Författare Ämne: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.  (läst 322671 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #675 skrivet: 08 maj 2018, 21:45:01 »
Det vet jag, jag har läst manualen så  jag kan den innantill.

Pratade med ”min” kyltekniker som jag använde förra sommaren när vi nyss köpt huset och den larmade. Han sa att det garanterat var ESBE styrdonet som hängt sig i något mellanläge efter jag beskrivit problemet. Så jag rev ner den, motionerade ventilen och skruvade ihop allt. Så nu verkar det fungera som det ska (y)

Esbes manual var inte den lättaste att förstå för mig som novis, men tror jag lyckades lista ut hur allt skulle ”stå” tillslut. Ställde ventilen i ”blandläge” och vred ratten på ställdonet till det manuella läget för ”blandning”, sedan monterade jag allt och satt ställdonet i autoläget. Den gjorde då varmvatten med hjälp av kompressorn, sedan stannade den och när jag var ner en stund senare så var styrdonet på läget för värme och har sedan stått där.

Men har sett att den kör värmepatronen nu, och kompressorn står still, varför gör den så, är inte det ineffektivt?
Det beror på hur högt du har ställt temperaturen på ditt varmvatten.
Mvh
Daikin

Utloggad richardtenggren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #676 skrivet: 08 maj 2018, 21:47:55 »
Det beror på hur högt du har ställt temperaturen på ditt varmvatten.
Mvh
Daikin

Okej, det är inställt på 55 grader, klarar den inte att värma det med kompressorn?

Utloggad frejac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Daikin Altherma LVVP - EHBH08C9W, ERLQ006CV3, EKHW200
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #677 skrivet: 08 maj 2018, 22:18:36 »
Prova att sänk till 50 tex.
Du kan ju prova lite allt eftersom så ser du vilken lägsta temperatur du kan hålla men ändå få vattnet att räcka.

Utloggad richardtenggren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #678 skrivet: 26 juni 2018, 08:44:27 »
Hej,

Behöver flytta på min ytterdel, då vi ska bygga ut huset där den idag sitter.

Har letat lite i manualerna på nätet men där beskrivs bara hur man tömmer till tom flaska, men en användare på byggahus skrev att man kopplade ur 4-vägsventilen för att tvinga den till att ”kyla”, så att gasen ansamlas i ytterdelen, stämmer detta gällande ventilen eller hur ska man göra för att samla gasen i ytterdelen?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #679 skrivet: 26 juni 2018, 13:00:48 »
Hej,

Behöver flytta på min ytterdel, då vi ska bygga ut huset där den idag sitter.

Har letat lite i manualerna på nätet men där beskrivs bara hur man tömmer till tom flaska, men en användare på byggahus skrev att man kopplade ur 4-vägsventilen för att tvinga den till att ”kyla”, så att gasen ansamlas i ytterdelen, stämmer detta gällande ventilen eller hur ska man göra för att samla gasen i ytterdelen?
Rör absolut inte köldmediekretsen om du inte är behörig. Vid nerpumpning av köldmediet kan man om man gör fel även suga med luft i systemet. Detta är förenat med explosionsrisk ! Ta kontakt med behörig kyltekniker. Googla gärna på "dieselexplosion" så förstår ni vad jag syftar på.

/mvh Daikin

Utloggad richardtenggren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #680 skrivet: 26 juni 2018, 13:07:47 »
Rör absolut inte köldmediekretsen om du inte är behörig. Vid nerpumpning av köldmediet kan man om man gör fel även suga med luft i systemet. Detta är förenat med explosionsrisk ! Ta kontakt med behörig kyltekniker. Googla gärna på "dieselexplosion" så förstår ni vad jag syftar på.

/mvh Daikin

Ingen fara, pappa är behörig/ackrediterad, men han jobbar i en annan bransch.
I vanliga fall har jag förstått det som man kör kyla för att samla gasen i ytterdelen, men det går ju inte på denna? Därav funderingen :)




Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #681 skrivet: 26 juni 2018, 20:44:13 »

Ok,
Vad heter din utomhusenhet ?
Det går att starta nedpumpning på maskinen men rutinerna skiljer sig åt på de olika modellerna.
Ingen fara, pappa är behörig/ackrediterad, men han jobbar i en annan bransch.
I vanliga fall har jag förstått det som man kör kyla för att samla gasen i ytterdelen, men det går ju inte på denna? Därav funderingen :)

Utloggad richardtenggren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #682 skrivet: 26 juni 2018, 21:24:26 »
Ok,
Vad heter din utomhusenhet ?
Det går att starta nedpumpning på maskinen men rutinerna skiljer sig åt på de olika modellerna.

Sådär :) okej, tacksam för din hjälp! :)

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #683 skrivet: 26 juni 2018, 23:21:35 »
När du tar bort plastkåpan på bilden så du ser spänningsplinten så finns det ett litet kretskort till vänster om dessa plintar. Längst ner på det kortet finns en knapp som det står SW1 på. Med den startar och avslutar du nedsugning. Koppla bort kabel på plint 3 innan du påbörjar nedsugningen.

Med vänlig hälsning
Daikin

Utloggad richardtenggren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #684 skrivet: 24 november 2018, 09:41:08 »
Hej,

Allt gick bra med flytten!

Men har tröttnat på att parallellförflytta kurvan efter behov, den inställningen som varit ger för lite vid låg temp och för mycket vid högre.
Så igår lekte jag lite i excel och testade sedan att ställa in VP:n så.
Igår var det -10 ute och idag kring -1, dock har vi fått 1 grad kallare inomhus.. så jag undrar om jag fått det hela om bakfoten.

Min bild av problemet är att kurvan varit för flack, och att den behöver gå in senare vid högre utomhustemperatur.
Om jag förstått det hela rätt så är Y-axeln tempen på vattnet som går ut i radiatorerna från VPn, om man förflyttar den övre punkten till höger så ger den varmt vatten tidigare? Så alltså har jag försökt få linjerna att korsa varandra vid den temperatur vi upplevt att det blivit för varmt.

Jag kör på Test 2 nu, Test 1 var mitt försök innan jag ritade upp det hela. De smala kurvorna är bara för att visa spannet på parallelljusteringen.

Tänker jag fel?
« Senast ändrad: 24 november 2018, 09:43:32 av richardtenggren »

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #685 skrivet: 27 oktober 2022, 22:13:47 »
Hej,

Allt gick bra med flytten!

Men har tröttnat på att parallellförflytta kurvan efter behov, den inställningen som varit ger för lite vid låg temp och för mycket vid högre.
Så igår lekte jag lite i excel och testade sedan att ställa in VP:n så.
Igår var det -10 ute och idag kring -1, dock har vi fått 1 grad kallare inomhus.. så jag undrar om jag fått det hela om bakfoten.

Min bild av problemet är att kurvan varit för flack, och att den behöver gå in senare vid högre utomhustemperatur.
Om jag förstått det hela rätt så är Y-axeln tempen på vattnet som går ut i radiatorerna från VPn, om man förflyttar den övre punkten till höger så ger den varmt vatten tidigare? Så alltså har jag försökt få linjerna att korsa varandra vid den temperatur vi upplevt att det blivit för varmt.

Jag kör på Test 2 nu, Test 1 var mitt försök innan jag ritade upp det hela. De smala kurvorna är bara för att visa spannet på parallelljusteringen.

Tänker jag fel?

Det är bara att ändra lutningen på kurvan.
In ii menyn och ändra 1-00/1-01/1-02/1-03 så är saken biff.

/D


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!