Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: billig sjövärme lösning för garage och komplement till huset  (läst 1225 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ankar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Jag har ett nybyggt hus (170kvm) med frånluftsvärmepump (Nibe 360) Nu har jag bygget ett fristående garage på 70kvm (55garage,15förråd). Tanken från början var att jag skulle ha el-element i förrådet för att hålla några plusgrader, och i garaget skulle jag har en luft/luft värmepump. Nu är det så att jag har tillgång till en damm, på dryga 700kvm med cirkulerade vatten. Nu funderar jag på att lägga sjövärme och dra det till garaget och där ha en värmepump med ackumelatortank, och från den tanken skulle jag kunna dra vattenburen värme (radiatorer) till garget, sedan skulle jag även gräva ner en ledning från ack-tanken och koppla den så frånluftsvärmepumpen tar värme därifrån istället för elpatron när det behövs. En 500l ack-tank är rätt billig och om det finns värmeväxlare som klarar av sjövärmesystem till hyffsad peng så borde man få billigare drift för garaget (isf luft/luft pump samt luft7luft växlare samt elradiatorer) samt att man kunde sänka huset kostnader. Värmeväxlaren i garaget skall alltså var rätt dum, och endast värma vattnet i ack-tanken. till nibe pumpen finns konverteringskit för att ansluta (vedpanna med ack-tank) så det borde funka.
 
Är det nån som har liknande lösningar eller kommentarer på konceptet samt förslag/prisuppgifter på värmepumpen.
Samt dimensionering förslag.

Med möjligen varma garage hälsningar
/Anton
« Senast ändrad: 23 april 2010, 13:16:18 av Rickard »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!