Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Erfarenheter av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud  (läst 31522 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Erfarenheter av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud
« skrivet: 26 augusti 2014, 21:55:24 »
Hej Alla

Ville dela med mig av mina erfarenheter efter min installation av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud.

Installationen är enkel om man vet vilket kort kontakten sitter på. På min modell MSZ-GE35 var det inte helt enkelt att identifiera vilket kort som avsågs i servicemanualen. Först måste man ta av hela den stora kåpa. Enligt service-manualen är det bara två skruvar på fonten och sedan lossa i underkant - det som inte nämns är att det finns fyra snäppfästen i ovankant också. Kortet med kontakten sitter i den svarta lådan med lysdioderna i. Strax till höger om dioderna sitter en lucka med en låsning som är enkel att öppna. När luckan öppnats blir det helt uppenbart vilken kontakt som skall användas. Bara att peta in kontakten och dra sladden på lämpligt vis.

Man måste ha en WPS kompatibel accespunkt för att ansluta till. Registreringen i appen kräver onödigt mycket information men fungerar väl.

Vid manöver av värmepumpen blir det en fördröjning på någon minut eller två. Är man inte hemma spelar ju detta ingen roll men sitter man i rummet vill man ju ha återkoppling från värmepumpen omedelbart, precis som man har med den vanliga fjärrkontrollen. Ett annat problem är att om man ändrar temperatur etc med melcloud stämmer inte det som står på fjärrkontrollen. Har man alltså ändrat från 20 till 22 grader med appen står det fortfarande 20 på fjärren.

Uppdaterar efter att jag testat mer. Hittills är jag nöjd med mitt inköp. Drygt 1400:- var det värt :)
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Leif Hasselqvist

  • Gäst
Leif Hasselqvist
SV: Erfarenheter av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud
« Svar #1 skrivet: 18 september 2014, 21:33:53 »
Hej
Var köper du den för det priset?

MVH
Leif

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Erfarenheter av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud
« Svar #2 skrivet: 19 september 2014, 09:09:21 »
I länderna som ligger söder om Sverige ligger dom på ca 1500:-. Jag hittade min på ebay men om du använder sökfunktionen hittar du fler hänvisningar till försäljare i europa.
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Evert Westman

  • Gäst
Evert Westman
SV: Erfarenheter av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud
« Svar #3 skrivet: 25 oktober 2014, 10:53:15 »
Hej
Har en MSZ-FH35VE och har fått tag i en MAC-557IF-E i milano för 1350kr med frakt.
Jag har hittat servicemanualen till pumpen som visar demontage av kåpan och två kretskort,
men ser ingen anslutningskontakt. För installation av MAC hänvisas till det inre kretskortet.
Är det någon som kan ge mej en bättre beskrivning av var kortet sitter och anslutningen innan jag börjar demontera höljet?
Tänkte undvika att demontera mer än jag behöver.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
« Senast ändrad: 25 oktober 2014, 17:48:17 av Zelda »

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Erfarenheter av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud
« Svar #5 skrivet: 25 oktober 2014, 20:14:01 »
Det var en bra guide "Zelda". Konstaterar att det var betydligt enklare på min pump, även om jag skruvade ner hela härligheten innan jag förstod att kontakten var tillgänglig när skalet var avmonterat på min. Är mycket nöjd med mitt inköp av MAC-557IF-E.
« Senast ändrad: 25 oktober 2014, 20:29:42 av Nukie »
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

tompagran

  • Gäst
tompagran
SV: Erfarenheter av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud
« Svar #6 skrivet: 19 november 2014, 21:57:42 »
 tummenupp
tack för tipset, letat i SE efter logiska priser men hittade det för 99 +30=129 € inkl transport från milano.
Länk till butiken:
http://www.shopclima.it/en/mitsubishi-electric-mac-557if-e-wi-fi-interface-for-indoor-units-m-s-p-series.html

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Erfarenheter av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud
« Svar #7 skrivet: 09 december 2014, 19:59:31 »
Hej
Har en MSZ-FH35VE och har fått tag i en MAC-557IF-E i milano för 1350kr med frakt.
Jag har hittat servicemanualen till pumpen som visar demontage av kåpan och två kretskort,
men ser ingen anslutningskontakt. För installation av MAC hänvisas till det inre kretskortet.
Är det någon som kan ge mej en bättre beskrivning av var kortet sitter och anslutningen innan jag börjar demontera höljet?
Tänkte undvika att demontera mer än jag behöver.

Är det bara kåpan som måste bort på FH?

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Erfarenheter av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud
« Svar #8 skrivet: 11 december 2014, 16:43:55 »
Det var bara högra hörnet som behövdes tas bort, så det var smidigt på FH.
Får snart en MAC-557IF-E så det ska bli kul att testa. Men kommer senare att köra den i garaget som frostvakt. ON/OFF vid inställbar temperatur på en innedel av tre på en multi-pump. Ska tydligen gå ner till vilken grad som helst ner till 0 grader om jag fattat rätt.

danwinberg

  • Gäst
danwinberg
SV: Erfarenheter av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud
« Svar #9 skrivet: 23 januari 2015, 12:42:47 »
Hej
jag lyckas fasen inte få nån kontakt med routern.
fetr att jag försökt blnkar bara led 3... börjar bli trött nu...

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Erfarenheter av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud
« Svar #10 skrivet: 26 januari 2015, 10:30:17 »
@danwinberg

Behöver du hjälp får du försöka ange mer information! Vad har du för router? Har du uppdaterat routern till senaste programvara? Beskriv hur du har försökt göra!
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Börn Eliasson

  • Gäst
Börn Eliasson
SV: Erfarenheter av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud
« Svar #11 skrivet: 20 februari 2015, 11:16:04 »
Hej,

Är använt min MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud i över ett år nu men har en fråga, är det någon som fått WPS att fungera med Telias Thomson Router. Telia will inte leverera någon annan variant ihop med min fiber. Får inte MAC-557IF-E att koppla upp sig med Thomson Routern vilket innebär att jag sitter med två routrar i samma rum, en från Telia (Thomson) och en privat (Linksys).

H/Björn

falkens.se

  • Gäst
falkens.se
SV: Erfarenheter av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud
« Svar #12 skrivet: 09 maj 2015, 10:01:42 »
Hej,

Jag ställer mig frågande och hoppas att den samlade skaran här kanske kan hjälpa mig vidare. Min heter "MSZ-EF35VEB" men den som finns med i listan heter "MSZ-EF35VE" och då passar det väl inte kan jag tänka mig (min vanliga tur) eller är det så att "B" bara är en modell men med samma teknik. Jag hittade "MSZ-EF35VEB" i en tysk PDF men det säger ju inte att den måste funka med den.

NÃ¥gon som vet om min "MSZ-EF35VEB" funkar med "MAC-557IF-E"


Utloggad samax901

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Erfarenheter av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud
« Svar #14 skrivet: 06 april 2016, 13:45:08 »
Hej,

Tänkte köpa luftvärmepump till sommarstugan (65 m2) och är inne på Mitsubishi MSZ-FH25VEHZ. Kommer typiskt handla om runt 10 graders underhållsvärme på vintern samt kylning på sommaren. Osäker på om jag komplettera med en Airpatrol SMS eller MAC-557IF-E + MELCloud via WiFi (4G router finns redan i stugan).

En fördel med Airpatrol SMS är att den har batteribackup samt varnar om strömavbrott (vi besöker bara stugan enstaka helger under vintern).

Hur är era erfarenheter av MELCloud, så här några år senare? Några tips för min setup?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!