan bero på?


Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Hur många fläktar har du kopplar in samtidigt till 600mA samt 1A laddarna?
Kopplar du fel på + och - så bränner fläkten omedelbart.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Har du kopplat rätt?

Table 1 Connector Pinout
Pin Function Wire Color
1 GND Black
2 12 V Yellow
3 Sense Green
4 Control Blue

Jag har för mig att man även måste koppla 4'an till 12V för att tala om för fläkten att den ska gå på 100% speed, men jag är inte säker så testa utan först.


Kopplar du fel på + och - så bränner fläkten omedelbart.

Nej, den ska vara skyddad mot det.
« Senast ändrad: 13 januari 2017, 12:23:33 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Mina arctic cooling har gått sönder omedelbart när jag skiftat på röd och svart.
Har hänt 2 gånger.
Varför vet jag inte.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4357
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Kanske sitter en flybackdiod tvärs över matningen? Används ofta för att skydda elektronik. Om man matar en sån åt fel håll kan dioden paja och bli till en kortslutning.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad AndersDalsland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
Lyfter denna tråden lite..
Men söker efter vilka fläktar jag ska köpa.
Har redan köpt färdiga konvektorfläktar ,o tänkte bygga själv...det blir ganska dyrt att köpa färdiga.
O jag har någon adapter över ,o det är 3-pins.
Så det jag vill ha är 92mm fläktar ,med 3-pins kontakt ,o som har ett uttag för att koppla på nästa fläkt.
Det sägs ju att Arctic cooling skall ha det på sina fläktar ,men hittar ingen fakta om det.
Elementfläktar ger i alla fall en grym effekt i alla fall :)
Trevlig kväll!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!