Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frikyla till IVTs FTX aggregat kopplat till en IVT Greenline HT Plus 7?  (läst 4911 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BOF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
Hej!

Har bestämt mig för att borra bergvärme och lotten har fallit på en IVT Greenline HT Plus 7 med ett IVT FTX aggregat. Funkar det att fixa frikyla från det aggregatet? Borrdjup 150 m. Såg på något annat forum att man måste ha en roterande fläkt, eller? Har eb FTX från IVT det?
Bor fö i ett enplans hus 140 kvm, golvvärme i hela kåken...

Hjälp en stackare som inte fattar... :D
Bor i Uppland. 160 kvm, golvvärme i kåken. Nyinstallerad bergvärme. IVT Greenline HT Plus C7. Nytt FTX aggregat IVT HRV 200. 120L knäpptank. Ca 150m borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Är det inte VBX frånluftsmodul?

FTX är nått helt annat, vad har du idag för ventilation?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BOF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
Hej!

Nej det är ett FTX, från och tilluftsaggragat. Vad jag förstår så går det inte att kyla huset med ett FTX aggragat eftersom det blir så stor kondens på rören, eller?
Bor i Uppland. 160 kvm, golvvärme i kåken. Nyinstallerad bergvärme. IVT Greenline HT Plus C7. Nytt FTX aggregat IVT HRV 200. 120L knäpptank. Ca 150m borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jo jag såg att IVT även säljer FTX, har ingen aning om vilken sort.
För frikyla måste du ha en fläktkonvektor. FTX värmer bara tilluften med frånluften.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
Det finns ett helt forum kring "frikyla " dvs att anv hÃ¥let  sommartid för kylning med eller utan ftx .... tomte::
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 709
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!