Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fukt i garaget  (läst 13685 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Snorkeljohn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Fukt i garaget
« skrivet: 13 februari 2008, 13:00:40 »
Jag bor i Göteborgstrakten och har ett friliggande garage pÃ¥  ca. 40kvm som är vintebonat men ouppvärmt. Mitt problem är att det ofta är hög relativ fuktighet (RF) med risk för korrosion pÃ¥ bil och annat som stÃ¥r i garaget.

Min första tanke var att bygga en luftsolfångare som förhoppningsvis löser problemet. Dock är jag inte lika säker längre med tanke på de få soltimmar som varit den sista tiden, utan nu är jag inne på en avfuktare (Ruby dry). Jag har även funderat på Trygghetsvakten, men är tveksam till att den löser hela problemet.

Jag har dock inte släppt idén med en luftsolfångare utan funderar på om det kan vara en bra lösning att bygga en som tar luften från garaget värmer upp den och blåser tillbaka den.

Vad tror ni om dessa funderingar? Jag tror att en avfuktare är den bästa lösningen gärna i kombination med något annat.
Villa i Göteborg 135kvm + 80kvm källare. Thermia D8 TWS 177m aktivt borrdjup.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Fukt i garaget
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2008, 14:28:50 »
Hej Snorkeljohn!  Ja det är ju helt rätt att du mÃ¥ste nog investera i en avfuktare för att fÃ¥ ned luftfuktigheten i garget, sen kan du säkert laborera med t.ex en luftsolfÃ¥ngare ocksÃ¥ efter hand, men med avfuktare fÃ¥r du ju direkt resultat.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Allbert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Fukt i garaget
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2008, 21:42:32 »
Jag tror att det kan vara svårt att få det så torrt som du vill med en luftavfuktare i ditt garage. De vanliga "billiga" avfuktarna (som jag antar att du har i åtanke) fungerar bäst i rumstemperatur, ju varmare det är. Vid omkring +5oC börjar de isa igen och mellan 5-10oC har de sämre funktion. De brukar dra mellan 200-500W så det är inte helt försumbar effekt.

Ett annat tips är att stoppa in ett element på ca 200W och låta det gå konstant. Du höjer lufttemperaturen och samtidigt går relativa luftfuktigheten ner. Med 200W kanske du höjer temperaturen 3-4 grader och det brukar vara tillräckligt för att undvika mögelpåväxt och samtidigt upplevs det betydligt torrare.

Själv har jag ett element på 160W som står på konstant. Det kostar inte mycket och ger tillräckligt torrt även om det inte blir så mycket varmare. Billiga element är sk frostvakter som brukar finnas i effekter 150-200W. Viktigt är att den är på hela tiden vilket gör att det alltid är lite varmare inne jämfört med ute, så ställ termostaten så att den inte bryter. Någon risk för korrosion blir det inte med denna lösning, jag är mest orolig för mögel om jag inte har värme på. Jag vill heller inte värma garaget mer eftersom jag normalt inte vistas i det. Använder det istället som kallförråd.

I ditt (och i mitt) garage i Göteborgstrakten är det nu strax över noll grader och en billig avfuktare skulle inte göra någon väsentlig nytta.

Vill du istället ha ännu varmare så bör du installera en mindre värmepump, typ NE7 men det blir betydligt dyrare och den kommer sannolikt också att dra mer el än det lilla elementet (även om det trots allt blir mycket varmare än med elementet).

En frostvakt som ovan kan man ibland hitta för nån hundralapp. Prova!

/Big Al
Bor på västkusten, 400m2 + källare som delvis är uppvärmd

Utloggad Snorkeljohn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fukt i garaget
« Svar #3 skrivet: 13 februari 2008, 22:00:40 »
Jag har provat att höja temperaturen med hjälp av ett 500W element men har inte åstadkommit tillräckligt bra resultat. Det jag vill åstadkomma är en relativ luftfuktighet på max 60%.

Om den relativa luftfuktigheten hålls under 60% är det ingen risk för korrosion eller mögel.
Villa i Göteborg 135kvm + 80kvm källare. Thermia D8 TWS 177m aktivt borrdjup.

Utloggad Allbert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Fukt i garaget
« Svar #4 skrivet: 13 februari 2008, 23:39:07 »
Problemet i garage är att man öppnar portarna och många gånger kör in en blöt bil. Om det är snöslask är det ännu värre... Då är det inte lätt att torka ut luften. Kolla om det finns avfuktare som torkar luften bra även vid de temperaturer du har i ditt garage. I annat fall blir du nog tvungen att värma luften på något sätt, i kombination med avfuktare kan det då bli bra.

Risken för mögeltillväxt är mindre när det är kallare. Minns ej var jag hittade den informationen men i rumstemperatur bör man hålla 40-60% rel fuktighet, vad 0oC kan du ha högre relativ fuktighet utan risk för mögel. Nån som hade en graf på det?

En normal bil klarar mycket fukt och salt. Använder du garaget för att jobba mer aktivt med bilen så förstår jag din rädsla för korrosion bättre.

/A
Bor på västkusten, 400m2 + källare som delvis är uppvärmd

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Fukt i garaget
« Svar #5 skrivet: 14 februari 2008, 00:49:21 »
I mitt garage är det just nu 7 ºC  50%Rf och -1 ºC ute. Helt OK kanske lite onödigt tort. För att uppnÃ¥ detta har jag en Woods 15? gÃ¥ende 24/7. Den drar ca 200W. Sen har jag ett element som jag uppskattar drar drygt 100W i snitt. DÃ¥ även avfuktarens 200W blir värme klarar jag att hÃ¥lla plus även vid kallare väder. Jag anser att kostnaden för att hÃ¥lla en rostfri miljö är helt ok. Jag har mycket grejor i gararget som jag inte vill förstöra, för att spara nÃ¥n tusenlapp. O sen är inte mitt garage till för fyrhjuliga fordon (utom vid reparationer). Jag skulle aldrig köra in en blöt bil dagligen i mitt andra hem, varken bra för bilen eller garaget. Nackdelen, som även nämns ovan, är att under ca 5 ºC börjar avfuktaren isa pÃ¥, men dÃ¥ är den absoluta? fukthalten oftast lÃ¥g o ingen fara för mina prylar.

 
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!