Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Erfarenhet av luftvärmepump som drivs av solceller ?  (läst 20935 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gamblern

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 338
  • Karma +0/-2
Finns det någon i detta fantastiska land som har erfarenhet av ngn luftvärmepump som
drivs av solceller eller en luftvärmepump som har solceller som huvudkälla för energiförbrukning ?
 Sc:,h
undrar,
Gamblern
Hus i Gbg, byggt 1974. Boyta 133 kvm+Biyta 133 kvm, tot uppvärmd yta=266 kvm till 22gr. Enplans med källare. 2 st Daikin Ururu Sarara á 9,4kW. Vadå bergvärme?? Vattenburna radiatorer kopplade till NIBE EWC13 elkassett som ev backup samt separat Metro 300l VVB. Gasolkamin 4kW som ev backup
Scanspis 9 kW - används som mysbrasa och ev backup .

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7648
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Som det är i dag är det alldeles för dyrt. För solcellsel betalar man c:a 100:-/watt (en solig sommardag) i anläggningskostnad till en L/L behöver man minst ha tillgång på 1500 watt och det blir en investering på 150 000:- till det kommer förluster vid lagring och omvandling till 220 Volt. Under vinter, natt och regniga dagar behöver man minst det dubbla, och sedan måste anläggningen underhållas, nya batterier efter 6-7 år mm. Så till den dag som man har fått till solceller som lämnar lite mer effekt per investerad krona blir det en mycket dyr anläggning.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Erfarenhet av luftvärmepump som drivs av solceller ?
« Svar #2 skrivet: 23 april 2006, 21:22:51 »
Däremot kan man låta en solcell driva cirkpumpen till en termisk solfångare (<100 W). Det är nog mer i stil vad en solcell fixar.

MVH/Gano

Utloggad Gamblern

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 338
  • Karma +0/-2
SV: Erfarenhet av luftvärmepump som drivs av solceller ?
« Svar #3 skrivet: 24 april 2006, 20:02:28 »
En dum fråga - vad är det för skillnad på solceller och solfångare och vad kan respektive bidra med i energiväg?
Går det inte att köpa 25 kvm solceller/solfångare till rimligt pris?
Mvh,
Gamblern
Hus i Gbg, byggt 1974. Boyta 133 kvm+Biyta 133 kvm, tot uppvärmd yta=266 kvm till 22gr. Enplans med källare. 2 st Daikin Ururu Sarara á 9,4kW. Vadå bergvärme?? Vattenburna radiatorer kopplade till NIBE EWC13 elkassett som ev backup samt separat Metro 300l VVB. Gasolkamin 4kW som ev backup
Scanspis 9 kW - används som mysbrasa och ev backup .

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7648
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Solceller tillverkar el och har tyvär ännu en mycket dålig verkningsgrad och mycket högt pris.
Solfångare värmer vatten som man direkt kan utnytja både billigare och effektivare.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Erfarenhet av luftvärmepump som drivs av solceller ?
« Svar #5 skrivet: 24 april 2006, 22:18:13 »
En dum fråga - vad är det för skillnad på solceller och solfångare och vad kan respektive bidra med i energiväg?
Går det inte att köpa 25 kvm solceller/solfångare till rimligt pris?
Mvh,
Gamblern

Solfångare ger ganska rejält med energi. 25 kvadrat plan solfångare ger minst 10 kW, 25 kvm vakuumrörssolfångare ger minst 15 kW. Givetvis på soliga dagar, även på vintern om det inte ligger en massa snö på den. Molniga dagar på sommaren ger också, dock ej regniga dagar, då är molntäcket för tätt. Molniga dagar på vintern ger inget.

Solfångare kostar nånstans från 1000-1500 kr/kvm, och då är det kinesiska solfångare eller svenska i byggsats som är billigast.

Solceller är dyra idag, precis som kocken skriver, men priserna sjunker och det finns billigare alternativ i plast på gång, dock med lägre verkningsgrad. Verkningsgraden går ner när tempen stiger i solcellen. Solceller placerade i Sahara kommer kanske att bli verklighet i framtiden. Solintensiteten i Sahara är nära dubbelt så hög som här uppe. Det finns redan färdiga system för placering i sommarstugor. Mina släktningar i Norge hade sådan på sin fjällstuga, funkade bra och det var ändå för 30 år sedan.

MVH/Gano

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Erfarenhet av luftvärmepump som drivs av solceller ?
« Svar #6 skrivet: 24 april 2006, 22:45:39 »
Det finns mycket roligt man kan göra med solfångare.
Med vakuumrör kan man uppnå högre temperaturer, säg 180 grader och vips kan man driva vilken termisk process som helst.
Ã…ngmaskin.   ;)
Värmepump. ???
Kylanläggning.  ;)
Destilleringsapparat  ;D
Lite läsvärt:
http://www.sp.se/energy/files/Rapporter/SPRapport2003-16.pdf





Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Erfarenhet av luftvärmepump som drivs av solceller ?
« Svar #7 skrivet: 25 april 2006, 11:52:09 »
Destilleringsapparat..., japp. Ã… dÃ¥ kan man tillverka sin egen etanol, till att köra bilen med  ;) ^-^

mvh humlan.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Erfarenhet av luftvärmepump som drivs av solceller ?
« Svar #8 skrivet: 28 april 2006, 19:50:41 »
Solenergi till etanol==>
http://nariphaltan.virtualave.net/ethanoldist.pdf

60 cl per dag och kvm.  Sc:,h
maj  till aug säg 20 kvm ger 1440 liter pÃ¥ en säsong
OK lite optimistiskt ::)
Men fullt möjligt. ^-^


Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Erfarenhet av luftvärmepump som drivs av solceller ?
« Svar #9 skrivet: 28 april 2006, 20:03:17 »
Solenergi till el. Ja det går bra med ved eller pellets också ::)
http://www.cnpam.edu.my/ICRAMME2005/Proceedings/Papers/TP/TP69.pdf
Det är BILLIGARE att generera el med en rankine process = ångturbin än med solceller.

Kanske skall man kalla det EL- pump. :)



Utloggad Gamblern

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 338
  • Karma +0/-2
SV: Erfarenhet av luftvärmepump som drivs av solceller ?
« Svar #10 skrivet: 29 april 2006, 10:03:16 »
En dum fråga - vad är det för skillnad på solceller och solfångare och vad kan respektive bidra med i energiväg?
Går det inte att köpa 25 kvm solceller/solfångare till rimligt pris?
Mvh,
Gamblern

Solfångare ger ganska rejält med energi. 25 kvadrat plan solfångare ger minst 10 kW, 25 kvm vakuumrörssolfångare ger minst 15 kW. Givetvis på soliga dagar, även på vintern om det inte ligger en massa snö på den. Molniga dagar på sommaren ger också, dock ej regniga dagar, då är molntäcket för tätt. Molniga dagar på vintern ger inget.

Solfångare kostar nånstans från 1000-1500 kr/kvm, och då är det kinesiska solfångare eller svenska i byggsats som är billigast.

Mvh,
Gano

Gano, det som du skriver ovan att 25 kvm solfångare ger 10-15 kW energi - kan man inte använda den energin
för att driva säg 2 lvp a 5 kw och som komplement ha vanlig eltillförsel. Alt att använda en del till varmvatten och resten till en större pump ?

Mvh,
Gamblern
Hus i Gbg, byggt 1974. Boyta 133 kvm+Biyta 133 kvm, tot uppvärmd yta=266 kvm till 22gr. Enplans med källare. 2 st Daikin Ururu Sarara á 9,4kW. Vadå bergvärme?? Vattenburna radiatorer kopplade till NIBE EWC13 elkassett som ev backup samt separat Metro 300l VVB. Gasolkamin 4kW som ev backup
Scanspis 9 kW - används som mysbrasa och ev backup .

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7648
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Jag tror att du blandar ihop olika energisorter. Att ovandla elenergi till varmvatten är relativt enkelt och har mycket små förluster men att omvandla varmt vatten till elenergi är svårt och har stora energiförluster.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: Erfarenhet av luftvärmepump som drivs av solceller ?
« Svar #12 skrivet: 29 april 2006, 12:11:40 »
Solceller går att använda till mindre fläktar, för att ventilera källare m.m.
Jag har byggt en luft/luft solfÃ¥ngare som är solcellsdriven, för att ventilera källaren efter installation av VP.  Kostnaden för solcellerna stannade pÃ¥ 850:-  Thumbsup
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad 3dfx

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Erfarenhet av luftvärmepump som drivs av solceller ?
« Svar #13 skrivet: 22 mars 2015, 00:37:28 »
Jag har en egenmonterad solcellsanläggning på 1200Wp Vilket ger 600W i eluttaget. Det täcker exakt min värmepumps behov vid +5C (mitsubishi FH35) Anläggningen kostade 8000:- kr att köpa (tyska mono 100Wp paneler x12) och en tusenlapp för en grid tie inverter på 700W (ebay, kina). Allt arbete gjorde jag själv.

Så det lönar sig defenetivt att kombinera LVP och solel - det är inte alls dyrt eller krångligt. Det enda som jag gjorde var att ringa nätägaren och få denne att byta elmätare som mäter åt båda håll - annars registreras inmatad el som förbrukad el.... Det gjordes helt gratis.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7648
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Då måste du vara behörig elinstallatör, för om en "vanlig" ringer och anmäler en "on grid " anläggning så kommer inte nätägaren och byter mätare.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!