Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme eller L/V till högtemperatursystem?  (läst 5619 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme eller L/V till högtemperatursystem?
« Svar #15 skrivet: 20 januari 2016, 13:49:14 »
Kan man öka flödet och klara sig med tex 60 graders framledning som sämst så är det ingen katastrof och skillnaden mot elpanna är stor men helt klart är lägre temp önskvärt. Att sikta på 30-35 graders framledning är inte rimligt inte ens med golvvärme i ett äldre hus har man så låg framledning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme eller L/V till högtemperatursystem?
« Svar #16 skrivet: 20 januari 2016, 15:21:21 »
Daikin Ht ska ju kunna göra upp till 85 grader varmt vatten.
Men det är en rätt komplicerad värmepump. Har för mig den går i två steg. Och den är dyr.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme eller L/V till högtemperatursystem?
« Svar #17 skrivet: 20 januari 2016, 16:27:05 »
Stora delar av Ã¥ret kommer det ju att räcka med en avsevärt lägre vbf än 60 grader, jag tycker inte man skall stirra sig blind pÃ¥ temperaturen vid DUT när det gäller en villa i Stockholm, 90% av uppvärmningssäsongen  är det ju plusgrader ute.  dontknow

Skall man byta radiatorer så måste man ju nästan byta stammar också, annars lär deltaT bli ännu större i befintligt enrörs-system.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bergvärme eller L/V till högtemperatursystem?
« Svar #18 skrivet: 21 januari 2016, 10:00:35 »
Det beror ju helt på hur ledningarna är dimensionerade. Med lite tur kan det ju räcka att öka på flödet via vbcp när det är som kallast, ev med lite mer flödesljud som nackdel.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme eller L/V till högtemperatursystem?
« Svar #19 skrivet: 21 januari 2016, 10:30:07 »
Systemet gÃ¥r i dag med 20 graders delta vilket bör gÃ¥ att sänka en del kanske till 10 graders delta men ska man samtidigt ha större radiatorer dÃ¥ ska flödet ökas ännu mera kan ju säkert funka i vissa fall  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bergvärme eller L/V till högtemperatursystem?
« Svar #20 skrivet: 21 januari 2016, 11:56:10 »
Vi vet ju inte heller hur systemet är dimensionerat. Det kanske räcker att byta en eller två radiatorer för att sänka framledningstempen 5 grader?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bergvärme eller L/V till högtemperatursystem?
« Svar #21 skrivet: 21 januari 2016, 13:22:27 »
Vi vet ju inte heller hur systemet är dimensionerat. Det kanske räcker att byta en eller två radiatorer för att sänka framledningstempen 5 grader?

Precis, är det korrekt dimensionerat så borde man kunna ta bort de 2-3 klenaste raddarna och sätta nästa större på dess plats, dessa i sin tur ersätts av nästa större osv osv, och i slutändan kanske man bara måste köpa 2-3 större nya raddar för de ställen som blir utan.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme eller L/V till högtemperatursystem?
« Svar #22 skrivet: 21 januari 2016, 13:26:13 »
Men större raddar kräver mera flöde för ok delta och deltat är ju högt redan i dag men det kanske går att öka mycket utan att det blir problem men jag är tveksam.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bergvärme eller L/V till högtemperatursystem?
« Svar #23 skrivet: 21 januari 2016, 13:31:19 »
Det går ju att räkna på, men en arbetstank löser ju mkt.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärme eller L/V till högtemperatursystem?
« Svar #24 skrivet: 21 januari 2016, 19:29:28 »
Flytta radiatorer tror jag inte är möjligt i det här fallet, några är låg men mycket långa. Har inte koll på vad det är för rördiameter men det är säkert en standardinstallation.

Min undran gäller om en L/V-pump klarar av höga framledningstemperaturer sämre än en bergvärmepump. Jag har tittat i datablad och det verkar inte vara så i alla fall om man bara ser till max framledningstemperatur. Men det är ju så att riktigt höga framledningstemperaturer behöver man när det är ordentligt kallt ute och då får en L/V-pump arbeta med ett större kompressionsförhållande. Frågan är alltså om man kan lita på att max framledningstemperatur kan nås vid L/V-pumpens minimitemperatur.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bergvärme eller L/V till högtemperatursystem?
« Svar #25 skrivet: 21 januari 2016, 22:05:52 »
Det lär ju knappast vara fallet, men det är väl bara att kolla databladen för kandidaterna? Eller kontakta tillverkarna.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme eller L/V till högtemperatursystem?
« Svar #26 skrivet: 22 januari 2016, 05:42:12 »
Har för mig att jag tidigare sett hur max framledningstemp blivit lägre ju kallare det blivit ute, men det kanske är historia nu, eller så mörkas det bara i databladen genom att de bara anger så pass höga temperaturer att begränsningarna inte hinner gripa in.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bergvärme eller L/V till högtemperatursystem?
« Svar #27 skrivet: 22 januari 2016, 09:53:42 »
Givetvis sjunker max kondenseringstemp med sjunkande förångningstemp i en vp....
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bergvärme eller L/V till högtemperatursystem?
« Svar #28 skrivet: 22 januari 2016, 10:03:05 »
CTC har ett diagram i sina manualer. Bilden är från förra generationen, så jag tror att dom kan gå lite högre i temp nu för tiden.
Min VP har ingen begränsning kopplad till temperaturen, utan där är det hetgastempen som styr. Ju större tempskillnad mellan kalla och varma sidan desto varmare hetgas. När den blir för varm stannar VP'n och startar igen när det har blivit två grader varmare ute än vad det var när den stannade.
Just nu har vi -16,6 °C ute, ca 60  °C framledningstemp och kompressorn stÃ¥r still...  :(
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärme eller L/V till högtemperatursystem?
« Svar #29 skrivet: 22 januari 2016, 10:38:46 »
De flesta datablad innehÃ¥ller inte information som pÃ¥ den bild Purjo presenterade. Det gÃ¥r naturligtvis att kontakta tillverkaren när antalet möjliga alternativ har blivit färre. Jag tycker det databladen innehÃ¥ller mindre information nu än när jag köpte pump. SÃ¥g ett produktblad för en IVT-pump där det i tabellen för teknisk fakta pÃ¥ raden för kompressortyp stod "on/off högeffektiv". Hur mycket klokare blir man av det? NÃ¥gon uppgift om köldmedium fanns inte heller.   

Jag har nämnt Nibe split som ett alternativ och sade att det har varit en hel del problem med den. Senare insåg jag att jag hade blandat ihop Nibe split med en L/V-pump som cirkulerade en köldbärarlösning till utedelen och värmeväxlade köldmediet mot köldbäraren i en värmeväxlare inomhus. De problem jag har sett beskrivas här på forumet har varit att det var mycket noga med sammansättningen köldbärarlösningen. Jag har försökt hitta vad det var för pump jag blandade ihop Nibe split med men inte lyckats. Någon som vet?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 644
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!