Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trögstartad Zibro SC3225  (läst 1866 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DrummerBoy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Backa, Valbo
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Trögstartad Zibro SC3225
« skrivet: 20 december 2022, 14:51:46 »
Hej!
Har en gammal 3225:a (2004) som används till värme och kyla i min replokal. Har fungerat bra trots sin ålder.
Numera har den blivit väldigt trög. Den startar men innefläkten blåser väldigt lite och luften är knappt ljummen. Efter c:a 3-4 timmar kommer den igång och fungerar normalt.
Filtret i innedelen är rengjort. Den drar c:a 800-900 watt hela tiden, så det är tveksamt om det är ekonomiskt lönsamt att använda den.
Tips på felsökning mottages tacksamt.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Trögstartad Zibro SC3225
« Svar #1 skrivet: 20 december 2022, 16:36:13 »
Mystiskt men kanske kompressorn är väldigt sliten och läcker när den är kall och först när den fått upp värmen så fungerar den normalt? Om den står med strömmen till den bruten kan inte en (eventuell) kompressorvärmare hålla kompressorn varm. Om den är från 2004 så är det nog läge att fundera på en ny, inte värt att ta en kyltekniker för felsökning.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad DrummerBoy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Backa, Valbo
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trögstartad Zibro SC3225
« Svar #2 skrivet: 21 december 2022, 08:42:11 »
Kan tillägga att den fungerade bra förra vintern. Även med kyla i somras. Felet verkar ha uppstått ganska nyligen.

Självklart tänker jag inte lägga några stora pengar på en så gammal pump, men jag tänkte om det kunde vara något
som är lätt att åtgärda.

Utloggad DrummerBoy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Backa, Valbo
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trögstartad Zibro SC3225
« Svar #3 skrivet: 22 december 2022, 15:54:53 »
Läste just i ett annat forum att innetemperaturen måste vara minst 8 grader för att vp ska fungera. Det had jag ingen aning om.
Senast jag använde den var det kring noll inne. Kan det vara så enkelt?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Trögstartad Zibro SC3225
« Svar #4 skrivet: 22 december 2022, 16:12:03 »
Skulle det kunna vara. Det mÃ¥ste bl.a. finnas tillräckligt med värme runt innerdelen för att avfrostningarna av utedelen ska fungera, därav gränsen pÃ¥ 8 °C. Om det är helt utkylt kan man behöva värma upp med byggfläkt först för att luftvärmepumpen ska kunna komma igÃ¥ng. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad DrummerBoy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Backa, Valbo
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trögstartad Zibro SC3225
« Svar #5 skrivet: 27 december 2022, 09:37:40 »
Skulle det kunna vara. Det måste bl.a. finnas tillräckligt med värme runt innerdelen för att avfrostningarna av utedelen ska fungera, därav gränsen på 8 °C. Om det är helt utkylt kan man behöva värma upp med byggfläkt först för att luftvärmepumpen ska kunna komma igång.

Testar det nästa gÃ¥ng   tOOmten

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!