Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ingen värme. Foma 6200  (läst 18686 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kalleman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Österlen
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen värme.
« Svar #15 skrivet: 03 november 2011, 18:46:58 »
Knapp 900g.fyllde han på. Lite i överkant men vi provar. Någon läcka kunde han inte hitta. Så bra som den går nu har pumpen aldrig gått tycker jag,det har nog varit lite gas hela tiden.

Utloggad kalleman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Österlen
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen värme. Foma 6200
« Svar #16 skrivet: 06 november 2011, 10:56:16 »
NÃ¥gra dagar efter gas justering gÃ¥r pumpen som en klocka. Ingen is, värmer 40gr pÃ¥ 2 staplar. Allt är  frid o fröjd.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Ingen värme.
« Svar #17 skrivet: 06 november 2011, 16:20:05 »
Knapp 900g.fyllde han på. Lite i överkant men vi provar. Någon läcka kunde han inte hitta. Så bra som den går nu har pumpen aldrig gått tycker jag,det har nog varit lite gas hela tiden.
varför i hela friden fyllde han pÃ¥ i överkant  Sc:,h
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ingen värme. Foma 6200
« Svar #18 skrivet: 06 november 2011, 17:02:14 »
Han vill väl kompensera för den läker, känns inte så bra att 900g bara försvunnit, måste ju läka.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Ingen värme. Foma 6200
« Svar #19 skrivet: 06 november 2011, 18:53:42 »
Om alla kyltekniker tänkte och agerade som din....skulle snart branshen dö.   Effektiviteten (läs energibesparingen) avtar drastiskt framför allt pÃ¥ en r410a-maskin om den överfylls.....miljö och lagvidrigt är det ocksÃ¥.

Om Foman ser ut som de gjorde innan, är de överfyllda frÃ¥n början (tubväxlaren rymmer mycket mindre volymitet än urspungsväxlaren i L/L-innedelen fyllnadsmängden var avsedd för)  + att tubväxlarens hetgasingÃ¥ng är sÃ¥ trÃ¥ng att tryckfallet är enormt över hetgasrör/vätskerör.   
sämre maskin att överfylla finns nog inte  huvuddunk
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad kalleman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Österlen
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen värme. Foma 6200
« Svar #20 skrivet: 06 november 2011, 19:15:48 »
Min pump har aldrig gett så mycket som den gör nu. Nu funkar den iallafall det är huvodsaken....

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Ingen värme. Foma 6200
« Svar #21 skrivet: 06 november 2011, 22:58:49 »
det skumma är att det fattades ca 900 gram vilket indikerar att maskinen var närmast tom. någon läcka måste du helt klart ha haft.

sökte kylkillen runt med elektronisk kölmediesniffer när han letade läckor?

läckor som gömmer sig flänspaketen som kondensor och evaporator kan vara mariga att hitta

Utloggad kalleman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Österlen
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen värme. Foma 6200
« Svar #22 skrivet: 07 november 2011, 17:22:26 »
Killen sökte igenom hela maskinen med detektor utan att hitta någon läcka. Även jag har kollat hela maskinen efter "oljekladd" utan resultat. Det är lurigt om den läcker in i värmeväxlaren`s vatten del.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Ingen värme. Foma 6200
« Svar #23 skrivet: 11 november 2011, 19:23:46 »
Kalleman, hur gammal är din pump? Har du varit nöjd med den(bortsett från att den nu verkar läcka)? Har du någon koll på hur mycke du sparat med den?

/G
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad kalleman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Österlen
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen värme. Foma 6200
« Svar #24 skrivet: 12 november 2011, 09:40:09 »
Nöjd,nja det har jag väl varit. Har haft lite strul hela tiden med effekten. Det har nog grundat sig i för lite gas från början. Efter fyllningen tycker jag det har fungerat bra. Den ligger stabilt på 40grader o 2 staplar o ingen isning 1 grad ute. De andra åren har den isat igen redan vid 5 grader. Om jag jämför med olja så har gett en viss besparing. Pumpen är drygt 4 år.

Utloggad kalleman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Österlen
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen värme. Foma 6200
« Svar #25 skrivet: 03 december 2011, 12:36:26 »
 >:(  Pumpen tom igen. När jag plockade isär pumpen och tog till sprayflaska med sÃ¥pvatten hittades läckan efter ett tag. Läckan är strax ovan för den nedre tempgivaren där rören gÃ¥r ihop, där läcker en svetsskarv. Nu blir det till och fÃ¥ hit nÃ¥gon som kan svetsa skarven samt fylla pÃ¥ mer gas.  :'(

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Ingen värme. Foma 6200
« Svar #26 skrivet: 03 december 2011, 14:08:30 »
ingen oljekladd runt sprickan ??

sådana sprickor kan vara mariga att hitta då de kan hålla sig täta medan man felsöker och först i drift i specifika driftsituationer och temperaturer så kan de börja läcka...

gissar att det är en vibrationsspricka och det kan vara bra senare när pumpen snurrar igen att känna på rören runtom att det inte vibrerar elakt mycket.


Utloggad kalleman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Österlen
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen värme. Foma 6200
« Svar #27 skrivet: 03 december 2011, 16:05:55 »
Oljekladd är där men det var minimalt på baksidan av röret. Det är svårt med en gasdetekter eftersom det är utomhus där det alltid blåser så jag arg för kylkillen missade det.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ingen värme. Foma 6200
« Svar #28 skrivet: 03 december 2011, 17:01:06 »
Nibes lokale servicekille gjorde en reparation på min vp. Efter en tids drift gav maskinen ingen värme.

Efter felsökning hittades skada i nygjord skarvlödning.  Trots täthetskoll efter tidigare reparation märktes inget.

Killen nämnde ngt om att han skulle använda nå´t annat än silverlod, när han gjorde om det.

Det iaf funkat i tre mån sedan den senaste lödningen.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Ingen värme. Foma 6200
« Svar #29 skrivet: 03 december 2011, 17:04:40 »
Läckor kan vara väldigt mariga att hitta - är det en utmattningsspricka av vibrationer så kan den ha varit mycket mindre vid servicetillfället än vad den är nu och är uppenbar även för dig.

och kvaliten i läcksökningen är också kopplad till hur duktig servicekillen är på detta samt hur mycket kunden vill betala för tiden och det vet väl de flesta svaren på hur det fungerar...

Det finns mer avancerade läcksökningsutrustning där man tex vakumpumpar kretsen och med massspektrummetrar analyserar gasen kontinuerligt som kommer ur inkopplade anläggningen och sÃ¥ gÃ¥r man utanför med en 'penna' som släpper ut kvävgas med 1-2% vätgas i (icke brännbar halt)  och spolar om misstänkta  ställen sÃ¥ fÃ¥r man ofta väldigt snabb respons om det är en läcka dÃ¥ dessa masspectrometrar reagerar för ytterligt lÃ¥ga nivÃ¥er. Dock är det väldig ovilja i kylbranchen att förbättra sin läcksökningsmetodik allt efter nya metoder dyker upp och man fÃ¥r vara glad om de ens använder riktiga köldmediemätare baserad pÃ¥ IR-teknik.

I utlandet, framförallt inom industrikyla sÃ¥ används ibland mikrofoner med nedblandning till hörbara frekvenser  som lyssnar inom ultraljud och lyssnar efter det speciella väset som kommer även frÃ¥n väldigt smÃ¥ läckor och klarar ofta tämligen bullriga miljöer där bullret främst är lÃ¥gfrekvent och väldigt lite finns inom ultraljud.

---

det är som man säger ibland, skall det bli ordentligt gjort så får man göra det själv....

 

 


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!