Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frikylasystemet in action  (läst 2358 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andersjm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Frikylasystemet in action
« skrivet: 24 maj 2016, 14:01:21 »
Hej forumet,

Jag har ju skrivit här till och från och ställt en massa frågor. Nu är första riktigt varma dagen sen installationen av frikyla, och hittils funkar allt kanon! Skriver bara för att dela med mig lite praktisk erfarenhet.

Min anläggning består av 3st Kinnan Veneto fläktkonvektorer (två CRC54 i sovrummen, och en CRC84 i vardagsrummet), en Grundfos Alpha-2 65W cirkpump, samt tempsensorer i rummen och på frånloppet från fläktkonvektorelementen. Detta är inkopplat i en villa på 180 kvm och 200 meter djupt bergvärmehål.

Regleringen går till så att en termostat fastställer ett börvärde på temperaturen på kylelementen, sen har jag motorventiler vid varje konvektor som öppnar och stänger cirkulationen av köldbärare för att hålla kylelementen vid rätt temperatur.

Just nu är det 22 grader ute, solen skiner, och alla mina termostater är ställda på 22 grader. Fråntemperaturen är ca 14 grader på alla konvektorerna, och de går allihop på fläktläge 2 (av 3). Cirkpumpen håller ett flöde på ca 1500l/h, tryckfallet är 45kPa och motoreffekten är 50W.

Temperaturerna är 22.1, 21.9 och 21.8 (så regleringen är inte perfekt, men rätt bra). Temperaturen från borrhålet är 7.2 grader C, och uppskattad total kyleffekt ca 5kW.

Kan tillägga att jag blivit HELT nöjd med hur det fungerar.

Återstår att se hur det presterar riktigt varma dagar, och i slutet av sommaren då hålet blivit varmare.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frikylasystemet in action
« Svar #1 skrivet: 28 maj 2016, 17:38:01 »
Så kul att det fungerar som tänkt!
Visst blir kyleffekten lägre i slutet av sommarn, men är det riktigt varmt så accepterar man utan knot att köra fläkten på högsta fart, det är i alla fall min erfarenhet.
Och även om det är 24 grader varmt inne, om det är 30 grader varmt ute, så känns det oerhört skönt med kylan inomhus.
Jag tror inte att du kommer att bli mindre nöjd i takt med att tiden gÃ¥r, även om du kanske inte kan hÃ¥lla 22 grader inne hela sommarn.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Frikylasystemet in action
« Svar #2 skrivet: 01 juni 2016, 07:15:57 »
Grattis!

Själv har jag precis skaffat flexrör och ska även testa att ta bort backventilen för att få tyst på min frikyla. Klimatet är det inget fel på. Återkommer med erfarenheter i min tråd.

Har du diskreta motorventiler (alltid i ena ändläget)? Hur mycket pendlar temperaturen i rummet om det är on/off? Min pendlar ca 1 grad men det beror mera på den italienska regleralgoritmen än att det är on/off.

Pen
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad andersjm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikylasystemet in action
« Svar #3 skrivet: 02 juni 2016, 22:21:52 »
Hej,

Jag har "steglösa" motorventiler, "Siemens SSB61".

Regleringen ligger på +- 0.2 grader ungefär.

En stor del av tiden, speciellt vid större kylbehov, är reglerloopen lite instabil, så temperaturen oscillerar kring börvärdet, och motorventilen slår regelbundet i sina ändlägen.

En grej jag märkt är att motorventilen inte är helt tyst. På lägsta fläkthastigheten låter CRC54 så lite att motorventilen faktiskt låter högre än fläkten. Om reglerloopen blir instabil så kan det hända att motorventilen går från ändeläge till ändläge några gånger vilket är lite irriterande. Kanske stör jag mig mer på det än vad man borde, mest för att jag stör mig på att regleringen inte är smartare, inte så mycket för att ljudet är högt eller störande :-).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!