Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur mycket väsnas luftvärmepumpen?  (läst 8570 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad torepe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Hur mycket väsnas luftvärmepumpen?
« skrivet: 20 januari 2005, 23:41:03 »
Enligt Råd och Röns test är ”bullret” från inomhusdelen 56,5 dB(A) från Toshiba-10, 53,5 dB(A) från Panasonic-9 och 50,5 dB(A) från Mitsubishi-9. Men man kan notera att de som bullrar mest också ger det bästa värmeutbytet. Hur mycket skall man låta bullernivån påverka valet av fabrikat?

Vad tycker ni  om ljudnivån, speciellt ni som har Toshiba?  Är den OK? Är det störande att ha inomhusdelen i vardagsrummet? Och vilka fläkthastigheter använder man? När behöver man köra på högsta?

Utloggad NY

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Hur mycket väsnas luftvärmepumpen?
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2005, 23:56:32 »
Nu har jag bara haft min toshiba några dagar. MEN det är klart att den låter! Men min snåltarm får stå ut med det annars var alternativet att borra berg och det hade blivit betydligt dyrare som du vet. Ljudet är inget man tänker på utan jag går mest omkring och är häpen över värmen och mitt nya inomhusklimat. Trodde inte att det var sådan skillnad! Nu får vi se om det blir någon besparing på nästa elräkning!

jag har min gående på 2:an just nu med 20 grader inställt och det värmer skönt. Framförallt ulever man det varmare än vad termometern visar!  ;D
Toshiba RAS 10 JkVP-E + Kronspis med fläkt samt direktverkande el. 180 m2 1.5 planshus med 25 m2 källare i Norrköping.

Utloggad brkn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall - Sverige
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mitsubishi MSZ-A09YV
Re:Hur mycket väsnas luftvärmepumpen?
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2005, 07:17:34 »
Har själv en Mitsubishi MSZ-A09YV och jag kan (utan att ljuga) säga att innedelen är tyst.
När jag bestämde mig för att köpa Lvp så var ljudet den faktor som fick styra märkesvalet eftersom jag skulle ha den i vardagsrummet.
Jag har vänner som har olika fabrikat av LVP:ar(panasonic, nordic air) och deras innedelar och utedelar låter mer än min lvp.
Tyvärr så har jag stomljud från utedelen, så den kommer att placeras på lämpligt markfundament till sommaren.

I övrigt är jag nöjd med värmen från den.
Fattar inget - då är det stabilt!

jockefors

  • Gäst
jockefors
Re:Hur mycket väsnas luftvärmepumpen?
« Svar #3 skrivet: 21 januari 2005, 07:44:31 »
Hej ..
min panasonic e12  låter ochså med det e otroligt lite ändå + att inne delen går tyst
alla inne delar har ju olika fläktfart så då man kör på 1 eller 2 går då min nästan knäpp tyst  eller på autoläget
det e på fart 4 och 5 man börjar höra den...

jämför man med min dator så går då pumpen tystare
på låg växlarna

Utloggad Lasse K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur mycket väsnas luftvärmepumpen?
« Svar #4 skrivet: 12 februari 2005, 08:56:12 »
Hej
Jag har nyligen köpt en Sanyo SAP-KRV91EH.
I reklambladet från Ahlsell så kan man läsa att
"Ljudnivån är extremt låg - till och med vid full drift är aggregatet nästintill ljudlös"
Antingen har jag extremt bra hörsel eller så är det "nån annan" som har extremt dålig...
Kompisen har en Panasonic och den var klart mycket tystare än Sanyon, ok att han hade golvärme och
element påslagna och då behöver väl inte pumpen jobba så hårt eller ? + att han körde i quiet-mode.
Själv har jag inga element påslagna (förutom tvättstuga & toalett) och värmer 138m2 1 1/2-plans villa= hög fläkthastighet
för att sprida värmen ordentligt.
Man börjar ju undra om det kan vara något fel? Är det någon som har erfarenhet om liknande?
Förövrigt är jag nöjd med pumpen.
SAP-KRV-91EH + FD25 VABH 630
138m2 1-1/2 plansvilla Dalarna

admin

  • Gäst
admin
SV: Hur mycket väsnas luftvärmepumpen?
« Svar #5 skrivet: 12 februari 2005, 09:03:59 »
Kör man på quiet mode så ger nog inte värmepumpen full uteffekt.

Skulle tro att de flesta luft/luft-värmepumpar som går för högtryck låter ganska mycket, skillnader finns dock.

Utloggad teery

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bosatt i östra värmland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket väsnas luftvärmepumpen?
« Svar #6 skrivet: 12 februari 2005, 13:39:12 »
Jag undrar hur stora hus ni bor i ni som kör era pumpar på fläkthastighet 1 och 2 eller autoläge. Ni måste ha väldigt bra isolerade hus eller så bor ni i en skokartong ;). Själv kör jag pumpen på näst högsta fläkthastighet och har den inställd på 22 grader,då har jag ca 20-21 grader varmt inne.Jag tycker att innerdelen inte för något större oväsen när jag har näst högsta fläkthastighet.
Panasonic E12DKE-SPK.Villa på160kvm.Förbrukar 14700Kwh/år

Utloggad David_Q

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket väsnas luftvärmepumpen?
« Svar #7 skrivet: 12 februari 2005, 14:09:25 »
Håller med föregående talare. För att få hyfsad spridning måste man ha lite kräm på fläkten ;D

Jag har oftast pumpen inställd på fläktläge 3 el 4 (av max 5). På natten har jag den i auto eller quietläge.
Villa i Sthlm, 1 1/2 plan 1970 125m2, Panasonic E9CKP och direktverkande el, total elförbrukning 2005, 12 200 kWh. Ca 6000 kWh till varmvatten+hushållsel och ca 6000 kWh till värme. Värmer också ett förråd på 20m2 till 10 grader med direktel under vintern.

Utloggad NY

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket väsnas luftvärmepumpen?
« Svar #8 skrivet: 12 februari 2005, 17:59:52 »
Håller också med.
Behöver hålla minst hastighet 3 av 5 på 22 grader för att få 20 grader i kåken. Autoläget funkar inget bra för mig. Förstår inte hur den kan känna av värmen längst bort i huset, vilket den troligtvis inte gör. Får ta smällen med olika temperaturszoner för att få bra värme i hela kåken. Inga element hitintills ;D
Toshiba RAS 10 JkVP-E + Kronspis med fläkt samt direktverkande el. 180 m2 1.5 planshus med 25 m2 källare i Norrköping.

Utloggad David_Q

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket väsnas luftvärmepumpen?
« Svar #9 skrivet: 12 februari 2005, 19:33:35 »
För att underlätta värmespridningen införskaffade jag en takfläkt. Min innedel sitter nämligen i en långsmal hall som avslutas med ett rum och gissa hur varmt det blir i den rummet :o

Mitt i hallen har jag 2 dörrar, vardagsrum till höger och kök till vänster, så jag smackade upp en takfläkt som sticker ned en bit från taket mitt i "korsningen". När man kör fläkten så sprids värmen på nedre botten mkt bättre än innan. Jag brukar (när det är kallt dvs) köra fläkten på läge 4 och ha takfläkten på under tiden man är på jobbet och sedan när man kommer hem är det jämn och fin värme i kåken och jag kan dra ned fläkten till auto och stänga av takfläkten, kanon ;D ;D ;D

När det är mildare så räcker det med autoläge på pumpen och ingen takfläkt, jag brukar behöva dra igång denna vid ca -5 grader.
« Senast ändrad: 12 februari 2005, 19:35:23 av David_Q »
Villa i Sthlm, 1 1/2 plan 1970 125m2, Panasonic E9CKP och direktverkande el, total elförbrukning 2005, 12 200 kWh. Ca 6000 kWh till varmvatten+hushållsel och ca 6000 kWh till värme. Värmer också ett förråd på 20m2 till 10 grader med direktel under vintern.

Utloggad runte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bodenområdet
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket väsnas luftvärmepumpen?
« Svar #10 skrivet: 12 februari 2005, 20:29:35 »
Jag kör i autoläge 23gr. inställt, kollade just nu 22,5 (hustrun har alltid krävt minst 22) längst bort i köket (innerdelen i hallen ovanför ytterdörren) hör inte fläkten i andra rum än hallen. Men vi har ganska hyfsad öppen planlösning :)

Kylmontören påstod något i stil med att man får mer energieffektivitet med fläkten i auto, nåt med varma o kalla sidan Sc:,h

Just nu -10,5 ute, 22,5 inne, pumpen drar 725w härligt ;D
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad nikson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vagnhärad
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket väsnas luftvärmepumpen?
« Svar #11 skrivet: 13 februari 2005, 15:22:34 »
När du säger fläkten i autoläge är det fläkten eller pumpen du avser då? Den kylmontör som monterade min pump rekommenderade inte att köra pumpen i autoläge.
Radhus 1 plan 117 m² i Vagnhärad, IVT Nordic Inverter och (numera avstängd) direktel.

Utloggad runte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bodenområdet
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket väsnas luftvärmepumpen?
« Svar #12 skrivet: 13 februari 2005, 19:06:46 »
Fläkthastighet i autoläge
Pumpen självklart i värmeläge
/runte
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad nikson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vagnhärad
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket väsnas luftvärmepumpen?
« Svar #13 skrivet: 13 februari 2005, 20:44:04 »
Fläkthastighet i autoläge
Pumpen självklart i värmeläge
/runte
Ok, tack, nu blev det självklart även för mig (undrens tid är inte förbi). Men, en del kör faktiskt sina pumpar i autoläge det var därför jag frågade. :o
Radhus 1 plan 117 m² i Vagnhärad, IVT Nordic Inverter och (numera avstängd) direktel.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Hur mycket väsnas luftvärmepumpen?
« Svar #14 skrivet: 13 februari 2005, 20:48:01 »
Kör också i värme-autoläge, funkar skitbra!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!