Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tappar trycket  (läst 17231 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hatten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
Tappar trycket
« skrivet: 09 februari 2012, 08:50:43 »
Under ca 3-4 veckors tid sÃ¥ har trycket pÃ¥ mätaren pÃ¥ Nibe 750F tappat trycket frÃ¥n ca 1 bar till 0.7.  Är det nÃ¥got man behöver oroa sig över eller är det nÃ¥gon som har nÃ¥gon vettig förklaring pÃ¥ varför?
Enplans 146kvm.
Frånluftsvärmepump Nibe F750
F750 förbrukning 2013: 3283kwh

Utloggad R Göran

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mariefred
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-1
SV: Tappar trycket
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2012, 13:54:04 »
Kolla att det inte läcker vatten från radiatorkretsens övertrycksventil. Har du luft i systemet kan det bli variationer i trycket beroende på temperatur. Kolla ev läckor och lufta radiatorerna.

Mariefred. Nibe 310P, 115 kvm, välisolerat hus plus gäststuga 30 kvm och källare 40 kvm på underhållsvärme. Total årsförbrukning ca 11.000 kWh varav värmepumpen drar 5.500 kWh. Gäststuga enbart el.

Utloggad Hatten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Tappar trycket
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2012, 21:59:35 »
Hur kollar jag om det läcker vatten från radiatorkretsens övertrycksventil?

Jag har luftat system många gånger och alltid tagit upp värdet till 1.0 bar, men det sjunker alltid och lägger sig stabilt på 0.7. Är det normalt att det gör så?
Enplans 146kvm.
Frånluftsvärmepump Nibe F750
F750 förbrukning 2013: 3283kwh

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Tappar trycket
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2012, 22:07:26 »
Kolla installatörsmanualen på Nibes hemsida (om du inte har den i pappersform). Det ska finnas ett spillrör från säkerhetsventilen för radiatorsystemet. Där det röret mynnar ut ställer du en burk som samlar upp ev vatten. Eller en torr trasa.

Annars; varför har du luftat många gånger? Har du ett läckage nånstans där luften kommer in? Det skulle ju förklara varför trycket sjunker också.

Alt 3 (långsökt): Kan det vara fel på tryckmätaren; går trycket nånsin under 0.7?
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Hatten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Tappar trycket
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2012, 22:48:52 »
Luftat systemet har jag gjort för att jag fick det rådet av installatören att det kunde behövas göras några gånger innan det var helt luftfritt. Får kolla upp det där spillröret, det rinner ju därifrån när den avfrostar.
Nej, det går aldrig under 0.7 det verkar som det stannar av där.
Enplans 146kvm.
Frånluftsvärmepump Nibe F750
F750 förbrukning 2013: 3283kwh

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Tappar trycket
« Svar #5 skrivet: 14 februari 2012, 23:01:40 »
Ja, du får nog sätta burken/trasan direkt vid säkerhetsventilen då. För avfrostningen vill du ju inte mäta.

Undrar om ens tryckmätaren gÃ¥r under 0.7 om du släpper ut vatten med flit (med säkerhetsventilen). Kanske 0.7 betyder att systemet är trycköst.  Sc:,h

Du kan alltid testa hur mycket vatten som skillnaden mellan 1.0 och 0.7 motsvarar genom att först fylla upp till 1.0 och sedan tappa ut till 0.7 och ha en burk under spillröret. Då får du en uppfattnings om hur mycket/lite det i såna fall kanske läcker.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Hatten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Tappar trycket
« Svar #6 skrivet: 16 oktober 2013, 21:49:07 »
Nu har vår F750 börjat tappa trycket igen, fast nu går det från 1bar ner till 0 på mindre än 12 timmar. (Har varit så i en vecka).
Någon som har någon ide om vad felet kan vara? (Inget vatten syns under pumpen)
Enplans 146kvm.
Frånluftsvärmepump Nibe F750
F750 förbrukning 2013: 3283kwh

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Tappar trycket
« Svar #7 skrivet: 16 oktober 2013, 22:04:24 »
Inte läst hela trÃ¥den. Läckage verkar uteslutet? Kasst expansionskärl skulle kunna förklara det snabba tappet.  dontknow
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Hatten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Tappar trycket
« Svar #8 skrivet: 17 oktober 2013, 07:52:49 »
Någon som vet hur mycket vatten 1 bar ner till 0 är?

Jag drog ut slangen (från avrinningen) som går ner i brunnen och la den på kakeln, vad jag kan se nu på morgonen är att det är lite fuktigt i fogen ner mot brunnen men det handlar ju bara om droppar...
Enplans 146kvm.
Frånluftsvärmepump Nibe F750
F750 förbrukning 2013: 3283kwh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tappar trycket
« Svar #9 skrivet: 17 oktober 2013, 07:57:00 »
Om gummimembranet i expkärlet är kasst så tappas trycket väldigt fort, det räcker sannolikt med några centiliter - någon deciliter.
För att få kolla på mängden måste du sätta en burk under, fogen kan ta hand om rätt mycket vatten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Tappar trycket
« Svar #10 skrivet: 17 oktober 2013, 09:14:31 »
Om gummimembranet i expkärlet är kasst så tappas trycket väldigt fort, det räcker sannolikt med några centiliter - någon deciliter.
För att få kolla på mängden måste du sätta en burk under, fogen kan ta hand om rätt mycket vatten.
Och du kan ju göra en snabbtest genom att öka trycket nu, sätta dit burken och sedan släppa ut med säkerhetsventilen till önskat lågt tryck och se hur mycket vatten det blir i burken (behöver inte vänta 12 timmar och låta naturen ha sin gång).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Hatten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Tappar trycket
« Svar #11 skrivet: 17 oktober 2013, 21:28:32 »
Vattnet läcker ut från slangen ner i brunnen, det rinner någon halvliter på några timmar. Har beställt hjälp från nibe så jag får väl svar på vad som kan vara fel när det tittat på pannan.
Enplans 146kvm.
Frånluftsvärmepump Nibe F750
F750 förbrukning 2013: 3283kwh

Utloggad shogo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
SV: Tappar trycket
« Svar #12 skrivet: 31 december 2013, 22:47:42 »
Hur har det gått med detta, var det ok eller var det någon felaktighet som gjorde att trycket alltid sjönk?
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

Utloggad Hatten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Tappar trycket
« Svar #13 skrivet: 01 januari 2014, 11:09:05 »
Jag vet vad som löste problemet men jag förstå fortfarande inte varför.

Vattenslangen till en av toaletten i ett av badrummen droppade några droppar per dag, när jag fixade den så slutade pannan tappa trycket. Har simulerat problemet efteråt och samma scenario uppstår igen.
Enplans 146kvm.
Frånluftsvärmepump Nibe F750
F750 förbrukning 2013: 3283kwh

Utloggad shogo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
SV: Tappar trycket
« Svar #14 skrivet: 01 januari 2014, 11:24:14 »
Ok, jag verkar ha nån form av knas med trycket i vår 750.
Har haft svajigt vattentryck under några dagar förmodligen på att vi delar brunn med grannen och det går först via deras tryckkärl som förmodligen har tappat trycket igen då det var så för några månader sedan.
När jag då av en slump även kollade trycket i värmepumpen, då det iofs inte bör ha något med varandra att göra, så stod mätaren på 0 bar (var på 1 bar då jag kollade senast för några månader sen).
Fyllde upp i går kväll till 1 bar och i morse så var trycket nere på ca 0,7 bar, fyllde åter upp till 1,5bar så får vi se.
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!