Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Greenline C7 total drifttid?  (läst 8800 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Borensbergaren

  • Ekonomisk smÃ¥länning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Styra, Östergötland
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tjänsteman
IVT Greenline C7 total drifttid?
« skrivet: 31 oktober 2016, 19:57:57 »
Hej alla på forumet, det är trevligt att vara tillbaka här.

Min fråga är hur lång drifttid har din Greenline C7:a gått innan den gav upp helt?
Jag är också intresserad av nuvarande fungerande drifttid och om din har gått mer än 27000 timmar och hur den har fungerat.

Enplans tegelvilla om och tillbyggd ca -70. IVT Greenline C7 -02 jordvärme. Keddyn bidrar till mysfaktorn. Totalförbrukning just nu 14400KWh/år ska ner till ca 11-12000.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: IVT Greenline C7 total drifttid?
« Svar #1 skrivet: 01 november 2016, 15:35:09 »
Ska försöka komma ihåg att kolla min när jag kommer hem
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: IVT Greenline C7 total drifttid?
« Svar #2 skrivet: 02 november 2016, 10:07:09 »
34000 timmar med förhållandevis få problem.

- har renoverat (plockat isär, gjort rent, smort upp och satt ihop) växelventilen flera gånger. Gör detta numera var tredje år i förebyggande syfte
- har gjort rent flexslangarna två gånger. Senaste gången var det inte helt nödvändigt men det är skönt att veta att dom inte börjat bli igensatta igen
- har larmat flera gÃ¥nger pga "pressostat hög". Vet inte vad "felet" är men varje gÃ¥ng det inträffar sänker jag max varmvattentemperatur med nÃ¥gra tiondels grader sÃ¥ försvinner problemet i flera Ã¥r   
- har bytt all elektronik en gång efter ett åsknedslag men det är ju inte primärt pumpens fel

Installerade 2011 en temperaturlogger och upptäckte att pumpen inte gick "optimalt". Bla startade den för ofta och temperaturkurvan var fel inställd.
Jag inbillar mig att logga temperaturer ökar pumpens livslängd och minskar stoppen genom att man kan upptäcka potentiella (temperaturrelaterade) problem innan dom blir så allvarliga att pumpen stannar. Och att livslängden borde öka genom att man håller tex hetgastemperaturen under kontroll (tex låg) och antal starter nere

En gång per år filmar jag också "bubblorna" i synglaset när pumpen startar för att förhoppningsvis i tid (så att man kan laga det under sommarhalvåret) upptäcka gasbrist. Hoppas också kunna se hur mängden bubblor utvecklar sig från år till år. Hittills ser jag ingen större skillnad och jag hoppas det betyder att pumpen inte läcker (så mycket) köldmedia
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=51032.msg519416#msg519416
« Senast ändrad: 03 november 2016, 20:24:44 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Borensbergaren

  • Ekonomisk smÃ¥länning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Styra, Östergötland
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tjänsteman
SV: IVT Greenline C7 total drifttid?
« Svar #3 skrivet: 13 november 2016, 11:59:32 »
Hej Per
Tack för ditt svar. Vilken temperatur-logger använder du? Just nu står kurvan på 3.9 och plus 0.5 grader på fininställningen. Jag kopplade in en innegivare också och ställt balansen på 7 till fördel för den. Blåser det så får jag förhoppningsvis stabilare temperatur inne.
Enplans tegelvilla om och tillbyggd ca -70. IVT Greenline C7 -02 jordvärme. Keddyn bidrar till mysfaktorn. Totalförbrukning just nu 14400KWh/år ska ner till ca 11-12000.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: IVT Greenline C7 total drifttid?
« Svar #4 skrivet: 13 november 2016, 18:14:00 »
Jag satte min innegivare på 10 dvs max påverkan och har haft den så sedan 2002. Jag förstår inte riktigt varför man skall sätta lägre när man tror att en innegivare är bra och man gör sig besvär att skaffar en. Jag kanske tänker fel men det känns som att ju lägre siffra man ställer in innegivarens påverkan på ju mindre anledning finns det att skaffa en. I varje fall stämmer det ju vid inställningen 0

Jag köpte min templogger 2010 och valde då att köpa den på detta forums webbshop. Jag har för mig att den heter RTLogger (med 11 tempgivare) och mjukvaran heter LoggerSoft. Den finns inte att köpa sedan länge för att det kommit ut senare (gissningsvis förbättrade och förstås dyrare) generationer. Men eftersom den fungerar bra och jag inte har behov av att mäta elförbrukning, vattenflöde eller annat funkar den bra för mig.
« Senast ändrad: 14 november 2016, 08:50:33 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: IVT Greenline C7 total drifttid?
« Svar #5 skrivet: 15 november 2016, 10:44:02 »
Jag satte min innegivare på 10 dvs max påverkan och har haft den så sedan 2002. Jag förstår inte riktigt varför man skall sätta lägre när man tror att en innegivare är bra och man gör sig besvär att skaffar en. Jag kanske tänker fel men det känns som att ju lägre siffra man ställer in innegivarens påverkan på ju mindre anledning finns det att skaffa en. I varje fall stämmer det ju vid inställningen 0

Ja du tänker "fel".
Anledningen till att man inte vill ha innegivarpåverkan på max är för att då kör man i princip pumpstyrningen enbart mot innetemperatur och värmekurvan blir i princip satt ur spel.

Anledningen till att ha innetempgivare är att man ska släta ut eventuell onormal temperaturåverkan, typ att man har solinstrålning, många personer på besök etc etc inte att styra pumpen helt efter den av den enkla anledningen att pumpen går mer effektivt (färre start och stopp etc) om man kör mot yttertemp/värmekurva.

Innan man aktiverar innetempgivaren så ska man justera in/knäcka värmekurva och sen aktiverar man innetempen för att få kompensering för oförutsedda ändringar. Rätt injusterad ska man ha stabil inomhustemp även utan innegivare.
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: IVT Greenline C7 total drifttid?
« Svar #6 skrivet: 15 november 2016, 23:24:04 »
Jag hänger inte riktigt med i dina resonemang!
Det första du skriver om har jag egentligen inga kommentarer till för jag kan inte det inre mysterierna om hur en värmepump styrs.
Däremot kan jag enket kolla om antal start/stopp minskar om jag sätter 0 på innegivaren så det skall jag kolla.

Det andra du skriver "Rätt injusterad ska man ha stabil inomhustemp även utan innegivare" kanske är teoretiskt riktigt men kan det verkligen vara praktiskt riktigt? Tex märker jag att innetemperaturen sjunker inomhus  när det blÃ¥ser kraftigt ute. Och det känns ju rimligt att huset förlorar mer värme när det kyls av mer. Det klarar inte min innegivare att kompensera riktigt för. Och mitt sunda förnuft säger mig att innetempen skulle sjunka ännu mer utan innegivare.
Även solinstrålningen påverkar innetempen mycket. Och utan innegivare skulle väl rimligtvis pumpen fortsätta att mata på värme även om solen strålar in så att innetempen tex ökar ett par grader. Jag märker att pumpen reglerar ner elementvattentemperaturen mycket när solen skiner in mycket.

I praktiken tycker jag att innegivaren gör ett gott jobb som jag uppskattar mycket.

Sedan undrar jag om verkligen inställningen 10 innebär att innegivaren tar över styrningsjobbet. Någonstans i bakhuvudet finns att innegivaren bara "justerar" kurvan men aldrig tar över helt. Men det får jag kolla upp närmare när jag kommer hem
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT Greenline C7 total drifttid?
« Svar #7 skrivet: 16 november 2016, 07:32:02 »
Innegivaren kompletterar utegivaren genom att justera värmekurvan.  Är innetemperaturen inställd pÃ¥ 20 grader och det är 21 grader inne betyder en inställd faktor pÃ¥ 10 att värmekurvan sänks 10 grader. Är faktorn 3 sänks temperaturen 3 grader. Ställer man in en mycket hög faktor fÃ¥r man i praktiken önskad innetemperatur oavsett vad det är för värmekurva inställd men en faktor pÃ¥ 10 lär inte räcka för det.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Borensbergaren

  • Ekonomisk smÃ¥länning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Styra, Östergötland
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tjänsteman
SV: IVT Greenline C7 total drifttid?
« Svar #8 skrivet: 16 november 2016, 18:17:35 »
Hej Roland och Per

Hur ska jag göra? Ställt in innegivaren på 10 och 21,7 grader därför att den sitter rätt högt. Kurvan är inställd på 4.0 och fininställningen på +0.5.

Jag vill ha en stabil innetemperatur på 21 grader.


Enplans tegelvilla om och tillbyggd ca -70. IVT Greenline C7 -02 jordvärme. Keddyn bidrar till mysfaktorn. Totalförbrukning just nu 14400KWh/år ska ner till ca 11-12000.

Egen

  • Gäst
Egen
SV: IVT Greenline C7 total drifttid?
« Svar #9 skrivet: 16 november 2016, 19:27:00 »
Kontrollera i menyn vad innegivaren visar för temperatur samt verklig innetemp (och att den då är inkopplad).
Min åsikt är att eftersom du har ett trögt hus bör givarpåverkan vara ca 4-6.
Dessutom också ställa kurvan lite lågt "släpande". Kurva 4.0 är antagligen inte helt fel. Då har du alltid lite grundvärme dvs verklig och upplevd temp är inte samma, det blir inte råkyligt men heller inte över varmt. Men detta beror även på utegivarplaceringen map på sol och vind påverkan.
Kurvan får man testa sig fram till, då helst med låg eller ingen innegivar påverkan inställd.
Finns nog mÃ¥nga Ã¥sikter här  ^-^

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: IVT Greenline C7 total drifttid?
« Svar #10 skrivet: 16 november 2016, 20:04:36 »
Deaktivera innegivaren, justera värmekurvan tills du får rätt innetemp, sen får du knäcka kurvan när det blir varmare/kallare ute ifall tempen inne blir för hög/låg.
Sen när du fått det att funka bra så aktiverar du innegivaren och kör på standard ~5
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Egen

  • Gäst
Egen
SV: IVT Greenline C7 total drifttid?
« Svar #11 skrivet: 16 november 2016, 22:55:51 »
Och "knäckningar" kan göras valfritt upp eller ned var 5e grad, tex mindre och mindre mer värme när det blir kallare och kallare ute.
Att inte bara använda rumsgivaren hör man ju på namnet, den sitter ju bara i ett rum.
Sedan förstår jag inte vitsen med exakt samma temperatur, varför inte ha lite mer tex över varma halvan av året?
Men Ã¥sikter är ju olika😃

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: IVT Greenline C7 total drifttid?
« Svar #12 skrivet: 17 november 2016, 09:19:13 »
Jag är inte riktigt säker på vad du menar med "... förstår jag inte vitsen med exakt samma temperatur..." och det behöver du förstås inte ha heller. Men det är ju bra om du själv bestämmer när det skall vara högre och lägre.

I mitt hus blir det ju högre och lägre temperatur utan innegivare beroende på om det blåser ute eller inte eller om solen skiner in genom fönstren eller inte. Och det är ju inte lika kul!
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: IVT Greenline C7 total drifttid?
« Svar #13 skrivet: 17 november 2016, 18:19:42 »
Det är ju just sådana saker som man har rumsgivaren till, dvs kompensera för andra yttre omständigheter än temperaturen. Men man gör ju som man vill. Men onödigt att fråga om man ändå inte vill ta till sig de svar som leder till mest effektiv drift.

För att svara på frågan, min C7 HT har i skrivande stund 28009 drifttimmar. Så vitt jag vet är enda problemet som varit med den en läcka på nedre anslutningen till elpatronen vilket ledde till byte av densamma.
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Egen

  • Gäst
Egen
SV: IVT Greenline C7 total drifttid?
« Svar #14 skrivet: 17 november 2016, 19:12:25 »
Jag är inte riktigt säker på vad du menar med "... förstår jag inte vitsen med exakt samma temperatur..." och det behöver du förstås inte ha heller. Men det är ju bra om du själv bestämmer när det skall vara högre och lägre.

I mitt hus blir det ju högre och lägre temperatur utan innegivare beroende på om det blåser ute eller inte eller om solen skiner in genom fönstren eller inte. Och det är ju inte lika kul!
Visst bestämmer man själv om man pÃ¥ inne givaren sänker eller höjer tillfälligt eller halvÃ¥rsvis eller anpassning mot brasksminen eller inte, ibland vill man ha 25C😃😂
I mitt hus varierar temperaturen pga utgivaren också men placeringen har stor betydelse. Förr skulle den sitta på norr vägg. Nu sitter under takfot i syd hörnet, där delvis solpåverkad och mycket vindutsatt, jag har påverkan 4 på inne givaren, mer blir jämnare temperatur men lite råkallt tidvis. Jag vill ha effektivt med mycket komfort.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!