Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tillopp från panna till ackumulatortank - vilket utförande är bäst?  (läst 2414 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aroncbds

  • Programmerare. Bilplåtare samt Atmel-fantast på fritiden
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: DUT-zon 3
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Alla tips är VARMT välkomna! ;-)
Brukar sitta och läsa en del roliga konversationer om vart på ackumulatortanken man ska koppla tilloppsledningen från pannan (tanktoppen eller stosen som sitter på sidan längst upp)...

En del akademisk dokumentation hävdar att man bör koppla på stosen längst upp på tanksidan, medan självaste Baxi hävdar att man med fördel kan koppla tilloppet på tanktoppen.

Vad är era synpunkter? Vad är bäst?

P.S. Mina ackumulatortankar är olika höga (om detta gör någon skillnad).

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
En fördel vid inkoppling på sidan är att man kan använd uttaget på tanktoppen till avluftning/exp och att det bör lufta sig bättre eftersom det inte blir nån flödes hastighet där men gissar att skillnaden inte spelar nån större roll så koppla där det passar bäst. Vid olika höga tankar skulle jag vilja ha den med beredare och shunt högst upp eller i alla fall lika högt som de andra om du tanker koppla dom parallellt vilket jag antar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad aroncbds

  • Programmerare. Bilplåtare samt Atmel-fantast på fritiden
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: DUT-zon 3
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Alla tips är VARMT välkomna! ;-)
Okej, tack för tipset!

Behöver jag också parallellkoppla tankarna via de övre sidostosarna (för bättre skiktning - se bifogad bild), eller räcker det med ledningarna via tanktoppen?
« Senast ändrad: 30 juni 2018, 15:33:49 av aroncbds »

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Det ska räcka att koppla ihop dom nere samt uppe men använd grova rör.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad aroncbds

  • Programmerare. Bilplåtare samt Atmel-fantast på fritiden
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: DUT-zon 3
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Alla tips är VARMT välkomna! ;-)
Det ska räcka att koppla ihop dom nere samt uppe men använd grova rör.
Okej. Har 1 1/4”, vad anser du om det?

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Bör funka bra jag har 28 mm koppar och det funkar bra beror visserligen på effekten på pannan också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad aroncbds

  • Programmerare. Bilplåtare samt Atmel-fantast på fritiden
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: DUT-zon 3
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Alla tips är VARMT välkomna! ;-)
Bör funka bra jag har 28 mm koppar och det funkar bra beror visserligen på effekten på pannan också.
Har en Baxi Solo Innova på 50kW. :-)

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
Har en Baxi Solo Innova på 50kW. :-)

Då måste du gå upp till minst 32 mm. Du kommer ångra dig annars. 1 1/4 blir strålande :-)
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad aroncbds

  • Programmerare. Bilplåtare samt Atmel-fantast på fritiden
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: DUT-zon 3
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Alla tips är VARMT välkomna! ;-)
Då måste du gå upp till minst 32 mm. Du kommer ångra dig annars. 1 1/4 blir strålande :-)
Nu är systemet proveldat och allt ser bra ut hittills! Det som återstår nu är att ställa in Kv-värdet på radiatorerna samt strypa in stamventilerna, så att värmen kommer fram överallt. :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!