Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bygga egna elementfläktar - termostatstyrda fläktar bra eller anus?  (läst 42487 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad micke_011

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
Har tänkt sätta fläktar på ett par radiatorer i källaren för att få runt värmen. Efter att ha läst om bl a purjos hemmabygge här och sett att en "riktig" uppsättning skulle kosta omkring 1500kr per element, så är frågan om det skulle vara bättre eller sämre att bygga med termostatstyrda fläktar (som aktiveras vid dryga 30 grader vilket borde vara synonymt med att värmen är på) eller ska man köpa enklare fläktar och styra på timer (i brist på kunskap för bygga sin egen termostatstyrning)?
ComfortZone CE50 inst 2011-10, 180 kvm souterräng-villa -89, 22 MWh/år 2010, rullande 12 mån 10800 kWh
IVT Nordic Inverter 12 LR-N installerad 2011-10, 50+ kvm sommarstuga från 1979, 9 MWh årlig förbrukning tidigare, rullande 12 mån 4100 kWh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Bygg med många tysta datorfläktar och styr alla med en termostat. Många fläktar ger bra luftflöde på lite lägre varvtal med låg ljudnivå. Enklare elektronisksa termostater finns som byggsats på Conrad, Kjell & co, etc
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
Purjo vad kör du med för fläktar till dina elementfläktar?  Samt har du länk till en termostat som man kan använda?
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det finns en tråd nånstans på forumet med mina fläktar. Jag kan leta upp en termostsat i morgon när jag sitter vid en dator...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Kan du bygga för mindre än 400kr?  Sc:,h
http://www.smartasaker.se/radiator-booster.html
Eftersom de var slut där, kanske bättre beställa här, http://www.nigelsecostore.com/acatalog/Radiator_Booster.html
och så blir det ännu billigare. ::)
« Senast ändrad: 16 oktober 2012, 23:21:15 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
Frågan är ju om den men så liten fläkt är kapabel att flytta någon luft överhuvudtaget?
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Fri avgiven luft, tillräckligt för att förbättra luftflödet, det tror jag.
Men hur blir det med kallras från fönster? Sc:,h
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
Elementfläkten som jag har som blåser uppåt tar bort kallraset jag har iaf.
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad micke_011

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
OK tack för tipset om fläktar och centralstyrd termostat, låter som en framkomlig väg.. Vad har du för strömförsörjning purjo som driver fläktarna?

Har också sett den där Radiator BOOster och även om priset är lågt så är tveksam till vilken nytta den skulle göra jämfört med att bygga något eget med rejält luftflöde. De ser dessutom ut att ha en rätt liten fläkt vilket borde innebära att den får gå på höga varvtal för att ge någon effekt alls med resultatet att en väsnas mer. Tittar man på de "riktiga" produkter som finns på marknaden så är de inne på samma idé som purjos, dels att de blåser uppåt genom radiatorn för att undvika att de uppvärmda luftstömmarna över radiatorn krockar de luftströmmar som fläktarna skapar, dels att de verkar ge ett stort luftflöde.
ComfortZone CE50 inst 2011-10, 180 kvm souterräng-villa -89, 22 MWh/år 2010, rullande 12 mån 10800 kWh
IVT Nordic Inverter 12 LR-N installerad 2011-10, 50+ kvm sommarstuga från 1979, 9 MWh årlig förbrukning tidigare, rullande 12 mån 4100 kWh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Jag har en ställbar nätadapter, typ en sån här:
http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/nataggregat/ac-dc/stallbar-utspanning/stallbar-natadapter-3-12-volt-p44282
och 8 stycken extra tysta 80mm datorfläktar från Arctic Cooling. Fläktarna har möjlighet till PWM-styrning av varvtalet, men jag har hittills bara kört dom på lite lägre spänning för att sänka varvtalet (läs ljudninvån) en aning.

Tanken är att i framtiden styra varvtalet med hjälp av utetempen, men just nu går fläktarna konstant från slutet av december till nån gång i mars. En enkel lösning om man inte vill att dom skall gå hela tiden är annars, t ex, en sån här med sensorn tejpad på radiatorreturen:
http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/byggsatser/termostat-30-till-150-grader-p87048#ProductDetailedInformation

Jag jobbar med datorer och hade möjlighet att köpa fläktarna för under 30:- styck. Dessutom passade dom förvånansvärt bra mellan panelerna i radiatorn så jag behövde inte bygga nån låda eller annan styrning av luften. Investeringskostnaden och arbetsinsatsen blev därför väldigt låg...
« Senast ändrad: 17 oktober 2012, 08:48:39 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
Tänkte ta och beställa dessa från Tyskland, 20 st för 685kr med frakt viket blir 34.25 per fläkt som får ses som okej tycker jag.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=527791

Går dessa att koppla som du gjort purjo att man inte behöver modda dem för att koppla ihop dem?

Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad micke_011

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
Så är tankearbetet klart, nu är det bara omsättning i handling som kvarstår :)

Tänkte satsa på Arctic Cooling F8 Pro TC (med inbyggd termostat), se hur det funkar. 25kr styck från cdon (man får väl slicka i sig det om det skulle knasa med termostatstyrningen och byta fläktar), min teori är att det blir precis som man vill ha det, fläkten startar vid ~32 °C och ökar sedan upp till ~38 °C vid vilket den når maxvarv som man sedan kan avgöra beroende på vilken strömstyrka man matar fläktarna med. 8 eller 10 stycken fördelat över radiatorns bredd (130cm), kul experiment, nätadapter blir en switchad 2250 mA voltcraft från conrad - får väl antagligen sätta upp en skena för försörjningen till fläktarna. Nästa tankenöt är hur monteringen ska se ut
ComfortZone CE50 inst 2011-10, 180 kvm souterräng-villa -89, 22 MWh/år 2010, rullande 12 mån 10800 kWh
IVT Nordic Inverter 12 LR-N installerad 2011-10, 50+ kvm sommarstuga från 1979, 9 MWh årlig förbrukning tidigare, rullande 12 mån 4100 kWh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Mina Arctic Cooling-fläktar har två anslutningar - En hane och en hona, så det var väldigt enkelt att koppla ihop allihop.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Är det inte bättre med en "lång" radialfläkt i stället? Dessa sitter ju i fläktkonvektorelement både vattenburna och elektriska.
Kanske plocka isär en sådan: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Flakt/Pelarflakt-med-timer-359802/
Om storleken stämmer så borde det gå att montera en sådan under radiatorn och låta den blåsa upp genom radiatorn.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad //GG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm/Bromma
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
kan man använda

http://www.clasohlson.com/se/Temperaturvakt/Pr361181000  som "termostat" ? till en elementfläkt?

Hus i Bromma byggt  1934 total uppvärmd yta ( inkl Källare uppvärmd till ca 21 grader) 150 kvm inne temp 21-23
Nuvarande uppvärmning installerat 30/8-2011: Thermia Atec  9 Total.
Vindkraftsandelar står för el-leveransen ( 20 öre(kwh+ skatter nätavgifter m.m )
feb 2012 nordic-rutan installerad i alla fönster.
2vuxna 2 barn.

Före ATEC                 11/12    12/13   13/14
Aug 2010: 1310 kwh   663       663       743
Sep 2010: 1680 kwh   616       697       713
Okt 2010: 2362 kwh   901       971       996
Nov 2010: 3399 kwh  1033      1167    1211

Dec 2010: 3797 kwh   1379     1617     1463

Jan 2011: 3484 kwh   1815      2163    1853
Feb 2011: 3753 kwh   1881      1457    1356
Mar 2011: 3262 kwh   1140      1789    1391
Apr 2011: 2057 kwh     925      1071    1102
Maj 2011: 1654 kwh     642       640     912
Jun 2011:  837  kwh     637       615     722
Jul 2011:   509 kwh      574       699     596
Tot : 28104 kwh       12 206    13 546 13091

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det borde funka, men du måste lägga hela prylen på radiatorn så att den mäter rätt temperatur...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
Jag tog 80 mm-fläktar från kasserade nätagg - funkar superbra!
Har 5 st nu men det finns väl plats för 12 på radiatorn i tvättstugan - och med 10-12 st kan ja sänka varvtalet och ljudnivån betydligt!
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
Precis som Purjo gjort ser jag nu, hehe
Fast jag sätter fläktarna under radiatorn...
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
har köpt massa actic cooling fläktar nu men alla har han kontakt så vad är billigaste lösningen för att koppla ihop dessa med varandra? Hur ska kablarna kopplas?
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Kanske man kan bygga en trådlös termostatstyrning också när man ändå är igång?
Största jobbet är ju att sätta termostaten o dra en kabel till den..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Fri avgiven luft, tillräckligt för att förbättra luftflödet, det tror jag.
Men hur blir det med kallras från fönster? Sc:,h


Ja det tycker jag iaf att det borde bli med den där "manicken" du länkade till.
Men den var ju billig iaf sÃ¥ kanske kan vara värt att prova för den skull  dontknow

Elementfläkten som jag har som blåser uppåt tar bort kallraset jag har iaf.

Men jag tror mer på denna "manick" faktiskt.
Är du lika nöjd med dem nu efter montering som du trodde du skulle vara innan köpet  Sc:,h
Har funderat på en sådan till ett fönster brevid soffan som det blir kallt kring.
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
har köpt massa actic cooling fläktar nu men alla har han kontakt så vad är billigaste lösningen för att koppla ihop dessa med varandra? Hur ska kablarna kopplas?


Mina hade både han- och honkontakter som bara var att trycka ihop i varandra... Annars så skall alla kablar parallellkopplas. Enklast är att klippa kontakterna och skruva in alla med samma färg i varsin plint i en sockerbit eller liknande. Sense-kabeln behöver du inte koppla in alls och Control-kabeln kopplas till jord så går fläkten hela tiden på full fart.

Den här pinouten borde stämma, men jag vet inte om färgerna är rätt:
http://www.allpinouts.org/index.php/Motherboard_%28CPU%29_4_Pin_Fan
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Har tänkt sätta fläktar på ett par radiatorer i källaren för att få runt värmen. Efter att ha läst om bl a purjos hemmabygge här och sett att en "riktig" uppsättning skulle kosta omkring 1500kr per element, så är frågan om det skulle vara bättre eller sämre att bygga med termostatstyrda fläktar (som aktiveras vid dryga 30 grader vilket borde vara synonymt med att värmen är på) eller ska man köpa enklare fläktar och styra på timer (i brist på kunskap för bygga sin egen termostatstyrning)?

Så här är det:
Allt i fläktväg förbättrar en radiator förutsatt att du verkligen drar luften igenom radiatorn.

Det har ingen betydelse om det är axialfläktar (datorfläkt) eller radial (tvärströms) fläktar.
Av naturen så låter axialfläktar illa och måste alltid varvtalsreduceras och blåser då mindre.

Skillnaden mellan en köpt fläktkonvektor och egna elementfläktar är att en köpt har en optimerad radiator (värmeväxlare) med täta lameller och att den kanske ser snyggare ut.

Det är bara att prova  dontknow
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Citera
Mina hade både han- och honkontakter som bara var att trycka ihop i varandra... Annars så skall alla kablar parallellkopplas. Enklast är att klippa kontakterna och skruva in alla med samma färg i varsin plint i en sockerbit eller liknande. Sense-kabeln behöver du inte koppla in alls och Control-kabeln kopplas till jord så går fläkten hela tiden på full fart.

Den här pinouten borde stämma, men jag vet inte om färgerna är rätt:
http://www.allpinouts.org/index.php/Motherboard_%28CPU%29_4_Pin_Fan

Fick hem och kopplade in mina fläktar igår kväll.
Samma arctic cooling som dina.
Jag tog sockerbitar och 1 kardeliga kablar på 1,5 mm2 och stack in kablarna direkt i fläktens kopplingsplint.
Röd är 12vdc + och svart gnd.
Fungerade bra och var mindre pilligt än att klippa, skala och fästa in fläktens tunna trådar i en sockerbiten.
Jag använde 4 fläktar per element till en början så jag behövde 2 12v+ och 2 gnd (gick inte att få in fler än 2 kablar i en sockerbitsrad), så det enklaste var att använda 4 plintar på en sockerbitsrad och sy fas/gnd på matningssidan och korsa kablarna parvis 12v +/gnd på inkopplingssidan.
Vill man sen ha fler fläktar så är det bara att utöka plintraden.

Satte en uppsättning på ett 700*600 element i köket där golvet varit minst sagt iskallt på grund av en tilluftsventil som sitter bakom kylen och frysen.
Så kylan har runnit fint bakom dessa och ut på golvet.
En liten stund efter installationen så blev golvet varmare och dessutom blev inblandningen av friskluft bättre.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
En liten stund efter installationen så blev golvet varmare..

Det var så jag upplevde det också.
Men det blir också lättare att hålla jämn temp i hela rummet.

Sjönk ditt delta över radiatorn?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Ja, ett par grader.
Exakt hur mycket har jag inte kunnat mäta ännu eftersom de senaste dagarnas milda väder har givit ganska stora svängningar på FLT och en hel del avisningar som givit för stora temperaturvariationer för att få ett korrekt värde.
Men en otrolig skillnad gör det på golvtemperaturen.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Borde inte delta över radiatorn öka? Den avger ju mer effekt med fläktarna...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Jo, jag läste inte ordentligt och svarade på returtemperaturen.
Ett par grader sjönk temperaturen och deltat ökade exakt lika mycket. ;)
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Det var jag som skrev fel.
Givetvis menade jag om deltat ökade.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Satte 3 st fläktar till under det ena elementet.
Elementet är 720*600 mm placerad i köket i direkt anslutning till en friskluftsventil som står för största delen av friskluftsintaget till huset.
Förmodligen runt 50-70m3/h friskluft, så köksgolvet har varit iskallt.
Mätte nu igen efter de 3 nya bottenmonterade fläktarna tillkom på radiatorn som redan hade 4 toppmonterade.
Luftflödet för toppmonterade fläktarna är ca 50*4=200m3/h och de botten monterade uppskattningsvis 150m3/h.

Luft in     17,6 C Golv
Luft ut     26,4 C Toppen av radiatorn efter fläktarna.
Vatten in 40,1 C
Vatten ut 25,4 C

Så ett Delta på 8,8 C på luften och 14,7 C för vattnet.
Gör så att FLT hålls ett par grader lägre än normalt, vilket även har den effekten att rummen längst bort i huset blir kallare.
Så det blir att montera fläktar överallt. ;)
Huset kommer att surra som en bikupa.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Visst funkar det!
http://www.ees.energy.lth.se/fileadmin/energivetenskaper/Avhandlingar/POJ_thesis_20110510_final_all.pdf
Sidan 147 och framåt. Där ser man även hur hans lösning ser ut i tvärsnitt. Och det funkar även på äldre radiatorer.
De lyckade tom sänka FLT med 10 grader om jag fattat det rätt.
Men då kanske det är störande högt ljud.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Skall man lyckas sänka FLT med 10 grader så måste man ha fläktar på i princip alla radiatorer. Då är det nog bättre att fundrera på att byta till större radiatorer...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad shumba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Bortsett från den stiliga belysningen är det ju samma lösning som elementfläkten från A-Energi. Jag köpte en enhet med nio fläktar. En av mina sämsta investeringar. Och jag har gjort många dåliga investeringar.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Bortsett från den stiliga belysningen är det ju samma lösning som elementfläkten från A-Energi. Jag köpte en enhet med nio fläktar. En av mina sämsta investeringar. Och jag har gjort många dåliga investeringar.

Ja, grejen är ju att installationen i videon med den löjliga blå belysningen (som jag givetvis hade kopplat ur), har kostat honom 1500 för hela huset.
1500:- för en COP höjning som motsvarar 40% är ju inte så dåligt...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Jag lyckas inte se filmen, men hur lyckas han få en COP-höjning på 40%?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad shumba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Anmärkningsvärt, minst sagt!




Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Jag lyckas inte se filmen, men hur lyckas han få en COP-höjning på 40%?

Han påstår det i videon (sparar över 40%), och han säger att han har bergvärmepump.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Ok. Har man klena radiatorer som kräver högre framledning än vad kompressorn klarar så kan man säkert spara en hel del.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad shumba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Sådan är min situation och med eller utan elementfläkten märker jag ingen skillnad (näst högsta hastigheten på fläktarna - högsta hastigheten låter för mycket).


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Är fläktarna för klena, eller är radiatorerna så dåligt utformade att man inte får nån större nytta av luftflödet?
Det enda radiator jag har fläktar på är en dubbelpanel med konvektorplåtar mellan panelerna. Den konstruktionen är nog optimal för ändamålet.
« Senast ändrad: 08 november 2013, 15:00:47 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad shumba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Ser ut som "vanliga" datorfläktar. Dubbelpanel utan konvektorplåt. Fönsterbräda 85 mm över radiatorn borde inte hindra luftflödet nämnvärt.


Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Nytta gör fläktarna allt, men det tar lite tid innan tempen kommer upp i rummen.
Har purjo fläktar på i 2 rum där fläktarna ligger ovanpå.
Hade även i köket i vintras med fläktar både ovanpå och under och där gjorde det stor skillnad.
Kunde inte låta bli att testa 2 st Radiator Booster, men det var bara skräp.
Ingen stor överraskning egentligen, men att de var så usla som de är var lite förvånandsvärt.
Köp under inga som helst omständigheter dessa, köp då istället datorfläktar och gör det själv.
Skall man få fläktarna att fungera optimalt så är det undermontering som gäller, alternativt över/under.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Iden med fläktar under elementen är nog bra men det är inte säkert att det fungerar i praktiken som man tänkt sig!

Jag har byggt egna fläktar och testat på ett element i mitt hus! På en längd av 230 cm satte jag 8 st 9 cm datorfläktar. Testade dem i min gillestuga och fick som mest 1 grads höjning av innetemperaturen vilket är alldeles för litet. Mitt värmesystem är dimensionerat för en oljepanna med hög framledningstemperatur (och därmed "små" element) och min VP från 2002 orkar aldrig höja framledningstemepraturen över 45-47 grader när det är kallt ute. Resultatet blir att temperaturen i gillestugan på nedervåningen (souterränghus) kan sjunka ner till 15-16 grader när det är riktigt kallt ute.

Orsakerna till att det inte fungerar så bra hos mig tror jag är:
- 1-rörssystem (till synes) utan möjlighet att justera in flödet över elementen (AGA-element med AGA-temostater från 70-talet där alla termostater är öppna för fullt)
- Ofta är returvattnet på ett element så "kallt" att det inte finns någon större mängd "extra värme" att suga ur elementen. Det enda som händer med fläktarna är att ännu större del av elementen blir kalla.
- Fläktljudet är så högt (vid full fart) att man knappast kan ha dem inomhus. Det gör i och för sig inte mig så mycket då jag tänkt använda fläktarna på ett element i garaget.
- Garageelementet är sista element på en slinga och blir aldrig mer än ljummet och är alltid kallt nertill. Det går således troligen inte att få ut mer värme från detta element oavsett hur mycket fläktar jag än använder

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Modoit

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,
Jag har läst en del på forumet tidigare men detta blir min första post.
Jag gillar att pyssla och lära mig nya saker,ex var jag tvungen att lära mig lite om linux och databashantering när jag gjorde om en segate deskstar till en 1-wire loggare men då passade jag på att skriva ihop en lite guide som kanske har hjälp någon annan.
http://wiki.temperatur.nu/index.php/Kom_ig%C3%A5ng_med_1-wire_loggning_p%C3%A5_din_Dockstar_med_hj%C3%A4lp_av_RRDTool
Men när det gäller el är helt borta. dontknow

Jag tänkte införskaffa några Arctic Cooling F8 fläktar men jag kan inte hitta någon information om huruvida de har en eller två anslutningar (som purjo skrev) troligen så kommer de att bara ha en anslutning. Är det någon vänlig själ som ta en bild på hur själva kopplingen ser ut dels mellan fläktarna och dels till trafon?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Anslutningarna på mina ser ut som på den här bilden (klicka för förstoring):


Den lösa gula kabeln klippte jag av vid fläkten. De andra två är parallellkopplade hona/hane så det är bara att koppla ihop fläktarna efter varandra. På första fläkten har jag klippt bort honan och kopplat in trafon via en vanlig sockerbit.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Modoit

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tusen tack!
Av bilden kunde jag komma fram till att det är en Arctic F8 Pro PWM 80mm det rör sig om.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Har den något billigare arctic F8 fläktarna med enbart 1 hona.
Går utmärkt att klippa bort honan och koppla in alla plus (röd) och alla ground (svart) i sockerbit, men det är klart smidigare och snyggare om det är förberett för parallellkoppling från fabrik.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Tusen tack!
Av bilden kunde jag komma fram till att det är en Arctic F8 Pro PWM 80mm det rör sig om.


Bilden snodde jag på nätet för att visa kontakterna... Fläktarna jag har heter ARCTIC COOLING F8 PWM och ser ut så här på plats:




/Timråit
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
Jag provkör 5 st Arctic Cooling F8 TC (med inbyggd termostat) som jag köpte från Webhallen.
Tyvärr bara "enkelkontakt", så jag köpte en splitterkabel för 4-pins fläktar åxå så var det bara att koppla ihop!

Fläktarna går helt ljudlöst till ca 35 °C VB-fram, och ökar hastigheten till max när framledningen är en bit över 43...
Känseltrådarna hänger löst mellan konvektionsplåtarna, men jag funderar på att tejpa dom mot framledningsröret för att de ska öka farten lite tidigare?

Verkar som det blivit en aning varmare golv i det rummet - ska beställa 5 fläktar till nu när jag vet att det fungerar!
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad Holmer201

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Testar öppnar tråden igen.

Har köpt en uppsättning:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/179195-arctic_cooling_f9_pwm_92mm_fan_low_noise?atcl=start:viewed

som jag tänkt köra som elementfläkt med en sån här adapter:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/250269-deltaco_natadapter_110-230v_till_3-12v_dc_600_ma_utbytbara_kontakter_usb_svart&atcl=search:result

Problemet är att jag inte ens får en att snurra, även provat med en mobilladdare på 12V och 1A. Det är en 4-pin med blå,svart, gul och grön kabel men sitter en 3-pin "omvandlare" där den gröna är bortkopplad. Har testat alla kombinationer som går utan att det fungerar.

Nån som har någon teori vad det kan bero på?


Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Hur många fläktar har du kopplar in samtidigt till 600mA samt 1A laddarna?
Kopplar du fel på + och - så bränner fläkten omedelbart.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Har du kopplat rätt?

Table 1 Connector Pinout
Pin Function Wire Color
1 GND Black
2 12 V Yellow
3 Sense Green
4 Control Blue

Jag har för mig att man även måste koppla 4'an till 12V för att tala om för fläkten att den ska gå på 100% speed, men jag är inte säker så testa utan först.


Kopplar du fel på + och - så bränner fläkten omedelbart.

Nej, den ska vara skyddad mot det.
« Senast ändrad: 13 januari 2017, 12:23:33 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Mina arctic cooling har gått sönder omedelbart när jag skiftat på röd och svart.
Har hänt 2 gånger.
Varför vet jag inte.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Kanske sitter en flybackdiod tvärs över matningen? Används ofta för att skydda elektronik. Om man matar en sån åt fel håll kan dioden paja och bli till en kortslutning.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad AndersDalsland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
Lyfter denna tråden lite..
Men söker efter vilka fläktar jag ska köpa.
Har redan köpt färdiga konvektorfläktar ,o tänkte bygga själv...det blir ganska dyrt att köpa färdiga.
O jag har någon adapter över ,o det är 3-pins.
Så det jag vill ha är 92mm fläktar ,med 3-pins kontakt ,o som har ett uttag för att koppla på nästa fläkt.
Det sägs ju att Arctic cooling skall ha det på sina fläktar ,men hittar ingen fakta om det.
Elementfläktar ger i alla fall en grym effekt i alla fall :)
Trevlig kväll!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!