Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Anslut poolvärmepump värmer inte  (läst 16720 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mixe

  • Gäst
Mixe
Anslut poolvärmepump värmer inte
« skrivet: 15 juni 2015, 13:12:58 »
Hej!
Jag fick en poolvärmepump med huset jag köpte för ett år sedan, då bara dryga året gammal. Den är köpt på Jula och är av märket Anslut. Den fungerade finfint förra sommaren, men när jag skall starta den nu så ger den mig först felkoder för att den inte har något vatten (flödet genom filter och ut i pool är ua ), men efter några omstarter så sparkar kompressorn igång. Dock värms inte vattnet en endaste grad. Jag skulle så gärna slippa köpa en ny, så finns det någon som har idéer om felsökning? Jag är total novis på värmepumpar, skall nog nämnas.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Anslut poolvärmepump värmer inte
« Svar #1 skrivet: 15 juni 2015, 15:09:37 »
Om kompressorn går men den inte värmer något kan det tyvärr vara så att köldmediet har läckt ut. En kyltekniker kan ganska snabbt mäta upp trycken och se om det stämmer om det finns anslutningar för manometrar. Sedan läcksökning om det inte direkt syns och känns kompressorolja. Kan eventuellt gå att löda och återfylla. Jula borde också kunna fixa fram vissa reservdelar om det behövs eftersom den är relativt ny.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Mixe

  • Gäst
Mixe
SV: Anslut poolvärmepump värmer inte
« Svar #2 skrivet: 15 juni 2015, 15:13:11 »
Stort tack! Ja, tyvärr skall det ju till fackman antar jag. Och det kan inte ha med vattenflödet genom den att göra på något sätt?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Anslut poolvärmepump värmer inte
« Svar #3 skrivet: 15 juni 2015, 15:15:31 »
Går kompressorn hela tiden när den väl startar? Blir röret ut från den varmt och förångaren kall?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad jrz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Anslut poolvärmepump värmer inte
« Svar #4 skrivet: 15 juni 2015, 15:17:03 »
Hej,

Kolla om det sitter en bypassventil på röret innan värmepumpen. Har hänt att "man" kommer åt det vid vintersättningen. Är den helt stängd så kan flödet bli alldeles för stort i pumpen. Jag brukar öppna den helt tills pumpen varnar för lågt flöde, sedan så stänger du sakta tills pumpen startar igen. Då har du rätt flöde genom pumpen.
Bypassen sitter innan och är en anslutning med kran imellan inlopp och utlopp på pumpen.

/Jrz

Mixe

  • Gäst
Mixe
SV: Anslut poolvärmepump värmer inte
« Svar #5 skrivet: 15 juni 2015, 15:38:56 »
Hej,

Kolla om det sitter en bypassventil på röret innan värmepumpen.
/Jrz

Nej, ingen bypassventil. Slang går direkt från sandfilter till värmepump och sedan in i poolens utblås.

Mixe

  • Gäst
Mixe
SV: Anslut poolvärmepump värmer inte
« Svar #6 skrivet: 15 juni 2015, 15:40:15 »
Går kompressorn hela tiden när den väl startar? Blir röret ut från den varmt och förångaren kall?
Jag skall kolla noggrannare ikväll. Tyvärr vet jag inte hur de olika sakerna du nämner ser ut, men jag får använda min google-fu :)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Anslut poolvärmepump värmer inte
« Svar #7 skrivet: 15 juni 2015, 17:57:27 »
För att komma åt kompressorn behöver man skruva isär plåtarna och då ska man helst veta väl vad man gör. Utgår från att det finns jordfelsbrytare. Hetgasröret ut från kompressorn kan vara t.ex. 85 °C när det fungerar så risk för att "bränna sig". Om värmepumpen fungerar som den ska kan man i stort sätt känna att en sval luft blåser ut från den stora fläkten utan att skruva isär någonting.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

mikae björnson

  • Gäst
mikae björnson
SV: Anslut poolvärmepump värmer inte
« Svar #8 skrivet: 16 juni 2015, 09:56:29 »
För att komma åt kompressorn behöver man skruva isär plåtarna och då ska man helst veta väl vad man gör. Utgår från att det finns jordfelsbrytare. Hetgasröret ut från kompressorn kan vara t.ex. 85 °C när det fungerar så risk för att "bränna sig". Om värmepumpen fungerar som den ska kan man i stort sätt känna att en sval luft blåser ut från den stora fläkten utan att skruva isär någonting.
Tack! Jo, jag har skruvat isär den. Det behövde man inte vara hjärnkirurg för att fixa. Men då tittade jag mest på vattenflödesbrytaren, eftersom den gav felkoder därifrån (som sen gick över). Ikväll skall jag ge mig på den igen och kolla hetgasröret. Sval luft kommer från fläkten, definitivt, men det är ju hyfsat svalt ute så det kan ju vara bara cirkulation av luft. Kompressorn går hela tiden, låter det som. Men som sagt, vattnet värms inte en endaste grad.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Anslut poolvärmepump värmer inte
« Svar #9 skrivet: 16 juni 2015, 12:13:34 »
Fint det gick lätt att få bort plåtarna. Ett bra dokument att ha när man felsöker är det som kallas "Service Manual" och brukar finnas till alla värmepumpar. Jämfört med bruksanvisningen innehåller det mycket mer tekniska detaljer och felsökningsscheman. Ta gärna och skriv ner modellbeteckningen och kontakta Julas serviceavdelning som borde skicka detta.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

mikae björnson

  • Gäst
mikae björnson
SV: Anslut poolvärmepump värmer inte
« Svar #10 skrivet: 16 juni 2015, 12:59:05 »
Fint det gick lätt att få bort plåtarna. Ett bra dokument att ha när man felsöker är det som kallas "Service Manual" och brukar finnas till alla värmepumpar. Jämfört med bruksanvisningen innehåller det mycket mer tekniska detaljer och felsökningsscheman. Ta gärna och skriv ner modellbeteckningen och kontakta Julas serviceavdelning som borde skicka detta.
Jag har läst den från pärm till pärm :) Hittade dock inget specifikt om detta.

Mixe

  • Gäst
Mixe
SV: Anslut poolvärmepump värmer inte
« Svar #11 skrivet: 16 juni 2015, 21:25:02 »
Nu har jag haft chansen att skruva isär eländet och kika inuti under drift. Röret in i kompressorn är rejält kallt och frosttäcks ganska snart. Röret ut blir max ljummet. Röret in i vattentanken, det som jag antar skall bära värmen, är också helt ljummet. Inga brännande temperaturer här inte.

Från vad jag har pluggat mig till borde det alltså vara fel på någon av följande saker:

1. Kylmediet. Syns inga uppenbara läckor. Det finns en manometer på utsidan kopplad till röret från kompressorn som visar 1 MPa i vila och 1,6 när den är igång.

2. Termostat. Jag är inte säker på var den kan sitta på apparaten, men det känns rimligt att den kan vara trasig.

Är det något annat ni experter kan komma på?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Anslut poolvärmepump värmer inte
« Svar #12 skrivet: 17 juni 2015, 10:42:44 »
Hur ser förångaren ut på baksidan? Täcks den också av frost och/eller blir kall över hela ytan? Om den bara blir delvis täckt med frost eller randig kan det tyda på köldmediebrist, dvs för lite köldmedia men inte tomt. Hetgasröret ut från kompressorn ska bli rejält varmt. En termostat bör styra kompressorn på/av så om den går borde termostaten också vara ok. Manometerns funktion är jag osäker på, hittar inget om den i bruksanvisningen men 16 bar när den är igång låter väl inte helt orimligt men jag tror det är lite för lite. Tycker att en kyltekniker behöver mäta upp aggregatet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Anslut poolvärmepump värmer inte
« Svar #13 skrivet: 17 juni 2015, 10:45:12 »
JAg tycker också det verkar vara lågt tryck. Röret ut från kompressorn borde bli närmare 100 grader efter en liten stund om allt funkar som det skall.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Mixe

  • Gäst
Mixe
SV: Anslut poolvärmepump värmer inte
« Svar #14 skrivet: 17 juni 2015, 11:25:51 »
Hur ser förångaren ut på baksidan? Täcks den också av frost och/eller blir kall över hela ytan?
Vilken del är förångaren? Hur bör den se ut?

Mixe

  • Gäst
Mixe
SV: Anslut poolvärmepump värmer inte
« Svar #15 skrivet: 17 juni 2015, 11:27:08 »
Tycker att en kyltekniker behöver mäta upp aggregatet.
Det här är en ny yrkeskategori för mig. Var får man tag på en sådan?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Anslut poolvärmepump värmer inte
« Svar #16 skrivet: 17 juni 2015, 12:44:33 »
Förångaren är den stora saken som ser ut som en bilkylare som fläkten drar luft genom.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Anslut poolvärmepump värmer inte
« Svar #17 skrivet: 17 juni 2015, 12:46:43 »
Om du tittar på värmepumpen bakifrån är det förångaren som syns med alla lameller och rör. Det är en typ av värmeväxlare som uteluften sugs igenom med hjälp av fläkten.

För kyltekniker prova t.ex. Eniro.se. Finns också hos värmepumpsfirmor, vissa VVS-rörfirmor och bilverkstäder m.fl.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Mixe

  • Gäst
Mixe
SV: Anslut poolvärmepump värmer inte
« Svar #18 skrivet: 17 juni 2015, 14:33:55 »
Hur ser förångaren ut på baksidan? Täcks den också av frost och/eller blir kall över hela ytan? Om den bara blir delvis täckt med frost eller randig kan det tyda på köldmediebrist
Japp. Där har vi det. Det var något jag reagerade på, att vissa rör i förångaren var istäckta och andra inte. Då har vi nog felet. Bara att boka VVS-kille, antar jag. Men hur tar man reda på var läckan är?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Anslut poolvärmepump värmer inte
« Svar #19 skrivet: 17 juni 2015, 14:37:38 »
Börja med att Kolla med Jula om det är garanti på den.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Mixe

  • Gäst
Mixe
SV: Anslut poolvärmepump värmer inte
« Svar #20 skrivet: 17 juni 2015, 15:30:03 »
Garantin gäller 5 år för kompressor och 2 år för andra delar. LVP:n är köpt 4 jun 2012, så det är nog kört. Om det inte är kompressorn som är fel, men det kan det väl inte vara?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Anslut poolvärmepump värmer inte
« Svar #21 skrivet: 17 juni 2015, 16:02:00 »
Du kan ju alltid kolla med dom. Jula brukar vara ganska bra att ha att göra med när det gäller reklamationer.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Anslut poolvärmepump värmer inte
« Svar #22 skrivet: 17 juni 2015, 17:32:59 »
Läckaget konstateras med att man antingen känner eller ser att det är fett med kompressorolja eller använder s.k. elektronisk "sniffer" som kan känna av ytterst små mängder köldmedia. Om det läcker inne i kondensorn där värmen förs över till vattnet kan det vara lite svårare att konstatera läckan.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Sonny Andersson

  • Gäst
Sonny Andersson
SV: Anslut poolvärmepump värmer inte
« Svar #23 skrivet: 17 augusti 2015, 17:02:40 »
Mixe, vad får du för felkod?
- Sonny

Utloggad Fritzell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Cert. kyltekniker
SV: Anslut poolvärmepump värmer inte
« Svar #24 skrivet: 19 augusti 2015, 21:00:31 »
Hej

Lämna in produkten till närmaste Julavaruhus så skickas den till deras egna serviceverkstad som har certifierad kyltekniker som fixar den åt dig om fel föreligger.

Om manometern på sidan är av märket Garhope finns det en risk att den läcker där, har varit lite problem med just de där manometrarna. Om det dessutom fattas glycerin är det stor risk. Hög- och lågtryckspressostaterna är också utsatta om det är läckage det handlar om, naturligtvis även värmeväxlaren om tidigare ägare har lå !@#$%^&* den stå i frost utan att dränera den på vatten ordentligt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!