Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 25 mars 2021, 14:08:22 »

Gissar nu lite men kylslaget som du Grönbete hade som reparatör via 20grader skickade in den där skadeanmälan med trasig 3-vägs ventil och bad om en ny utedel så Mitsubishi ville nog ha lite mer info än så och sen visar det sig att dom inte kan löda så då blir det nog trassel .
20grader borde ha kallat in någon annan kylfirma lite kvickare som hade mera förutsättningar att reparera.

Flat7 hade en annan återförsäljare som tydligen inte svarade alls på kommunikation och verkar ha lagt bolaget i likvidation så då tog Mitsubishi över ärendet snabbare.
Skumt sätt av ÅF om man förtsatt vill ha bra omdömen!

Men som sagt bara gissningar då jag gissar att Mitsubishi tycker 20grader ska ta hand om sina egna garantiärenden
Skrivet av: Grönbete
« skrivet: 25 mars 2021, 11:54:42 »

Tråkigt med ditt strul. Menar du Mitus=Mitsubishi?

Mitsubishi lagade pumpen på egen bekostnad (garanti). När väl Mitsubishi tog sig an mitt ärende eftersom Kraftsmil slutade svara mig så tog det max två veckor innan pumpen blev lagad. Felanmälde pumpen 11 januari så över två månader tog det.

Ja, kortade till Mitsu. Ok tack för info. Får se vad som händer i mitt fall
Skrivet av: flat7
« skrivet: 25 mars 2021, 11:01:51 »

Jag har inte lyckats få min pump reparerad trots garanti och nu har det gått snart 2 månader. Har också snackat med Mitus, men dom hänvisar mig bara till min ÅF.

Väntade du lika länge och hur fick du Mitsu att komma ut?
Förmodar att ditt ärende också är garanti och att Mitsu tog kostnaden?

Tråkigt med ditt strul. Menar du Mitus=Mitsubishi?

Mitsubishi lagade pumpen på egen bekostnad (garanti). När väl Mitsubishi tog sig an mitt ärende eftersom Kraftsmil slutade svara mig så tog det max två veckor innan pumpen blev lagad. Felanmälde pumpen 11 januari så över två månader tog det.
Skrivet av: Grönbete
« skrivet: 25 mars 2021, 09:28:16 »

Nej ingen personlig kontakt innan installationen tyvärr. Idag kom en tekniker utsänd av Mitsubishi och bytte kretskortet och flödesriktarmotor så nu funkar pumpen igen. Tack till Mitsubishi Sverige som tog sig an ärendet.

Jag har inte lyckats få min pump reparerad trots garanti och nu har det gått snart 2 månader. Har också snackat med Mitus, men dom hänvisar mig bara till min ÅF.

Väntade du lika länge och hur fick du Mitsu att komma ut?
Förmodar att ditt ärende också är garanti och att Mitsu tog kostnaden?
Skrivet av: flat7
« skrivet: 24 mars 2021, 21:00:40 »

Var det en lokal firma som du kunda ha ögonkontakt med?
Själv köper jag aldrig mer såna här grejor utan att träffa personer från firman.

Nej ingen personlig kontakt innan installationen tyvärr. Idag kom en tekniker utsänd av Mitsubishi och bytte kretskortet och flödesriktarmotor så nu funkar pumpen igen. Tack till Mitsubishi Sverige som tog sig an ärendet.
Skrivet av: Grönbete
« skrivet: 24 mars 2021, 15:11:26 »

Allt talade för Kraftsmil. Lokal firma med normala priser, bra kontakt, fin hemsida med ordentliga offerter och tydlig faktura och de har tidigare omnämnts på detta forum..Goda omdömen på Reco.se Nu gick jag på denna mina och det visar hur svårt det är att sålla ut de oseriösa firmorna för jag anser mig ha god förmåga att läsa av människor.

Var det en lokal firma som du kunda ha ögonkontakt med?
Själv köper jag aldrig mer såna här grejor utan att träffa personer från firman.
Skrivet av: flat7
« skrivet: 24 mars 2021, 11:45:24 »

Allt talade för Kraftsmil. Lokal firma med normala priser, bra kontakt, fin hemsida med ordentliga offerter och tydlig faktura och de har tidigare omnämnts på detta forum..Goda omdömen på Reco.se Nu gick jag på denna mina och det visar hur svårt det är att sålla ut de oseriösa firmorna för jag anser mig ha god förmåga att läsa av människor.
Skrivet av: Grönbete
« skrivet: 24 mars 2021, 07:06:19 »

Det man glömmer ibland är att räkna in att det kommer att gå sönder eller krångla med pumpen.
Så länge allt funkar så är det riskfritt att köpa av ex. 20grader.

Tror inte på recensionerna som man kan läsa i ex. google eller andra ställen. Man vet ju inte om de är äkta.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 23 mars 2021, 09:19:52 »

För att ytterligare komplicera saken så är just dessa "oseriösa" ÅF inte sällan väldigt självsäkra, säljer med stora ord och låga priser, så de köper troligen många värmepumpar av leverantörerna.
Sen kommer verkligheten i fatt, intäkterna överstiger inte kostnaderna, och garantiersättningarna är så låga att backjobb och garantiärenden blir olönsamma och tär ytterligare på resultatet - företagen hamnar i en negativ spiral, som innan det slutar i konkurs eller likvidation har "skadat" många kunder som fått dålig service.

I princip sedan detta forum startades har vi gång på gång konstaterat att det kan vara lite mer riskfyllt att köpa av de som är allra billigast och det verkar inte ha ändrat sig, samtidigt finns det säkert tiotusentals kunder som inte haft några problem alls trots att de köpt billigt via nätet.
Så ingenting är svart eller vitt, men rent generellt kan man väl säga att säljare som inte själva installerar utan använder sig av tredje part för installationerna aldrig kan ha samma koll på kvaliteten på installationerna - och man måste som kund ha förståelse för att det kan vara flera instanser som behöver säga sitt om det finns fler än ett företag inblandat i eventuella reklamationsärenden.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 23 mars 2021, 09:09:46 »

Har dom alla cert och pappren i ordning och lovar guld och gröna skogar så får man nog handla från dom flesta tillverkare.

Är det frekventa problem med deras installationer åker dom troligen ut men är det fåtal och dom köper relativt mycket så är det nog ekonomiskt försvarbart och tillverkarna/distributörerna fortsätter för att hålla sina volymer och det gäller nog så generellt.
Skrivet av: Grönbete
« skrivet: 23 mars 2021, 08:54:39 »

Det jag förvånas över är hur ex. Mitsubishi kan godkänna alla dessa oseriösa näthandlare.
När jag tjafsade med Mitsu och 20grader ang mitt problem så sa Mitsu att du inte skall ha med såna där näthandlare att göra.
Men alltså va fan!!!! Mitsu gräver ju sin egen grav på detta sättet!
Dom måste väl ha kriterier som skall uppfyllas av återförsäljare.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 22 mars 2021, 19:44:21 »

Du måste ha fel nummer flat7 för det står ju att det alltid går att nå dom  ;)
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 21 mars 2021, 09:43:32 »

Dom verkar installera efter likvidationsdatum enligt omdömen på olika sidor så frågan är om det är via energilösningar eller försäljning dom då säljer via nuförtiden.
Står det organisationsnummer så det är Kraftsmil energilösningar eller kanske fel så det är org nummer till Kraftsmil försäljning.

Salig blandning på omdömen på olika sidor.
Antingen har dom fått 1 stjärna/plus och är usla eller så är det 5 stjärnor/plus och det är ett toppenföretag

Kanske finns ett nytt telefonnummer du kan försöka på till Kraftsmil Försäljning för att få tag på någon, verkar märkligt om man säljer och installerar för att sedan byta till snarlikt namn och strunta i "gamla" kunder ??

Så gjorde i och för sig Varmt & Skönt och det verkade fungera ett tag  ::)
Skrivet av: flat7
« skrivet: 21 mars 2021, 09:37:42 »

Har kollat att Kraftmil på nätet, google Kraftmil Mitsubishi fanns inte och Mitsubishi Electric återförsäljare/service finns inte på Kraftmil. Varför ska ha Kraftmil med att göra Mitsubishi. Kraftmil säljer inte Mitsubishi utan bara Toshiba, Gree, Panasonic och Innova. "flat7" Varför kan du inte ta en annan firma istället än bara Kraftmil eller hur?!

Kraftsmil ÄR återförsäljare av Mitsubishi (har bevis via e-post). Anledningen att de inte finns listade hos Mitsubishi är att de är så pass nya. Att Kraftsmil inte skyltar med att de är ÅF på sin hemsida har jag ingen aning om?
Skrivet av: flat7
« skrivet: 21 mars 2021, 09:34:51 »

Kanske framgår på flat7s faktura vem han köpt av egentligen !

På min faktura står ”Kraftsmil energilösningar”.
Skrivet av: G.F
« skrivet: 20 mars 2021, 22:46:06 »

Har kollat att Kraftmil på nätet, google Kraftmil Mitsubishi fanns inte och Mitsubishi Electric återförsäljare/service finns inte på Kraftmil. Varför ska ha Kraftmil med att göra Mitsubishi. Kraftmil säljer inte Mitsubishi utan bara Toshiba, Gree, Panasonic och Innova. "flat7" Varför kan du inte ta en annan firma istället än bara Kraftmil eller hur?!
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 20 mars 2021, 21:43:05 »

Kanske framgår på flat7s faktura vem han köpt av egentligen !
Skrivet av: lubbis
« skrivet: 20 mars 2021, 21:10:28 »

Det har du rätt i :-)

Dock står på hemsidan https://www.kraftsmil.se/ Kraftsmil Energilösningar

Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 20 mars 2021, 20:13:48 »

Beror på om det är kraftsmil försäljning AB dom köpt ifrån vilka verkar vara aktiva !
Skrivet av: lubbis
« skrivet: 20 mars 2021, 20:04:31 »

Du lär inte höra något från dem

2021-02-11 Likvidation

https://www.allabolag.se/5591891865/handelser
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 20 mars 2021, 10:06:49 »

ok, skumt.

Om Mitsubishi själva får ta hand om en skada från en nybliven ÅF lär dom inte bli långvariga och kanske därför jag inte såg Mitsubishi på deras egna hemsida och tyckte inte jag såg dom på Mitsubishis återförsäljarlista på deras hemsida.

Kanske finns helt naturliga orsaker att din ÅF inte hör av sig !
har inte en susning vilka det är som driver det.
Skrivet av: flat7
« skrivet: 20 mars 2021, 09:56:36 »

Är den i drift och producerar värme ?
Ligger den i viloläge så kan man inte ändra på vingarna.

Upp med den på 30 grader som test och sol i displayen , vänta några minuter tills det kommer ordentligt med varm luft.
går det då inte att ändra via fjärren ?

Funkar inte det så är det bara hoppas du får tag på din återförsäljare eller om Mitsubishi tar hand om det om den nu kommer via dom och inte är någon paralellimport förstås för då vet jag inte hur mycket dom hjälper till.
Det kan dom se på serienumret

Japp, den är i drift och ger värme. Återförsäljaren (Kraftsmil) har jag inget förtroende för längre. Har inte sett röken av den rapport som teknikern skrev när han konstaterade felet och de svarar inte på mail/telefon. Locket på ,huvudet i sanden....Har uppmärksammat Mitsubishi på problemet med deras färska ÅF och det verkar som de själva tar sig an reparationen. Fortsättning följer.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 20 mars 2021, 09:44:15 »

Är den i drift och producerar värme ?
Ligger den i viloläge så kan man inte ändra på vingarna.

Upp med den på 30 grader som test och sol i displayen , vänta några minuter tills det kommer ordentligt med varm luft.
går det då inte att ändra via fjärren ?

Funkar inte det så är det bara hoppas du får tag på din återförsäljare eller om Mitsubishi tar hand om det om den nu kommer via dom och inte är någon paralellimport förstås för då vet jag inte hur mycket dom hjälper till.
Det kan dom se på serienumret
Skrivet av: flat7
« skrivet: 20 mars 2021, 09:38:22 »

Det märkliga är att motorerna verkar fungera då vid omstart så rör sig luftriktarna  åt alla håll utan problem men under drift funkar de inte att ändra vare sig med fjärren eller via app.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 20 mars 2021, 07:50:16 »

Känner igen felet från en annan tråd du har sedan tidigare.
Det som är lite märkligt är att om det är ”kretskortsfel” så borde den  stanna och ge en felkod via lamporna på framsidan.

Men är det konstaterat kretskortsfel så låter det onekligen märkligt att det inte byts ut, skulle inte det kortet finnas på hyllan så hade troligen Mitsubishi skickat en innerdel till återförsäljaren för byte av innerdel istället då dom brukar vara lätta att ha att göra med för återförsäljare.

Bytte kort på en AP42 men minns inte om motorn hängde med i samma ”paket”

Efter några månader känns det som att Mitsubishi loggan borde sitta på hemsidan men dom kanske är lika kassa som jag på datorer  ::)


Skrivet av: flat7
« skrivet: 20 mars 2021, 07:22:13 »

Dom verkar inte ens sälja Mitsubishi Electric enligt hemsidan enligt bilagan.

Nej, detta fick jag förklat för mig berodde på att de var så pass nya som återförsäljare. De är återförsäljare enligt Mitsubishi men kanske inte länge till?
Skrivet av: flat7
« skrivet: 20 mars 2021, 07:20:11 »

fungerar maskinen för övrigt?

Ja.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 19 mars 2021, 23:01:11 »

Dom verkar inte ens sälja Mitsubishi Electric enligt hemsidan enligt bilagan.

Skrivet av: rocas
« skrivet: 19 mars 2021, 22:54:33 »

fungerar maskinen för övrigt?
Skrivet av: flat7
« skrivet: 19 mars 2021, 22:51:23 »

Reservdelar om det nu är Mitsubishi Electric brukar finnas på hyllan i Örebro .
Vilken modell är det och är det inne eller utedel ?

Kan vara sjukdom eller annat på firman om det inte går att få tag på dom.

Det är en Solid AP-25 där innerdelen konstaterats ha defekt kretskort (luftriktarna fungerar inte fullständigt). Är man sjuk i en längre period så förutsätter jag att man kontaktar vederbörande (mig) och talar om detta. Nu har jag haft detta felet i över två månader och utesluter defenitivt sjukdom med tanke på hur återförsäljaren skött kommunikationen med mig och Mitsubishi. Reservdelar finns på hyllan i Örebro? Detta hjälper inte mig....
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 19 mars 2021, 21:38:12 »

Reservdelar om det nu är Mitsubishi Electric brukar finnas på hyllan i Örebro .
Vilken modell är det och är det inne eller utedel ?

Kan vara sjukdom eller annat på firman om det inte går att få tag på dom.
Skrivet av: flat7
« skrivet: 19 mars 2021, 18:53:55 »

Vill höja ett varningens finger för företaget Kraftsmil som säljer luftvärmepumpar i Stockholmsområdet. Köpte en Mitsubishi- pump från dem som felade i januari och nu närmar vi oss slutet av mars och ännu har de inte rättat till felet (fel på kretskortet). Säljaren gör sig oanträffbar. ARN är inkopplade och Mitsubishi själva kommer förhoppningsvis att hjälpa mig snart.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!