Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Anslut Luft/vatten 416-054 Felkod "F8"  (läst 6340 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad roggan99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Anslut Luft/vatten 416-054 Felkod "F8"
« skrivet: 01 mars 2017, 17:36:28 »
Jag har haft den ca 7 år nu... Problemet denna gång är felkod "F8". När F8 kommer upp på displayen är allt låst, man kan höra ett periodiskt surrande i ytterdelen där pumpen sitter (ca 15 sek "surr" sen 15 sek tyst) Men man måste bryta strömmen och vänta sen kan man starta igen så ser allt normalt ut en stund innan F8 kommer fram, Jag hinner ändra inställningarna och kan t.ex. sätta börvärdet lägre än ärvärdet så pumpen inte får startorder... Men F8 kommer upp oavsett

"F8" betyder något fel på vattencirkulationen. Enligt Julas serviceavdelning har denna pump lite annorlunda koder än senare pumpar? Det kan alltså vara högt eller lågt tryck eller dålig cirkulation,(Jag fick inget klart svar på hur systemet känner av det, men det talades om temperaturdiff och kanske en tryckvakt?)

Jag har försökt "allt", haft bort pumpen och letat eventuellt stopp, luftat sÃ¥ gott det gÃ¥r... Hela rörslingan blir varm sÃ¥ det borde inte vara luftficka som är problemet. Jag provkört pumpen direkt frÃ¥n väggkontakten sÃ¥ jag vet att den snurrar. (Jag har t.o.m. kört pumpen pÃ¥ en egen matning samtidigt som jag startat övrigt som vanligt i händelse av jordfel etc  dontknow ). Vid nÃ¥got tillfälle startade fläkten pÃ¥ ytterdelen, osäker pÃ¥ om kompressorn ocksÃ¥ hann starta, men "normalt" hinner inget starta. "F8" dyker  upp pÃ¥ displayen inom nÃ¥gra minuter. 

NÃ¥gon som kan ge tips och rÃ¥d? Vilka givare kan vara fel? Hur göra?  :-X  :-X
 

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9637
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Anslut Luft/vatten 416-054 Felkod "F8"
« Svar #1 skrivet: 01 mars 2017, 18:04:07 »
Borde finnas lysdioder på kretskortet i utedelen. D2, D3, D4 och D5. Vad visar dessa?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad roggan99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Anslut Luft/vatten 416-054 Felkod "F8"
« Svar #2 skrivet: 01 mars 2017, 21:15:44 »
Tack för tipset, jo visst finns det lysdioder! Men det kräver väl en del skruvande utomhus för att se dem?  :'( Det är Vinter!

Eller hur ? De gÃ¥r väl inte att se utan att lossa bÃ¥de plast och plÃ¥tar  >:(    Borde ha klippt hÃ¥l i plÃ¥ten och satt en bit plexiglas sist jag öppnade den... !?  :) 

« Senast ändrad: 01 mars 2017, 21:18:26 av roggan99 »

Utloggad roggan99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Anslut Luft/vatten 416-054 Felkod "F8"
« Svar #3 skrivet: 02 mars 2017, 17:37:39 »
OK! Det gick ganska enkelt att öppna och "skÃ¥da" kretskort och dioderna:  Allt sÃ¥g bra ut.

Dioderna:
Framifrån från vänster är det en Röd som lyser hela tiden, nästa intill den röda är släckt hela tiden. Den tredje är Gul och den lös fast ca 5-10 minuter (efter jag tryckt "on") innan den slocknade. Den fjärde är grön och den tändes och släcktes hela tiden, ca 10-15 sek i var läge, varje gång den tänds hörs ett ganska kraftigt "surr-ljud" som kändes i plåten. Den gick till/från utan förändring hela tiden. Felkod F8 samtidigt

Jula säger att F8 är utlöst högtryckspressostat. Men hur den kan lösa ut pga luftfickor i vattnet/dålig cirkulation så snabbt förstår inte jag? Om pressostaten är sönder, borde den inte lösa ut på F8 omedelbart då... Det tar ju någon minut och kortare beroende på hur tätt inpå föregående start försöket gjorts.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9637
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Anslut Luft/vatten 416-054 Felkod "F8"
« Svar #4 skrivet: 02 mars 2017, 19:10:14 »
Vad bra att det gick att se lysdioderna i utedelen tummenupp  Enligt den gamla felkodlistan jag har frÃ¥n 2006 är "F8 - fel cirkulationspump, förmodligen luft i systemet". Detta fel kan lösa ut en högtryckspressostat om kompressorn startat och fÃ¥tt upp trycket. I utedelen ska den första lysdioden lysa konstant om strömmen är pÃ¥slagen. Lysdioder "tänd-släckt-släckt-blinkande" är det närmaste jag hittar och det betyder (tyvärr) fel pÃ¥ Inverter, alltsÃ¥ kraftelektroniken som driver kompressorn. Kan vara att den försöker starta och dÃ¥ hörs surr-ljudet.

Enligt den nya felkodlistan för bl.a. 416-108 betyder "F8 - fel på tryckbrytare (pressostat)".
"Följ anvisningarna nedan för att kontrollera om det är fel på tryckgivaren (F8) eller om skyddsfunktionen har löst ut (Fc).
1.   Stäng av apparaten och bryt strömförsörjningen. Vänta 10 minuter.
2.   Ã…terställ strömförsörjningen och starta apparaten.
3.   Om felkod F8 utlöses omedelbart när apparaten startas, är tryckgivaren defekt eller dÃ¥ligt ansluten.
4.   Om inte, är det ett fel i köldmediesystemet som löst ut tryckbrytaren."

Inte så lätt att exakt avgöra felet tyvärr.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad roggan99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Anslut Luft/vatten 416-054 Felkod "F8"
« Svar #5 skrivet: 02 mars 2017, 20:35:25 »
Ok tack för info!
Jag har ringt Julas service 4 ggr nu, varje gång svarar någon annan... F8= fel cirkulationspump, förmodligen luft i systemet säger de också och eftersom jag menar att jag kollat allt och det är inget fel cirkulationspumpen så säger de pressostaten. Ja det stämmer ju med dina "papper"

Det finns ytterligare ett annat kretskort med en röd diod som jag inte kollade, men den bÃ¥de blinkade och lös fast kanske den signalerar nÃ¥got?  dontknow dontknow


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9637
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Anslut Luft/vatten 416-054 Felkod "F8"
« Svar #6 skrivet: 02 mars 2017, 21:43:49 »
Det större kretskortet har anslutningar för fläkten, 4-vägsventilen och trÃ¥gvärmaren etc. Kompressorn U,V,W är anslutna till det mindre kretskortet men tyvärr har jag inga uppgifter om lysdioderna där :-\  Om det varit Inverter-fel borde egentligen felkoden "F6" ha skickats till displayen pÃ¥ innerenheten enligt den gamla listan.

"Felkods överföring:
När ett problem uppstår, så försöker anläggningen återgå till driftsläget själv. Och sänder då en felkod till LCD displayen.
A, Om ett fel uppstår i utedelen så stängs den av och anläggningen kommer att göra uppstarts försök en gång varannan minut.
B, Om felet kvarstår efter fyra (4) minuter kommer utedelen att sända en felkod till displayen på innedelen.
C, Om ett fel uppstår i innedelen så stängs den av och anläggningen kommer att göra uppstarts försök en gång var 90:e sekund. Om problemet kvarstår efter tre (3) startförsök, stängs anläggningen av och en felkod visas i displayen."

Om man går enligt den nya listan så bör man:
1. Kontrollera med en multimeter om tryckgivaren har ledarbrott eller är kortsluten. Byt ut tryckgivaren, om så är fallet.
2. Kontrollera enhetens vattenflöde.
Tyvärr stÃ¥r det inte angivet vilken resistans tryckgivaren normalt ska ha om den inte är kortsluten eller har ledarbrott...  dontknow
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Anslut Luft/vatten 416-054 Felkod "F8"
« Svar #7 skrivet: 03 mars 2017, 12:44:47 »
Tryckvakten är ingen analog givare utan den har bara till/från-funktion. Alltså antingen i princip 0 ohm eller oändlig resistans.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad roggan99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Anslut Luft/vatten 416-054 Felkod "F8"
« Svar #8 skrivet: 05 mars 2017, 15:13:20 »
OK!, bra, jag har ohm-mätt givaren och den gav när noll ohm, svÃ¥rt att se exakt eftersom det är lite "pilligt" att mäta pÃ¥ den. 

Den tryckgivare jag testat sitter pÃ¥ innedelen dvs i värmeväxlaren, "High pressure switch" heter den pÃ¥ ritningen i manualen och har brytande funktion vid högt tryck. dvs den ligger normalt sluten. Den mäter gasens tryck pÃ¥ kompressorsidan. Det mÃ¥ste vara den som ger "F8" m.a.o.? För pÃ¥ utedelen finns ju ingen enl manualen? 
Ska testa genom att dra ur den frÃ¥n kretskortet dÃ¥ borde F8 komma omedelbart...   dontknow

Det är  väl att jag har min pellets... Ingen ko pÃ¥ isen...   tummenupp

Utloggad roggan99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Anslut Luft/vatten 416-054 Felkod "F8"
« Svar #9 skrivet: 05 mars 2017, 15:27:39 »
Nej det funkade ju inte, med tryckvakten utdragen/bryten blev felkoden FA i stället "Pressure sensor failure", tydligen känner den skillnad pÃ¥ helt avbrott och "high pressure", sÃ¥ den funkar tydligen inte riktigt som en vanlig switch, "on" eller "off"?  dontknow

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Anslut Luft/vatten 416-054 Felkod "F8"
« Svar #10 skrivet: 05 mars 2017, 15:38:33 »
Nej det funkade ju inte, med tryckvakten utdragen/bryten blev felkoden FA i stället "Pressure sensor failure", tydligen känner den skillnad pÃ¥ helt avbrott och "high pressure", sÃ¥ den funkar tydligen inte riktigt som en vanlig switch, "on" eller "off"?  dontknow
Tror att alla numera givare nu för tiden , som säkerhet har en s.k. nollgenomgång så mäter 3 värden

Utloggad roggan99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Anslut Luft/vatten 416-054 Felkod "F8"
« Svar #11 skrivet: 05 mars 2017, 15:51:42 »
Okidoki, provade detta också:

Om jag istället korssluter tryckvakten så det blir 0 ohm in på kretskortet. Då ser allt normalt ut när jag trycker på "start", men efter ca 2 minuter, så kommer F8 som vanligt. Mao EXAKT på samma sätt som när givaren är inkopplad.

-Samma felkod ca 2-3 min efter start oavsett om den är inkopplad eller korssluten.
-Tar man bort givaren dvs bryter givarkretsen då får man "FA" omedelbart när strömmen är tillslagen

Det verkar alltsÃ¥ inte som att det är tryckvakten som är felet!?   

 dontknow dontknow dontknow dontknow dontknow dontknow dontknow dontknow dontknow

Utloggad roggan99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Anslut Luft/vatten 416-054 Felkod "F8"
« Svar #12 skrivet: 05 mars 2017, 15:56:25 »
Funderar pÃ¥ om det sitter en kondensator pÃ¥ kompressorn?  dontknow
Det brukar ju vara sÃ¥ till enfas motorer, gÃ¥r den sönder kan den ju inte starta. och dÃ¥ blir det ju ett "brumljud" pss...!?  dontknow

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Anslut Luft/vatten 416-054 Felkod "F8"
« Svar #13 skrivet: 05 mars 2017, 16:07:17 »
Funderar pÃ¥ om det sitter en kondensator pÃ¥ kompressorn?  dontknow
Det brukar ju vara sÃ¥ till enfas motorer, gÃ¥r den sönder kan den ju inte starta. och dÃ¥ blir det ju ett "brumljud" pss...!?  dontknow
vet inte om det sitter någon form av strömvakt , men det kan vara startrelä som kyl/frys
som löser ut med larm som följd , har ( inte Jag ) haft några fel på kondensatorer där motorn inte startat , någonstans i forumet pratas det att kolla såna ,kommer inte ihåg var ,värt att kolla det

Utloggad roggan99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Anslut Luft/vatten 416-054 Felkod "F8"
« Svar #14 skrivet: 05 mars 2017, 17:15:33 »
Den är Inverterstyrd om jag minns rätt, det betyder nÃ¥gon sorts proportionell styrning, men vet inte om det är kompressorns varvtal som styrs? I sÃ¥ fall, är den varvtalsstyrd, dÃ¥ är det väl antagligen ingen kondensator heller...!? Nej detta var lika lätt som tempgivarbytet förra gÃ¥ngen den strulade... 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!