Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lufta kalla sidan?  (läst 16879 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Charlie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Lufta kalla sidan?
« skrivet: 19 november 2004, 20:46:22 »
Har försökt att lufta på ventilen men får inte bort allt porlande, är det bara att ringa efter installatören med tunnan och pumpen eller
Nibe 1215-8.5 190m 125+125+65 kvadrat
suteränghus mexitegel-72  Ã–-vik vid kusten

Utloggad perra

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: i Värmlandsskogen
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Lufta kalla sidan?
« Svar #1 skrivet: 19 november 2004, 22:08:02 »
Det verkar vara ett långdraget jobb att lufta, jag har hållit på över en månad. Först nu har porlandet blivit borta, men det kommer fortfarande lite luft. Jag har samtidigt fyllt på över tre liter, köldbärarvätska i expansionskärlet.

Om detta är rätt sätt får väl våra experter svara på. ???

Utloggad insuinsu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
Re:Lufta kalla sidan?
« Svar #2 skrivet: 20 november 2004, 08:09:27 »
Jag har monterat en automatisk avluftare via ett påstick ovanför exp.kärlet som fungerar bra.Kom luft där i början, men aldrig nu. 8)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Lufta kalla sidan?
« Svar #3 skrivet: 20 november 2004, 13:11:14 »
In i expkärlet skall det lufta "spontant" värre på returen där bör man ha en liten ventil för luftning. Men pumpen måste stå still om det ska gå lufta.

Gör ett prov, tvångsstarta cirkpumpen på kalla sidan. kör den en stund, sen tvärstänger du en av stoppkranarna på kalla sidan, helst den på stigledningen. Men bara 1-2 sekunder osså tväröppna du.
Det byggs det upp tryck sen blir det en liten rusning på vattnet.
 Med lite tur river du med dig en luftsäck!!

Men kom ihåg kompressorn bör inte va igång bara cirkpumpen på kalla sidan

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Re:Lufta kalla sidan?
« Svar #4 skrivet: 20 november 2004, 16:26:17 »
Min granne kämpade länge med porlande ljud trots ständiga försök att fÃ¥ ut luften. Installatören satte in en rostfri potta (Non-air) och placerade  expansionskärlet pÃ¥ toppen av denna. Den första tiden bubblade det konstant och han fick fylla pÃ¥ flera liter sprit. Bubblandet avstannade efter ett par veckor samtidigt som allt oljud är borta.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

*HVAC

  • Gäst
*HVAC
Re:Lufta kalla sidan?
« Svar #5 skrivet: 20 november 2004, 16:47:46 »
Nja! Ibland funderar jag vad VVS-branschen håller på med inkl. mig själv då jag jobbar i den.

Att lufta ett kallt system är idiotiskt! Man kan inte kämpa mot naturlagarna så är det bara. Är man konsument så ska man inte behöva veta hur man ska göra, det ska den som installerar värmepumpen göra. Och kan ha inte så ska tillverkarna se till att det görs. Som konsument ringer man rörmokaren och säger att han är inte klar och det ingick i offerten, han borde ha vetat om det!

I ett kallt system frigörs inte luft på samma sätt och har man ett högt hus med frikyla blir det värre. När system är nytt ska köldbäraren värmas upp något och sen får den gå ett tag så att luften frigörs på ett bra sätt. Om man kyler ner köldbäraren så binder man syret i köldbäraren och man måste lufta hela tiden. Det är bara att leva med det.

Är det så att man köper färdigblandad köldbärare så bör inte luftningen vara något större problem då köldbäraren inte bör innehålla samma mängd syre som statsvatten (kranvatten).

Med vänlig hälsning/HVAC  ;)

PS.  :oKontrollera om exp.kärlet sitter före eller efter pumpen, Expansionskärlet bör anslutas till anläggningens returledning för att nollpunkten ska bli rätt i systemet. Sen kan vissa rörmokare ha en mobil automatisk avluftningsanläggning som ha kan ställa hos kunden under ett par veckor, den garanterat luftar alla system. Den kostar ca 30´ kr och är inget för konsumenter. DS.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Lufta kalla sidan?
« Svar #6 skrivet: 20 november 2004, 17:28:17 »
Citera
När system är nytt ska köldbäraren värmas upp något och sen får den gå ett tag så att luften frigörs på ett bra sätt.

Jag undrar hur du brukar värma brine i ett borrhål???
Temperaturen är ju en av dom viktigaste faktorerna för snabb avluftning, men då måste helst tempen upp mot 50-70 grader, men även då i ganska lång tid!!
Gör du verkligen sÃ¥  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Re:Lufta kalla sidan?
« Svar #7 skrivet: 20 november 2004, 18:08:34 »
Jag brukar sätta mig med en hÃ¥rtork och värma upp inkommande medans jag pumpar runt systemet,eller kanske inte ;) Gott med öl   ;D ;)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Lufta kalla sidan?
« Svar #8 skrivet: 20 november 2004, 19:00:40 »
Citera
Jag brukar sätta mig med en hÃ¥rtork och värma upp inkommande medans jag pumpar runt systemet,eller kanske inte  Gott med öl    

Sccckkkkååååållll   ;D o botten upp  ;D ;D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Charlie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Lufta kalla sidan?
« Svar #9 skrivet: 20 november 2004, 21:24:58 »
Har testat att stänga ventilerna någon halv sekund för att kompressorn gick, skall testa att köra bara cirk pumpen för det bubblade rejält när jag stängde.
Från början porlade det bara vid start och stopp men nu kan det porla när som helst. Blandade vätskan med kran vatten sen körde dom runt i ca 1.5h tills vattnet blev genomskinligt. Men det räcker nog inte för 190m + att det är massor med luft i kran vattnet
Nibe 1215-8.5 190m 125+125+65 kvadrat
suteränghus mexitegel-72  Ã–-vik vid kusten

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Lufta kalla sidan?
« Svar #10 skrivet: 20 november 2004, 22:47:48 »
Det går att stänga cirkulationen flera sekunder utan att nåt dramatiskt inträffar. Kör man cirkulationspumpen på max kan man få en rätt bra tryckskillnad som kan skjuta loss rätt stora luftfickor.

Om flödet inte är så dåligt att det inverkar på pumpens funktion är det bara tålamod och ett korrekt monterat expansionskärl som gäller. Det tar tid att få ut all luft. Jag höll på i säkert 4-5 veckor och fylde säkert på 30 liter ny brine innan jag fick ur all luft ur 2*300 meter markslinga. Som påpekats tidigare kan man alltså stänga nån ventil, antingen på in eller utsidan för att skapa en tryckskillnad som man sedan snabbt släpper loss. Detta skapar en "puls" som går runt i slingan och kan lossa svårare fickor. Gör det några gånger per dag tills porlandet slutar. Att lufta med en kraftig pump kan hjälpa om man har svåra fickor men samtidigt skummar alkoholen i brinen så all luft kommer inte att gå ur. Det tar ett tag innan luften är helt borta.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Lufta kalla sidan?
« Svar #11 skrivet: 21 november 2004, 01:09:58 »
Citera
Har testat att stänga ventilerna någon halv sekund för att kompressorn gick, skall testa att köra bara cirk pumpen för det bubblade rejält när jag stängde.
Heja pÃ¥  ;) men lugnast som sagt att dona med detta när Vp stÃ¥r still. NÃ¥n sekund spelar säkert ingen roll men det är onödigt.
Jag har gjort det mesta inkl frusit ned kompressorn det tar tid innan den tinar.
Jag rensade filtret glömde öppna en av kulventilerna... inge bra, rimfrost fulla kompressorn. Det tog timmar kan jag säga  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Re:Lufta kalla sidan?
« Svar #12 skrivet: 21 november 2004, 15:11:17 »
Min granne kämpade länge med porlande ljud trots ständiga försök att fÃ¥ ut luften. Installatören satte in en rostfri potta (Non-air) och placerade  expansionskärlet pÃ¥ toppen av denna. Den första tiden bubblade det konstant och han fick fylla pÃ¥ flera liter sprit. Bubblandet avstannade efter ett par veckor samtidigt som allt oljud är borta.

Denna anordning sitter på inkommande ledning.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad MS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Lufta kalla sidan?
« Svar #13 skrivet: 22 november 2004, 22:11:17 »
En liten fundering....
I mitt system sitter expansionskärlet ej som högsta punkt pga vissa omständigheter. Detta leder naturligtvis till att luftningen blir lite bökigare.
Men vad händer om man sänker trycket i expansionskärlet en aningens med en vakuum pump. Borde inte detta leda till att luften som befinner sig på en högre nivå i system lättare skulle kunna "vandra" till expasionskärlet?
(Detta borde iof leda till att den ev luft som finns expanderar.)

Kanske helt fel tankesätt av mig?
Pump:Nibe 1215-5kW
Källa:Berg 160m

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Lufta kalla sidan?
« Svar #14 skrivet: 23 november 2004, 12:29:59 »
En liten fundering....
I mitt system sitter expansionskärlet ej som högsta punkt pga vissa omständigheter. Detta leder naturligtvis till att luftningen blir lite bökigare.

Behöver inte sitta som högsta punkt (även om det är bra). Det är viktigare att det är riktigt monterat så att luft kan stiga rakt upp i kärlet. Dvs rakt över ett horisontellt rör, inte på en gren ut från ett vertikalt rör.

Citera
Men vad händer om man sänker trycket i expansionskärlet en aningens med en vakuum pump. Borde inte detta leda till att luften som befinner sig på en högre nivå i system lättare skulle kunna "vandra" till expasionskärlet?

Sänker du trycket i expansionskärlet sänker du trycket i hela systemet så det gör ingen skillnad. Det blir ingen "sugeffekt" som jag tror du är ute efter. Det är snarare så att man hjälper vätskan att bli av med luft om man höjer trycket istället.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 725
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!