Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För varmt vatten i beredaren?  (läst 2896 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Prosit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
För varmt vatten i beredaren?
« skrivet: 26 januari 2014, 00:36:20 »
Jag har senaste tiden undrat varför något slår på och av på min Altherma och börjar misstänka att det är varmvattenberedningen som beter sig skumt.

Temperaturen i VVBn är satt till 65 grader (med desinfektion till 70 natten mellan fredag och lördag). För att se om det verkar stämma så provade jag att sätta blandningsventilen povanpå beredaren på max värme och spola varmvatten för fullt i närmsta tappställe, ledningsvägen är det nog 5-6 meter bort genom kopparrör ute i rummet, PEX-rör under platta och till blandaren.

Jag spolar vatten i en skål och mäter med 2 st vanliga digitala stektermometrar (olika fabrikat och typ) och får 70 grader. Displayen på Altherman sa vid ena tillfället 65 grader och andra 66.2. Mätningarna gjordes fredag kväll och lördag eftermiddag minst 10 timmar efter desinfektionskörningen.

Jag hade räknat med att få något lägre temp vid tappstället, inte tvärtom.

Är det här normalt eller har jag något problem med t.ex. givaren i beredaren? Jag vill inte slösa energi på att ha onödigt varmt i beredaren.
Uppvärming med Daikin Altherma Top Grade
Ute: EPRA16DAW1, Inne: ETVH16S23DA9W

(2008 - 2020: Ute: ERHQ008A, Inne: EKHNH008AA6WN, VVB: EKHWS300A)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: För varmt vatten i beredaren?
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2014, 09:58:54 »
Om du har så hög temp i beredaren som 65 grader så görs antagligen vv helt eller delvis med elpatron sänk tempen så mycket det går med bibehållen vv komfort men ha kvar legionella höjningen 1 gång i veckan men sänk den till 60 grader. Att tempen är högre än vad som visas kan bero på att vv givaren sitter i botten på tanken och vattnet tas ut i toppen som är varmare. Kom på att det kan vara så att vv används vid avfrostning så du kanske måste ha nån viss min temp i beredaren men inte 65 grader i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lussebulle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
  • Ururu-Sarara Emura Nexura Caldo Origo Altherma
SV: För varmt vatten i beredaren?
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2014, 13:11:51 »
Varför 65 grader i beredaren?
Legionella körningen kan du ta bort om du håller över 60 i beredaren.
4 grader fel låter ok då givaren inte sitter i toppen utan 1/3 ner på tanken. Just uppe i toppen är det lite varmare.
Daikin, vad annars?

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För varmt vatten i beredaren?
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2014, 15:27:44 »
Sänk temperaturen till 52 °C så får du en ekonomisk drift med mycket varmvatten (om du inte har ett stort badkar vill säga).

Häls
Daikin

Utloggad Prosit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: För varmt vatten i beredaren?
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2014, 19:30:45 »
Inget stort badkar i nuläget (kanske ett av vanlig storlek så småningom).

Vi är två vuxna i hushållet, inga barn. Dock händer det ofta att båda vill duscha tätt efter varandra så jag vill ändå ha gott om vatten (beredaren är på 300 liter).

52 grader är kanske lite i lägsta laget för mitt hus just nu då de tappsällen som ligger längst bort matas av dåligt isolerade rör som går alldeles över en oisolerad betongplatta. Jag ska göra några mätningar vid de tappställena också.

Men, för diskussionens skull så säger vi att jag ställer tempen på displayen till 52 grader, vad kan man då räkna med att det blir i botten på beredaren? Beredaren står i ett uppvärm utrymme, 20-22 grader.

En annan saksom är relevant är kanske att vi har egen brunn (borrad) så vi har inga (vad vi vet och hoppas) bakteriedödande tillsatser i vattnet. Påverkar det valet av temperatur?
Uppvärming med Daikin Altherma Top Grade
Ute: EPRA16DAW1, Inne: ETVH16S23DA9W

(2008 - 2020: Ute: ERHQ008A, Inne: EKHNH008AA6WN, VVB: EKHWS300A)

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För varmt vatten i beredaren?
« Svar #5 skrivet: 26 januari 2014, 22:06:51 »
Du har nog med vatten vid 52  °C. Kör du högre sÃ¥ kommer merparten av vattnet att värmas med elpatron beroende pÃ¥ start/stopp differans av vv laddning.
Prova en gÃ¥ng att sänka, i värsta fall fÃ¥r du höja tillbals, i bästa fall sÃ¥ sparar du pengar.  Kom bara ihÃ¥g att vrida pÃ¥ blandningsventilen pÃ¥ toppen av tanken för att kompensera den lägre temperaturen.

Med vänlig hälsning,
D

Utloggad Betterlead

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: För varmt vatten i beredaren?
« Svar #6 skrivet: 26 oktober 2022, 14:19:27 »
Bumpar denna tråd.

Jag har svårt att hitta var jag ska ställa in (och också få reda på vilken temperatur ) min 200-liters VVB. (Installation ca 2007)

Bästa hälsningar
/Dodo

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!