Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SC1332 avfrostning  (läst 838 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dogman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SC1332 avfrostning
« skrivet: 26 oktober 2023, 11:27:49 »
Har denna gamling som kylla och värme som det ska. Men, den avfrostar inte, varken vid startup eller under körning. Pumper stannar då och då, som den avfrostar, men inget händer, samt vid startup. Några idéer om den här gamla trogna?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: SC1332 avfrostning
« Svar #1 skrivet: 26 oktober 2023, 12:02:17 »
Kanske är 4-vägsventilen som inte fungerar längre och inte vänder flödet av kylmedia? Men det är en något större övning att byta och en SC1332 borde vara så gammal nu att det inte är lönt längre. Det finns nog heller inte kvar reservdelar till så gamla modeller.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Dogman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: SC1332 avfrostning
« Svar #2 skrivet: 26 oktober 2023, 12:47:47 »
Jag tror ventilen funkar eftersom jag har värme. Kompressor snurar inte underr avfrostningen. Också, värme slangen funker inte heller, Motstånd är bra ca. 1500 ohms, så det kanske finnas något samband mellan att slå på slangen under en viss temperatur och avfrostningscykeln.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: SC1332 avfrostning
« Svar #3 skrivet: 26 oktober 2023, 13:56:35 »
En del Zibro och andra lågprisvärmepumpar som kommer från samma fabrik (möjligen Midea?) har egenheten att de inte avfrostar om innedelen är igengrodd av damm, tydligen är avfrostningsfunktionen beroende av att någon tempgivare i innedelen mäter rätt, vilket den inte gör om det är alltför igengrott.
Det räcker inte med att bara ta ut och rengöra filtren för att lösa detta problem, man bör ta av hela kåpan från innedelen och blåsa rent med tryckluft överallt.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: SC1332 avfrostning
« Svar #4 skrivet: 27 oktober 2023, 08:02:09 »
Jag tror ventilen funkar eftersom jag har värme. Kompressor snurar inte underr avfrostningen. Också, värme slangen funker inte heller, Motstånd är bra ca. 1500 ohms, så det kanske finnas något samband mellan att slå på slangen under en viss temperatur och avfrostningscykeln.
ventilen kan fastnad i värmeläge antingen mekaniskt eller elektriskt

Utloggad Dogman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: SC1332 avfrostning
« Svar #5 skrivet: 27 oktober 2023, 09:32:05 »
Jag kommer ta en titt. Jag har också läst att det finns en temperaturgivare i den ute delen. Det kan vara värt att titta på innan jag skrotar det.

Utloggad Dogman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: SC1332 avfrostning
« Svar #6 skrivet: 27 oktober 2023, 09:36:53 »
"ventilen kan fastnad i värmeläge antingen mekaniskt eller elektriskt"

Har funkad bra med A/C under sommaren. Som jag förstår det finns det en termistor som styr värmesladd. Eftersom denna inte slås på kan detta också påverka avfrostningscykeln.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: SC1332 avfrostning
« Svar #7 skrivet: 27 oktober 2023, 15:08:20 »
den kan ju fastnat senare eller frusit fast

värmesladden påverkar inte avfrostningd villkoren utan bara att det inte fryser under evapuratorn

Utloggad Dogman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: SC1332 avfrostning
« Svar #8 skrivet: 18 december 2023, 14:44:15 »
Nåväl, jag kunde inte hitta något fel på pumpen, så det är bara att köra den i FP-läge medan verkstaden är tom. Fungerade perfekt med att hålla temperaturen runt 8. Den var för svag för att hålla 16 när ute var -6 dock. Inte så illa för en gammal on/off-maskin. Här finns åtminstone inget inverterkort, komplicerad kompressor, elektronisk expansionsventil eller variabel fläkt att gå fel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!