Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: SandlÃ¥denivÃ¥ pÃ¥ forumet  (läst 29638 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
Sandlådenivå på forumet
« skrivet: 04 augusti 2011, 22:20:37 »
Efter att ha följt detta forum i mer än sex år måste jag nu få säga att diskussionerna som förs om forumet är på sandlådenivå.

Trist tycker jag.

Diskutera SAK i stället för PERSON.

Forumet har varit till hjälp för många, inte bara vad gäller VP utan även andra tekniska prylar.

Innan hösten kommer, och därmed säsongsstart för forumet, måste nivån lyfts annars tror jag att forumet tappar i trovärdighet.

Blir inte tonen i trådarna, med eller utan aktiv moderator, bättre drar jag vidare ...
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sandlådenivå på forumet
« Svar #1 skrivet: 04 augusti 2011, 22:23:57 »
Håller med, och det är på mitt ansvar.
Det skall bli bättre innan vintern, det är mitt mål.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Sandlådenivå på forumet
« Svar #2 skrivet: 04 augusti 2011, 22:26:10 »
Ja just nu råder det dålig stämmning här tror nog många nykomlingar och även andra blir bortskrämda om det inte ändras synd för det är ett bra forum. Fast egentligen är det ju enkelt för oss som är inne ofta sluta läs trådar med tjafs *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Stefan M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Kan lite om mycket
SV: Sandlådenivå på forumet
« Svar #3 skrivet: 04 augusti 2011, 22:46:21 »
Håller med "Mr_Smith" att det måste sluta nu innan ni skrämmer iväg medlemmarna.
Annars blir det ett forum för inbördes beundran och det tycker jag skulle vara synd på detta forum som faktiskt hjälpt många som ska installera eller fått installerat värmepumpar.

Har full respekt och er kunskap för många av er som håller på att fördärva här, men ni borde kanske också fundera på att ni inte är ensamma i Sverige inom dessa områden.
Det finns ett antal som hänger här som jag vet skulle kunna tillföra mycket om det käbblas mindre.


MVH/Stefan
Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Sandlådenivå på forumet
« Svar #4 skrivet: 05 augusti 2011, 02:31:42 »
Om man ser till helheten så är det ju ett fåtal trådar med få deltagare där infekterade ämnen som är relevanta utifrån ett värmepumpsperspektiv diskuteras och där "personangrepp" förekommer.

Därutöver är det väl bara i allmänt forum som sådan sker?

I jämförelse med andra forum jag medverkar i så tycker jag inte det är bättre eller sämre.

Relevanta frågor får ju faktiskt oftast och inom extremt kort tid väldigt relevanta svar på detta forum!

Att det sedan hänger ett antal dignitärer (på forumet, inte nödvändigtvis inom värmepumperi) som känner för att käbblas ibland är väl inte så underligt. Och inte heller farligt för nyanlända - så länge inte diskussionerna poppar upp även där.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

rör rookie

  • Gäst
rör rookie
SV: Sandlådenivå på forumet
« Svar #5 skrivet: 06 augusti 2011, 19:17:02 »
Hej  detta blir mitt första inlägg pÃ¥ detta forum.

AngÃ¥ende tonen i debatten sÃ¥ tycker jag nog inte att den är sÃ¥ farlig. Det är faktiskt riktigt uppfriskande att läsa om drabbningarna mellan cocacola och Rickard.  Jag ser fram emot och följer särskilt cocacola´s inlägg.  Jag är ju som mitt namn gör gällnde en rör rookie sÃ¥ dÃ¥ är det ovärderligt att lära sig frÃ¥n en sÃ¥n som han.

Stefan och Mr smith   ni har ju inte Ã¥stadkommit sÃ¥ mycket direkt pÃ¥ forumet.  Varför gnäller ni pÃ¥ dem som gör detta till ett levande forum?  Utan Rickard cocacola smurfen och VP Oraklet  sÃ¥ blir det ju inget att läsa direkt.  Eller hur?

MVH  Göran W   

Utloggad Stefan M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Kan lite om mycket
SV: Sandlådenivå på forumet
« Svar #6 skrivet: 06 augusti 2011, 20:20:54 »
Hej Göran W

Frågan är väl inte vad man tillför för att tycka att detta forumet ger mig ett mervärde. Har varit här under många år som gått och detta har gett mig en inblick i de sidor som jag är sämre på.
Sen vet jag inte var du fick luft ifrån egentligen, detta var dit första meddelande vad jag kan se och det skulle inte förvåna mig om det döljer sig en annan person bakom denna synonym.

Personligen har jag inget emot några av de personer som du nämner, jag tar gärna av hatten för tex Coca-cola. Han besitter en stor kunskap inom många områden.

Dock kvarstår "min uppfattning" att forumet har försämrats senaste tiden med mycket mer käbbel och det gagnar inga trådar på några forum.


MVH/ Stefan
Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.

rör rookie

  • Gäst
rör rookie
SV: Sandlådenivå på forumet
« Svar #7 skrivet: 06 augusti 2011, 20:55:42 »
Hej Stefan, tack för svaret.
Du har rätt i att det döljer sig en annan synonym bakom denna person.  Du känner mig nog som VP ORAKLET.  Jag vet inte om du vet det, men jag har blivit utesluten för gott ur detta forum tillsammans med cocacola. Och sÃ¥ vitt jag kan förstÃ¥ sÃ¥ beror det pÃ¥ att vi har en annan uppfattning om hur en del tekniska saker fungerar.

Eftersom du representerar dem som tycker forumet blivit sämre under det senaste Ã¥ret kanske du kan svara pÃ¥ vad jag skulle gjort annorlunda? Jag vill inte heller brÃ¥ka( även om flera säkert tror det) men hur vill du ha det?  vill du ha korrekta rÃ¥d eller felaktiga sÃ¥dana? Skulle vi bara svalt att felaktiga rÃ¥d ges till människor?

Jag blev ombedd att starta en egen tråd och hålla bråket där vilket jag gjorde, men eftersom meningskiljaktligheterna fortsatte så stängdes jag och cocacola av.

Jag försöker inte trolla forumet här, jag lånade en polares konto så jag kunde skriva detta sista inlägg.

Stäng inte av detta konto Rickard, det är inte mitt och jag ska inte fortsätta skriva med hjälp av det.

Jag tycker det är riktigt otrevligt att stänga av folk bara för att dem har en annan uppfattning om hur tekniken fungerar.  Som det är nu sÃ¥ sÃ¥gar Rickard kompetensen hos hela VVS industrin, Danfoss tex gör ju produkter som gravt försämrar en värmepump enligt honom (självklart stämmer inte det)
Och bara på den tid som gott sedan vi stängdes av har åtskilliga felaktigheter skrivits.

Vill ni ha det på det sättet?

Oraklet och Cocacola loggar ut   och önskar er alla en fortsatt trevlig sommar
 *vinkar*




Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Sandlådenivå på forumet
« Svar #8 skrivet: 06 augusti 2011, 20:59:16 »
Nej, jag vill inte det.

Är det på det sättet önskar jag också att bli borttagen.

Utloggad Stefan M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Kan lite om mycket
SV: Sandlådenivå på forumet
« Svar #9 skrivet: 06 augusti 2011, 21:20:27 »
Hej VP Oraklet

Förmodar att Richard vill ta över taktpinnen, för det är faktiskt hans forum.

Har inte den tiden att jag kan följa alla trådar i detalj och sakfrågorna ni haft meningsskiljaktigheter om.
Men om du själv går tillbaka och läser trådarna och ser detta med ett helikopterperspektiv så kanske du kan hålla med mig att det "käbblas" för mycket.
Mer saklighet skulle varit önskvärt från min sida, inte frågan om vem som ska vinna.

PS: Förövrigt vad det gäller termostat ihop med värmepump är detta själv en lösning som jag använder.
Argumentet i korthet är att de rum mot söder hos mig som har solinstrålning på dagen kan då stänga ner och jag behöver inte värma dessa rum i onödan
Naturligtvis är hela systemet uppbalanserat flödesmässigt och så långt det går uppmätt med min flödesmätare

MVH/ Stefan
Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Sandlådenivå på forumet
« Svar #10 skrivet: 06 augusti 2011, 21:32:00 »
Och jag är rätt övertygad om att uteslutningar inte har med termostater vara eller icke vara att göra, jag tror mig skönja en annan orsak. Men vi kanske får facit så småningom, folk har helt "oförklarligt" blivit portade tidigare men orsaken brukar komma fram
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
SV: Sandlådenivå på forumet
« Svar #11 skrivet: 06 augusti 2011, 21:38:43 »
Fred bröder!

Det är inte konstigt att det är krig i världen när man inte kan hålla sams i cyberrymden.

Att man inte är överens om SAK behöver inte betyda att det blir otrevligt på PERSON-nivå. Det räcker väl att man skriver att man inte delar någons åsikt så är det upp till läsaren själv att prova och utvärdera vilken som har rätt.
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

rör rookie

  • Gäst
rör rookie
SV: Sandlådenivå på forumet
« Svar #12 skrivet: 06 augusti 2011, 21:54:34 »
OK ett absolut sista inlägg innan jag verkligen blir ett troll.  

Rickards brÃ¥k med mig och cocacola sträcker sig längre än vad ni vet.  Det finns nÃ¥got som kallas golden Place  där dem som är Guldmedlemmar kan prata med avarandra utan att"andra" lägger sig i.

När jag var Guldmedlem innan det togs bort  sÃ¥ förekom det mÃ¥nga hetsiga diskussioner pÃ¥ detta ställe, sÃ¥ det finns lite mer än ni vet. Och det handlade om mkt mer än termostater. Jag och Rickard ser helt enkelt inte lika pÃ¥ sÃ¥ mÃ¥nga saker.

Är det dÃ¥ rätt att kasta ut mig och Cocacola?  

Visst är det Rickards forum, och det är ett jättebra forum.  Men det är bra tack vare, Cocacola,Roland,xxargs,PerJ dessa har stoora kunskaper om olika saker
Smurf,Raffen,oraklet,rinnan,Labold  vi ser till att forumet lever genom att frekvent posta i det.

PerJ tillexempel är den absolut bäste kylteknikern jag träffat pÃ¥, men det blir svÃ¥rt att ha ett forum med bara PerJ´s det blir ingen trafik dÃ¥. Inget illa mot dig PerJ RESPEKT.  

Jag vill tillägga att ingen gång har jag menat något illa mot Rickard. Visst har jag skrivit spydiga saker, men jag tror nog att dem flesta med ett normalt umgänge med folk samt ett normalt sinne för humor ser att detta är med glimten i ögat.
Jag skriver helt enkelt på det sätt som man pratar, lite slang så där ni vet.

Mr Smith  jag hÃ¥ller med dig, folk fÃ¥r göra precis som dem vill med exempelvis termostater. Men jag anser(kanske felaktigt) att Rickard trummar in sitt budskap och allt annat är helt enkelt fel i hans ögon. Och hans sätt att skriva upplever jag att det ser ut som facit, kanske har jag fel där?

  
Jag kommer sakna att debattera med er och jag önskar er alla lycka till

Lé Oracle

Utloggad Farangen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Sandlådenivå på forumet
« Svar #13 skrivet: 06 augusti 2011, 22:02:07 »
Jag har i tysthet följt forumet både som gäst och skarpt inloggad.

Uppenbart är att vissa aktörer t ex VP Oraklet och Cocacola med gedigen yrkeskunskap stängs av för att deras inlägg inte passar moderatorn och forumets ägare.

En It-tekniker eller Styr och reglerutbildad kan aldrig slå ett VVS-proffs på fingrarna när det gäller installationsteknik och flödesdimensionering. Och återigen, installationen blir inte bättre än sin svagaste länk!!

Så varför inte lyssna på dem som besitter kunskaperena i detta ämne och innehar spetskompetens/utbildning.

Jag trodde forumet var till för att utbyta åsikter och erfarenheter.

Privat har jag utbytt åsikter med bl a Cocacola och jag har inte träffat på någon som är i närheten av hans kompetens.

Mina kära vänner man kan nog leva gott på reklamintäkterna från detta Forum för varje klick till en hemsida borde ju ge
en kickback.

Det vore intressat att diskutera mer med Moderatorn på det välkända Ekbergs Konditori nästa gång man är hemma i Piteå.

Som envåldshärskare stänger han uppenbarligen av t ex VP Oraklet och Cocacola bara för att de har en kunskapsnivå som ligger på en rent akademisk nivå och det passar inte moderatorn att bli ifrågasatt för de inlägg han skriver när de inte är VVS-tekniskt och installationsmässigt helt till fylles.

Med detta inlägg förväntar jag mig i sann anda inom forumet att också uteslutas /stängas av för att detta inte passar moderatorn.

Med värmepumpshälsningar

Faragen

PS Snart är jag hemma i Thailand igen och där behöver jag bara AC

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Sandlådenivå på forumet
« Svar #14 skrivet: 06 augusti 2011, 22:05:09 »
Hmmm, är det så att massa folk multitaskar konton här så hoppas jag att de plockas bort, och att jag får vara kvar. Sc:,h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!