Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Alla borrhål fryser  (läst 13320 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

nISSE2

  • Gäst
nISSE2
Alla borrhål fryser
« skrivet: 20 november 2004, 13:47:04 »
Det har skrivits många inlägg om huruvida borrhål fryser eller inte. Många tror inte att borrhålet fryser viket ju givetvis är totalt fel!
Jag tror att det är som följer:
*  Alla borrhål fryser de översta 20 - 70 metrarna när man börjar ta ut mkt energi när det går mot vinter. Detta är i sig inget problem. Is leder värme 2.5 ggr bättre än vatten vilket ju är bra. Nackdelen är att uppåtgående brine lätt kommer under 0 grader iom att uppåtgående vätska passerar genom isen.
Så här tror jag att frysningen går till:
-  is fryser till is kring nedåtgående brineslang. När isen närmar sig uppåtgående varma brineslang innesluter den denna (utan att pressa ihop den) Det är alltså inte fråga om att isen pressar upptgående slang mot väggen utan den blir bara innesluten eftersom den varma vätskan kring uppåtgående slang pressas uppåt och nedåt i hålet. Slutresultatet blir dock att uppåtgående slang till del är infrusen i samma del av hålet som nedåtgående brineslang vilket i sig är olyckligt. Uppåtgående brineslang som kanske är +4 grader varm när den går in i isbältet kyls av till oftast +. 0 grader vilket inte är bra.

Kan man isolera uppåtgående brineslang genom isen?
Vore jättebra men det är nog så att all isolering förutätter luft eller gas inne i isoleringen och all gas som står under övertyck försvinner så smångom. Ett sätt vore att trycka på ett plaströr utanpå brineslangen de översta säg 50 metrarna  men isolerinen blir nog tyvärr bara två övergånsmotstånd vilket inte är så mkt.

Åsikter ?
 

Utloggad RLA

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
Re:Alla borrhål fryser
« Svar #1 skrivet: 20 november 2004, 14:34:22 »
Åsikter, senare kanske, men först en fråga, om jag får KB-in +4 grader och KB-retur +1 grad, hur kan det då frysa i hålet?
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

*HVAC

  • Gäst
*HVAC
Re:Alla borrhål fryser
« Svar #2 skrivet: 20 november 2004, 15:18:42 »
Borrhålet fryser? Nja det är en del saker som fryser och andra inte.  :-\

Lite bakgrund
Det vanligaste är att sänka ned en polyetenslang i brunnen och låta en köldbärare cirkulera i den och på så sätt kan man utnyttja den lagrade energin i berget.

Köldbäraren fryser inte, och den värms upp av omgivande berg. För att öka energiuttaget har man en temperatur som är lägre än fryspunkten hos vatten.

Det som påverkar energiuttaget ur borrhålet är faktorer såsom borrhålets djup, material som används vid rörinstallationen, hur arbetet utförts, temperaturnivån vid borrhålets vägg, köldbärarens hastighet, cirkulationspumpens avgivande effekt och värmekonduktiviteten som påverkar värmeöverföringen kan ni också hålla med om.

Om man borrar fler än ett hål ska nya hål inte finnas inom en radie på 10% av borrhålets längd eftersom energiuttaget ur borrhålet skulle minska med 15% efter 20 år. . Den geologiska gradienten ligger mellan 10 – 40 0C/km vilket ger en temperaturökning på 1 – 40C/100 m. Dessa förhållanden påverkar inte dimensioneringen av en värmepump speciellt mycket.

Köldbäraren som cirkulerar i slangen kommer att värmas upp ett par grader och den energi som erhålls från energiflödet i jorden kommer av att man får en temperatursänkning runt slangen som är kallare än omgivningen. Där en del av den energi som är tillgänglig erhålls genom frysning av det vatten som finns i omgivningen, dock behöver inte frysningen uppstå om man har rätt förhållande (vilket är bäst). Är det så att man har borrat för lite så kommer frysning ske och värmepumpens årsvärmefaktor sjunker!

Är det bra att det fryser! ???
Nu kan man tro att frysning är bra! Tyvärr är det inte självklart, det som kan hända är att marken fryser till och då expanderar isen. Sen kör man inte så hårt och isen smälter. Efter en tid så bildas istället ett luftrum mellan slangen och isen, luften leder inte energi på samma sätt. Effektuttaget minskar och hela system har havererat (det blir som att borrhållet var litet för valda värmepumpen och dess effektuttag). Skulle det ha varit ett ytjordvärmesystem så hade man sätt tjälskador och det hade visat sig som ojämnheter. En vält hade kanske kunnat pressa ihop marken så luftspalten försvinner, hur gör man i ett borrhål?


Källa:”Kompendium om tekniken runt värmepumpen”, se under rubriken: Artiklar och läsvärt.

ville65

  • Gäst
ville65
Re:Alla borrhål fryser
« Svar #3 skrivet: 05 december 2004, 07:51:21 »
kan man vända på hela steken och tänka sig att man gav sig fan på att försöka frysa ner ett borrhål..!

Hur lätt skulle det vara?
hur mycket kyla skulle inte det kräva?
man måste väl ha en jätte till värmepump i så fall...???

/ ville

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Re:Alla borrhål fryser
« Svar #4 skrivet: 06 december 2004, 12:44:41 »
Jag tror det beror också på hur omgivningen ser ut. När jag tittar ut så ser jag en ganska brant sluttning uppåt på ena sidan min trädgård och en brant nedåt på andra sidan. I dalen nedanför finns en sjö.

Jag misstänker att det är ett visst grundvattenflöde under min trädgård (svårt dock att uppskatta flödet) men jag ser att KB-in hämtar sig ganska snabbt då temperaturen ute stiger.

Jag misstänker att de som borrat nere i en dalgång har betydligt lägre grundvattenflöde och större risk för frysning. Dock borde hålet inte frysa särskillt mycket om medelvärdet på KB-in och KB-ut är positivt. Så länge det är vatten i hålet så strömmar vattnet också lite grand på grund av tempväxlingarna och motverkar frysning.

En tips om vattnet i hålet står stilla, vräk ner några paket koksalt för att förhindra frysning. ;D
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Alla borrhål fryser
« Svar #5 skrivet: 07 december 2004, 16:21:42 »
Efter en tid så bildas istället ett luftrum mellan slangen och isen, luften leder inte energi på samma sätt. Effektuttaget minskar och hela system har havererat (det blir som att borrhållet var litet för valda värmepumpen och dess effektuttag).

En stilla fundering... var kommer luften i ett vattenfyllt hål ifrån... som kan fylla mellan is och slang?  ???

Tänkte väl det....


Med markslingor är det dock annorlunda som författaren påpekar.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/år  Efter 13,8MWh/år
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Alla borrhål fryser
« Svar #6 skrivet: 12 december 2004, 22:26:03 »
Citera
En tips om vattnet i hålet står stilla, vräk ner några paket koksalt för att förhindra frysning.


Det vräks ut massor med salt på våra vägar.
Men är det bra att vräka ut salt i våra brunnar?
Nej, jag tror inte det . Jag tror att saltet sprids  till grundvattet. Men om detta är av betydelse för miljön vet jag inte. Fast jag tror att det inte är bra för miljön
Småhus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. Borrhål 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till år o normaltemp).2005: Patron stöder från -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blåst) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Alla borrhål fryser
« Svar #7 skrivet: 12 december 2004, 23:59:21 »
Nej inget salt det är onödigt. Lite is gör ju inget..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

ville65

  • Gäst
ville65
Re:Alla borrhål fryser
« Svar #8 skrivet: 13 december 2004, 00:29:33 »
jag kollade idag om mitt borrhål har frusit , då jag enligt givarna har både minus in och ut på KB:n, och har haft det den senaste månaden.

I mitt fall är det relativt lätt att kolla det för jag har skickat ner en slang som jag har till en pump som jag använder för att vattna gräsmattan med på sommaren .
slangen i hålet är nersucken 10m , och jag kunde lätt konstatera att den slangen inte hade frusit ialla fall, men vattnet var svinkallt ....

Detta är ju lite lättare sätt att kolla ifall det har nedfrysningstendenser , jämfört med att gräva upp och göra en okularbesiktning , som jag läste att nån hade gjort här på forumet...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Re:Alla borrhål fryser
« Svar #9 skrivet: 13 december 2004, 13:58:39 »

Detta är ju lite lättare sätt att kolla ifall det har nedfrysningstendenser , jämfört med att gräva upp och göra en okularbesiktning , som jag läste att nån hade gjort här på forumet...

Är det verkligen sant, har någon grävt genom tjälen för att kolla? Hoppas han inte grävde för hand. :o :o :o

Och det där med saltet, det var ett skämt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hzzon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Alla borrhål fryser
« Svar #10 skrivet: 13 december 2004, 15:25:31 »

Detta är ju lite lättare sätt att kolla ifall det har nedfrysningstendenser , jämfört med att gräva upp och göra en okularbesiktning , som jag läste att nån hade gjort här på forumet...

Är det verkligen sant, har någon grävt genom tjälen för att kolla? Hoppas han inte grävde för hand. :o :o :o

Och det där med saltet, det var ett skämt.

Jodå, jag har minsann grävt...
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=7;action=display;threadid=85
"Gör man inte rätt så kan det lätt bli fel"
--Thermia Diplomat 8, Thermia Online, 165m aktivt borrhål--

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 211
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!