Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ingen värme. Foma 6200  (läst 18613 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kalleman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Österlen
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ingen värme. Foma 6200
« skrivet: 22 oktober 2011, 16:26:50 »
Nu när det blev dax och starta pumpen gick det bra de första dagarna. Nu har det hänt nÃ¥got. Ingen värme ut ifrÃ¥n innerdelen trots att kompressorn gÃ¥r för fullt. Det jag tycker är konstigt är att det stora gasröret är super varmt. Nederdelen pÃ¥ utedelen ganska frostig. Jag har vatten i systemet . Kan det vara 4vägs ventilen?   NÃ¥gon som har ett förslag. Pumen är en FOMA6200.

ModEdit: Sökmotor optimerat rubriken
« Senast ändrad: 03 november 2011, 19:21:01 av Lmf »

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ingen värme.
« Svar #1 skrivet: 22 oktober 2011, 17:55:20 »
Om röret är varmt in i huset borde även innedelen bli varm, kollat filtren?

Utloggad kalleman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Österlen
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen värme.
« Svar #2 skrivet: 22 oktober 2011, 19:23:11 »
Vilket filter? Borde det inte vara det smala gasröret som blir varmt! Det går ju in på vatten in röret. Det tjocka som blir varmt sitter på ut vatten röret.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ingen värme.
« Svar #3 skrivet: 22 oktober 2011, 20:09:04 »
Gasbrist?

Hetgasröret kan bli varmt, men det skapas ingen energi som kan värma vattnet.
Hade det varit fel på cirkulationen borde VP ha löst ut på högtryck?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kalleman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Österlen
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen värme.
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2011, 20:45:36 »
Gasbrist tror jag inte. Har inte sätt något läckage(oljekladd) på varken inne eller utedelen när jag särade dem i dag. När jag kör kyl läge fryser ca 30cm av det smala röret i innerdelen. Det tjocka röret blir inte bara varmt det blir så varmt att det inte går att röra. Jag får inga felkoder. Kompressorn låter normalt. Den går upp på läge 3 nästan direkt vid start.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ingen värme.
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2011, 21:09:24 »
Shunten? Cirkpumpen? Kan du inte läsa i menyn och kolla temperaturer?

Utloggad kalleman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Österlen
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen värme.
« Svar #6 skrivet: 22 oktober 2011, 21:17:36 »
Har både kollat skjunten o cirkpumpen. Ute delen har börjat isa ca 20cm från botten. Den verkar att avfrosta son den ska.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Ingen värme.
« Svar #7 skrivet: 22 oktober 2011, 21:35:43 »
Förmodligen gasbrist.
Kolla också omkring och under högtryckvakten(den gröna runda) som sitter i innedelen.

Mvh Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad kalleman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Österlen
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen värme.
« Svar #8 skrivet: 22 oktober 2011, 21:55:54 »
Syns inget vid högtryckskontakten. På den tiden jag höll på med kylanläggningar på bilar kunde exp ventilen bli igensatt. synd att jag inte har en tryckmätare då hade det varit lättare att lokalisera felet. Om jag stänger av strömmen hör jag hur fyrvägsventilen utjämnar trycket mellan hög o lågtryck.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Ingen värme.
« Svar #9 skrivet: 22 oktober 2011, 22:33:29 »
Symptomen du beskriver är annars typiska för gasbrist.
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad kalleman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Österlen
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen värme.
« Svar #10 skrivet: 23 oktober 2011, 11:29:01 »
Om man känner på innerdelen så halva värme växlaren varm. Fortfarande tycker jag att det konstigt att det tjocka röret är supervarmt , det blir ju bakvänt i förhållandet till vatten flödet. suck. Är det någon som vet vem som kan hjälpa till med service i södra Skåne.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Ingen värme.
« Svar #11 skrivet: 24 oktober 2011, 19:13:44 »
Om man känner på innerdelen så halva värme växlaren varm. Fortfarande tycker jag att det konstigt att det tjocka röret är supervarmt , det blir ju bakvänt i förhållandet till vatten flödet. suck. Är det någon som vet vem som kan hjälpa till med service i södra Skåne.
kompressorn får ju sin kylning av "överskottsfreonet" som flödar över från förångaren, vid gasbrist blir det inget överskottsfreon och hetgasröret (och kompressorn)blir väldigt varmt...
Det KAN ju också vara en trasig expansionsventil eller igensatt torkfilter, men det troligaste är gasbrist.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad kalleman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Österlen
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen värme.
« Svar #12 skrivet: 24 oktober 2011, 20:21:30 »
Ska leta upp en kylfirma som kan kolla gasmängden.

Utloggad kalleman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Österlen
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen värme.
« Svar #13 skrivet: 03 november 2011, 16:08:03 »
Nu är gasen justerad. Ingen isbildning .Den värkar tuffar på riktigt igen.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Ingen värme.
« Svar #14 skrivet: 03 november 2011, 16:20:15 »
 Thumbsup
Hur mycket fick han fylla på eller hur mycket gas har du i maskinen
efter på fyllning ?
Hittades det någon läcka och i så fall var ?

Mvh Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad kalleman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Österlen
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen värme.
« Svar #15 skrivet: 03 november 2011, 18:46:58 »
Knapp 900g.fyllde han på. Lite i överkant men vi provar. Någon läcka kunde han inte hitta. Så bra som den går nu har pumpen aldrig gått tycker jag,det har nog varit lite gas hela tiden.

Utloggad kalleman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Österlen
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen värme. Foma 6200
« Svar #16 skrivet: 06 november 2011, 10:56:16 »
NÃ¥gra dagar efter gas justering gÃ¥r pumpen som en klocka. Ingen is, värmer 40gr pÃ¥ 2 staplar. Allt är  frid o fröjd.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Ingen värme.
« Svar #17 skrivet: 06 november 2011, 16:20:05 »
Knapp 900g.fyllde han på. Lite i överkant men vi provar. Någon läcka kunde han inte hitta. Så bra som den går nu har pumpen aldrig gått tycker jag,det har nog varit lite gas hela tiden.
varför i hela friden fyllde han pÃ¥ i överkant  Sc:,h
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ingen värme. Foma 6200
« Svar #18 skrivet: 06 november 2011, 17:02:14 »
Han vill väl kompensera för den läker, känns inte så bra att 900g bara försvunnit, måste ju läka.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Ingen värme. Foma 6200
« Svar #19 skrivet: 06 november 2011, 18:53:42 »
Om alla kyltekniker tänkte och agerade som din....skulle snart branshen dö.   Effektiviteten (läs energibesparingen) avtar drastiskt framför allt pÃ¥ en r410a-maskin om den överfylls.....miljö och lagvidrigt är det ocksÃ¥.

Om Foman ser ut som de gjorde innan, är de överfyllda frÃ¥n början (tubväxlaren rymmer mycket mindre volymitet än urspungsväxlaren i L/L-innedelen fyllnadsmängden var avsedd för)  + att tubväxlarens hetgasingÃ¥ng är sÃ¥ trÃ¥ng att tryckfallet är enormt över hetgasrör/vätskerör.   
sämre maskin att överfylla finns nog inte  huvuddunk
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad kalleman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Österlen
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen värme. Foma 6200
« Svar #20 skrivet: 06 november 2011, 19:15:48 »
Min pump har aldrig gett så mycket som den gör nu. Nu funkar den iallafall det är huvodsaken....

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Ingen värme. Foma 6200
« Svar #21 skrivet: 06 november 2011, 22:58:49 »
det skumma är att det fattades ca 900 gram vilket indikerar att maskinen var närmast tom. någon läcka måste du helt klart ha haft.

sökte kylkillen runt med elektronisk kölmediesniffer när han letade läckor?

läckor som gömmer sig flänspaketen som kondensor och evaporator kan vara mariga att hitta

Utloggad kalleman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Österlen
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen värme. Foma 6200
« Svar #22 skrivet: 07 november 2011, 17:22:26 »
Killen sökte igenom hela maskinen med detektor utan att hitta någon läcka. Även jag har kollat hela maskinen efter "oljekladd" utan resultat. Det är lurigt om den läcker in i värmeväxlaren`s vatten del.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Ingen värme. Foma 6200
« Svar #23 skrivet: 11 november 2011, 19:23:46 »
Kalleman, hur gammal är din pump? Har du varit nöjd med den(bortsett från att den nu verkar läcka)? Har du någon koll på hur mycke du sparat med den?

/G
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad kalleman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Österlen
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen värme. Foma 6200
« Svar #24 skrivet: 12 november 2011, 09:40:09 »
Nöjd,nja det har jag väl varit. Har haft lite strul hela tiden med effekten. Det har nog grundat sig i för lite gas från början. Efter fyllningen tycker jag det har fungerat bra. Den ligger stabilt på 40grader o 2 staplar o ingen isning 1 grad ute. De andra åren har den isat igen redan vid 5 grader. Om jag jämför med olja så har gett en viss besparing. Pumpen är drygt 4 år.

Utloggad kalleman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Österlen
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen värme. Foma 6200
« Svar #25 skrivet: 03 december 2011, 12:36:26 »
 >:(  Pumpen tom igen. När jag plockade isär pumpen och tog till sprayflaska med sÃ¥pvatten hittades läckan efter ett tag. Läckan är strax ovan för den nedre tempgivaren där rören gÃ¥r ihop, där läcker en svetsskarv. Nu blir det till och fÃ¥ hit nÃ¥gon som kan svetsa skarven samt fylla pÃ¥ mer gas.  :'(

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Ingen värme. Foma 6200
« Svar #26 skrivet: 03 december 2011, 14:08:30 »
ingen oljekladd runt sprickan ??

sådana sprickor kan vara mariga att hitta då de kan hålla sig täta medan man felsöker och först i drift i specifika driftsituationer och temperaturer så kan de börja läcka...

gissar att det är en vibrationsspricka och det kan vara bra senare när pumpen snurrar igen att känna på rören runtom att det inte vibrerar elakt mycket.


Utloggad kalleman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Österlen
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen värme. Foma 6200
« Svar #27 skrivet: 03 december 2011, 16:05:55 »
Oljekladd är där men det var minimalt på baksidan av röret. Det är svårt med en gasdetekter eftersom det är utomhus där det alltid blåser så jag arg för kylkillen missade det.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ingen värme. Foma 6200
« Svar #28 skrivet: 03 december 2011, 17:01:06 »
Nibes lokale servicekille gjorde en reparation på min vp. Efter en tids drift gav maskinen ingen värme.

Efter felsökning hittades skada i nygjord skarvlödning.  Trots täthetskoll efter tidigare reparation märktes inget.

Killen nämnde ngt om att han skulle använda nå´t annat än silverlod, när han gjorde om det.

Det iaf funkat i tre mån sedan den senaste lödningen.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Ingen värme. Foma 6200
« Svar #29 skrivet: 03 december 2011, 17:04:40 »
Läckor kan vara väldigt mariga att hitta - är det en utmattningsspricka av vibrationer så kan den ha varit mycket mindre vid servicetillfället än vad den är nu och är uppenbar även för dig.

och kvaliten i läcksökningen är också kopplad till hur duktig servicekillen är på detta samt hur mycket kunden vill betala för tiden och det vet väl de flesta svaren på hur det fungerar...

Det finns mer avancerade läcksökningsutrustning där man tex vakumpumpar kretsen och med massspektrummetrar analyserar gasen kontinuerligt som kommer ur inkopplade anläggningen och sÃ¥ gÃ¥r man utanför med en 'penna' som släpper ut kvävgas med 1-2% vätgas i (icke brännbar halt)  och spolar om misstänkta  ställen sÃ¥ fÃ¥r man ofta väldigt snabb respons om det är en läcka dÃ¥ dessa masspectrometrar reagerar för ytterligt lÃ¥ga nivÃ¥er. Dock är det väldig ovilja i kylbranchen att förbättra sin läcksökningsmetodik allt efter nya metoder dyker upp och man fÃ¥r vara glad om de ens använder riktiga köldmediemätare baserad pÃ¥ IR-teknik.

I utlandet, framförallt inom industrikyla sÃ¥ används ibland mikrofoner med nedblandning till hörbara frekvenser  som lyssnar inom ultraljud och lyssnar efter det speciella väset som kommer även frÃ¥n väldigt smÃ¥ läckor och klarar ofta tämligen bullriga miljöer där bullret främst är lÃ¥gfrekvent och väldigt lite finns inom ultraljud.

---

det är som man säger ibland, skall det bli ordentligt gjort så får man göra det själv....

 

 


Utloggad kalleman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Österlen
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen värme. Foma 6200
« Svar #30 skrivet: 14 december 2011, 20:42:01 »
Nu är läckan lagad. Vaccum sugning samt gaspåfyllning. Nu får framtiden visa hur det blir.

Högsbo gård

  • Gäst
Högsbo gård
SV: Ingen värme.
« Svar #31 skrivet: 22 november 2015, 21:00:12 »
Nu är gasen justerad. Ingen isbildning .Den värkar tuffar på riktigt igen.

Hej , Hittade denna gamla skrivelse och har en likadan som har legat här o monterades nu igen. Får inte fram hur mycket gas som ska fyllas på eller mängd?
NÃ¥n som vet?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9559
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ingen värme. Foma 6200
« Svar #32 skrivet: 23 november 2015, 11:53:56 »
Ca 1,49 kg R410A om den är helt tom. Kylteknikern kontrollerar också att det blir rätt mängd med hjälp av manometrarna.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Ingen värme. Foma 6200
« Svar #33 skrivet: 23 november 2015, 12:06:00 »
Någonstans i den gigantiska Energicentra-tråden finns en beskrivning av hur man kan optimera fyllningen genom att mäta värmepumpens strömförbrukning tillsammans med de mer kyltekniska parametrarna.
Eftersom den bara har kapillärrör istället för expansionsventil, och dessutom ganska liten volym i torkfiltret, så är den här värmepumpstypen känsligare än de flesta andra för felaktig fyllning, och om man ska vara riktigt petig så kan man i viss mån påverka värmepumpens egenskaper genom att över- eller underfylla litegrann. Grovt räknat kan man säga att en för liten fyllning ger bättre COP när det är relativt varmt ute, medan en för stor fyllning ger högre effekt vid riktigt låga utetemperaturer.

Jag har en sån där Foma-värmepump som har ett litet läckage och just nu är tagen ur drift av den anledningen, man har dock (hittills) inte kunnat upptäcka läckan vare sig genom att söka oljekladd eller med spårmedel + UV-lampa.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9559
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ingen värme. Foma 6200
« Svar #34 skrivet: 23 november 2015, 12:35:21 »
Intressant. Hoppas den går att få igång igen. Kan man inte läcksöka med s.k. sniffer för att även hitta de allra minsta läckorna?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Ingen värme. Foma 6200
« Svar #35 skrivet: 23 november 2015, 19:09:34 »
Om läckan är så liten att det tar ett halvår för kylmediet att läcka ut, så är det nog svårt för en sniffer att hitta läckan. I synnerhet om läckan är utomhus och det är blåsigt när man felsöker.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Ingen värme. Foma 6200
« Svar #36 skrivet: 23 november 2015, 19:38:06 »
Om det är utomhus/blåsigt så kan man använda tekniken med tex. en ordentligt urtvättad biltvättsvamp (där man kollat att köldmediesorn inte reagerar på) vars bitar lägger läggs lite tätt men löst om skarvar etc som kan misstänkas läcka - håller kvar en stund och därefter duttar svampen mot köldmediesökaren man har på just de områden som legat emot röret.

Man fångar alltså in lite av läckgasen in i svampcellerna och håller det kvar tills man duttar lätt mot sökarmunstycket och en del av det pressas ut igen och detekteras.

Att förlora 500 gram gas pÃ¥ ett halvÃ¥r är en förbaskat stor läcka,  - det är en läcka pÃ¥ 5.4 liter köldmediegas per dygn vilket motsvarar en kryddmÃ¥tt gas per 16 sekunder och borde kröka nÃ¥len pÃ¥ en kölmediesökare och även lätt hittas med sÃ¥pvatten.

idag skall man kunna hitta en läcka på 3 gram/år ( 3 ppm i luft) med modern köldmedie-sökare och med 1 ml per 16 sekunder borde göra att det är kubikmeter med luft omkring värmepumpen som indikerar köldmedieläckage.

att en köldmediesökare reagerar för 3 ppm i luft lÃ¥ter kanske väldigt känsligt - men en mänsklig näsa känner av etymerkaptan (det man luktsätter gasol med)  ned till 0.00019 ppm och skulle det läcka ut som ovan sÃ¥ skulle hela kvarterat, ja tom. stadsdelen känna av det och undra om man kör en privat sulfitkoknings-pappersbruk - om de tänker sÃ¥ snällt...

pappersbruk där stanken känns på mils avstånd så kanske det handlar om enstaka gram kaptaner som släpps ut per timme
« Senast ändrad: 23 november 2015, 19:48:32 av xxargs »

Högsbo gård

  • Gäst
Högsbo gård
SV: Ingen värme. Foma 6200
« Svar #37 skrivet: 24 november 2015, 21:20:11 »
Nu har vi också fyllt på gas och den funkar fint (foma 6200 luft /vatten) men istället kommer ett högt vinande/tjutande ljud från den tunna gasledningen när pumpen jobbar för fullt och det försvinner inte förrän den lugnar ner sig o trycket blir lägre. Låter högt så jag trodde det var nån larmsignal men det är röret...? Nån som har en idé? För högt tryck ?


Om det är utomhus/blåsigt så kan man använda tekniken med tex. en ordentligt urtvättad biltvättsvamp (där man kollat att köldmediesorn inte reagerar på) vars bitar lägger läggs lite tätt men löst om skarvar etc som kan misstänkas läcka - håller kvar en stund och därefter duttar svampen mot köldmediesökaren man har på just de områden som legat emot röret.

Man fångar alltså in lite av läckgasen in i svampcellerna och håller det kvar tills man duttar lätt mot sökarmunstycket och en del av det pressas ut igen och detekteras.

Att förlora 500 gram gas pÃ¥ ett halvÃ¥r är en förbaskat stor läcka,  - det är en läcka pÃ¥ 5.4 liter köldmediegas per dygn vilket motsvarar en kryddmÃ¥tt gas per 16 sekunder och borde kröka nÃ¥len pÃ¥ en kölmediesökare och även lätt hittas med sÃ¥pvatten.

idag skall man kunna hitta en läcka på 3 gram/år ( 3 ppm i luft) med modern köldmedie-sökare och med 1 ml per 16 sekunder borde göra att det är kubikmeter med luft omkring värmepumpen som indikerar köldmedieläckage.

att en köldmediesökare reagerar för 3 ppm i luft lÃ¥ter kanske väldigt känsligt - men en mänsklig näsa känner av etymerkaptan (det man luktsätter gasol med)  ned till 0.00019 ppm och skulle det läcka ut som ovan sÃ¥ skulle hela kvarterat, ja tom. stadsdelen känna av det och undra om man kör en privat sulfitkoknings-pappersbruk - om de tänker sÃ¥ snällt...

pappersbruk där stanken känns på mils avstånd så kanske det handlar om enstaka gram kaptaner som släpps ut per timme

Högsbo gård

  • Gäst
Högsbo gård
SV: Ingen värme. Foma 6200
« Svar #38 skrivet: 25 november 2015, 07:40:02 »
Vi fyllde i 0,8kg och den gav 25 bar om jag fattade rätt ,när den pumpade för fullt. 44 grader, men nu tjuter det jättehögt i lilla ledningen vida max belastning. Kanske för högt tryck då?






Ca 1,49 kg R410A om den är helt tom. Kylteknikern kontrollerar också att det blir rätt mängd med hjälp av manometrarna.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Ingen värme. Foma 6200
« Svar #39 skrivet: 25 november 2015, 08:37:54 »
Trycket på högtryckssidan bestäms av kondenseringstemperaturen och inte av hur mycket kylmedium som är påfyllt.

Tecken pÃ¥ ett fyllningen är lagom är dels att förÃ¥ngaren i utomhusdelen frostar pÃ¥ nÃ¥gotsÃ¥när jämnt, och dels att värmepumpens strömförbrukning dÃ¥ det är nÃ¥gra plusgrader ute och kompressorn gÃ¥r för fullt (dvs vattentemperaturen minst 10  °C lägre än inställt börvärde) stämmer nÃ¥gotsÃ¥när med vad som stÃ¥r pÃ¥ utomhusdelens typskylt.

Oljud i rören kan orsakas av mekaniska resonanser som fortplantar sig, det är bra om de går i en slinga närmast utomhusdelen. Var dock försiktig med att böja om rören, den här sortens rörpaket är ökänd för att kopparen hårdnar med tiden.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Högsbo gård

  • Gäst
Högsbo gård
SV: Ingen värme. Foma 6200
« Svar #40 skrivet: 25 november 2015, 09:14:28 »
Ok , jag har en slinga men på insidan väggen - vågar inte böja mer..
Det lät inte alls innan vi fyllde på ? Men nu funkar den kanon med avfrostning det lilla vi kört, innan blev den en isklump och tror han sa att den gick upp till 15 bar max så det var alldeles för lite. men som sagt nu tjuter /piper det högt på max ös med kompressorn...?

Utloggad Fritzell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Cert. kyltekniker
SV: Ingen värme. Foma 6200
« Svar #41 skrivet: 09 december 2015, 22:22:04 »
Hej.
Dwt finns ett stälke på dessa maskiner som det är ganska vanligt att det blir smygläck på (förutom snabbkopplingarna) och det är på torkfiltret (som för övrigt ibte är något torkfilter utan bara en sil) som sitter mellan kappillärröret och ingången i förångaren. Precis i vecket där t-röret är pressat, på antingen ena eller båda sidor. Knacka på filtret med nåt lite hårt och på med såpavatten.
Edit: såg tidigare i tråden att du redan upptäckt läckan.

Anledningen till missljudet kan vara skadad kompressor till följd av överhettningen som blir av att den gått med köldmediebrist.
« Senast ändrad: 09 december 2015, 22:29:19 av Fritzell »

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Ingen värme. Foma 6200
« Svar #42 skrivet: 09 december 2015, 23:54:17 »
Hej.
Dwt finns ett stälke på dessa maskiner som det är ganska vanligt att det blir smygläck på (förutom snabbkopplingarna) och det är på torkfiltret (som för övrigt ibte är något torkfilter utan bara en sil) som sitter mellan kappillärröret och ingången i förångaren. Precis i vecket där t-röret är pressat, på antingen ena eller båda sidor. Knacka på filtret med nåt lite hårt och på med såpavatten.
Edit: såg tidigare i tråden att du redan upptäckt läckan.

Anledningen till missljudet kan vara skadad kompressor till följd av överhettningen som blir av att den gått med köldmediebrist.

Tack för tipset på läckställe, jag ska (om vädret tillåter) ta en närmare titt på saken när jag kommer åt min läckande Foma till jul.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Ingen värme. Foma 6200
« Svar #43 skrivet: 02 april 2016, 15:36:48 »
Nu har jag gjort lite mer läcksökning och, mycket riktigt, det var i inpressningen på den lilla silburken vid kapillärröret som det läckte. Ser ut som om man har pressat med ett lite väl skarpkantat verktyg så det har blivit en brottanvisning längst ner i inpressningen.
Vågar man hårdlöda det där på plats?

En annan fundering: intill sitter det en annan liknande burk som är parallellkopplad med en bit hoprullat kapillärrör, vad är den bra för?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Fritzell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Cert. kyltekniker
SV: Ingen värme. Foma 6200
« Svar #44 skrivet: 05 april 2016, 11:21:52 »
Hej!
Ska det lödas på plats måste du tömma ner köldmediet I en cylinder och lägga I kvävgas, då är det Inga problem.
Det är I stort sett omöjligt att löda med köldmedie inuti, dessutom blir det skit och pannkaka inne eftersom olja och köldmedie förbränns. En kyltekniker hade gjort enligt mitt första förslag.
Du kan ju också kontakta Julas support men då får du säkert koppla bort och lämna in hela ytterdelen och en liten slant kostar det säkert.

Det sitter en backventil och två kappillärrör pga att det är olika hård expansion I värme kontra kylläge.

Vänliga hälsningar

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!