Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Reglering av enledarsystem  (läst 1674 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad carlsfre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Reglering av enledarsystem
« skrivet: 03 mars 2009, 09:54:06 »
Hej. Jag har lite problem med temperaturen på några av radiatorerna. Bakgrund. Hus på 195 m2 med Nibe 410P. Kör ut ca 40 i framledningstemp just nu. Har ett fördelningsblock under 410´n där tre st ledningar är på kopplade. Det sitter 4 st radiatorer på varje "grupp". Om jag kör alla termostater på fullt så blir det grymt varmt i rummen vars radiatorer ligger på de två första ledningarna men på den tredje så blir det bara lite varmt.

Så min fråga är följande. Hur reglerar jag flödet smartast. Har funderat på att helt enkelt sätta regleringar på de tre returledningarna som jag har under 410én så att jag kan strypa på de två grupperna som jag inte vill ha så mycket värme till. Vad tror ni om det?

Mvh Fredric
Hus byggt 89 på västkusten. 200 kvm boyta + 150 kvm källare. Uppvärmning sker via en Nibe 410P samt en IVT C4 i serie på returen. Elraddar i källaren idag. Har sänkt förbrukningen kraftigt tack var detta forum som har hjälpt mig med allt från byggnation av inomhusgivare samt att konstatera att returen och framledning var växlad. Har även installerat ventiler för att strypa in varje grupp med. (Tyvärr 1-rörssystem)

Förbrukning 2009 = 33 000 kwh, 2010 = 20 000 kwh, Trend 2011 ca 18 000 kwh

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Reglering av enledarsystem
« Svar #1 skrivet: 03 mars 2009, 12:03:35 »
LÃ¥ter som en bra ide.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!