Författare Ämne: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell trÃ¥d.  (läst 322670 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #15 skrivet: 02 april 2006, 13:58:08 »
Hej
Vagt i bakhuvudet ringer en klocka som säger att är det ens lagligt att förvägra ett köp på detta sätt.
Har för mig att det är i andra branscher där grossist försökt vägra sälja till vissa, nu minns jag lite mer jeans av endera märket Lee eller Levis handlade det visst om.

NÃ¥n som minns mer
Messer

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #16 skrivet: 02 april 2006, 14:44:57 »
Jag valde att installera min 6 kW VP själv, kostnaden i mitt fall stannade på ca 48 500 kr lite avrundat. Tillverkaren (CTC) har garantiåtaganden på sin produkt vad det gäller tillverkningen, jag får själv stå för kostnader som berör själva installationen i mitt hus, så funkar det. Om jag istället hade valt att leja bort allt på en helentreprenad hade jag fått betala samma kostnad vad en Daikin luft/vattenvärmepump kostar, 85 000 kr. Låt oss nu säga att min pump havererar totalt, då är det ju bara att köpa en ny pump för 32 500 kr och ändå har jag då gjort en besparing på 4 000 kr (48 500 kr + 32 500 kr = 81 000 kr).

Med andra ord, Ni som kränger och installerar pumpar tar ut en vinst på hela 36 500 per såld maskin, Wow!! Snacka om att tälja guld med trubbig träslev.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #17 skrivet: 02 april 2006, 14:57:34 »


Exakt!! Å så fungerar det inom alla andra branscher åxå. Eller ta t.ex "gördetsjälvare" å bilreperationer. Där får jag garanti på reservdelen, allt annat ansvar ligger på mig som monterar reservdelen. För vilken skulle komma på den ide´n att kräva säljaren på skadestånd, när bromsarna inte fungerar, p.g.a att bromsbackarna är fel monterade? Så svaret på "Vem som tar på sig ansvaret" finns redan reglerat i lag, så den frågan hade inte ens behövts ställas... Nä sanningen är precis som med Systembolaget eller Apoteket, att Ni är rädda för att förlora ett guldkantat monopol.

mvh humlan.
[/quote]

I Daikin´s fall tror jag att de vill vara ett exklusivt märke. De vill inte ha "Gör-det-själv" stämplen på sig. Finns bilar idag som det inte en går att öppna motorhuven på.

Citat:
Så svaret på "Vem som tar på sig ansvaret" finns redan reglerat i lag, så den frågan hade inte ens behövts ställas... Nä sanningen är precis som med Systembolaget eller Apoteket, att Ni är rädda för att förlora ett guldkantat monopol.

Opps nu svor jag i sverige igen, jag ville ha betalt för mitt jobb. Glömde att man ska jobba på industri för att ha rätt att tjäna pengar i detta land.

Är det verkligen så enkelt. Säg då det till alla Nordic Air ägare som kastats runt mellan säljare montörer och generalagent. Alla skyller på varandra.

L/L scenario: Innerdelen börjar låta konstigt Vad gör du...(förutom att gå in på forumet) ringer säljare eller montör?
Svara på det humlan så för vi diskutionen vidare sen.

Angående guldkantade monopol så har du nog missa att vi i VGPR även säljer rena VP för "Gör-det-självare"

Citat Rickard:
Kyltekniker som kan kona, vacumsuga, och fylla maskinen finns det nog så det räcker med, detta utan att de tar 30 000 kr för besväret.

Jag önskar det vore sÃ¥ bra  *roflmao*
Exempel Kund betalar 1000:- vad blir kvar.  :,v(
En Bil resa 30:-/mil x4=120 (det räcker igentligen inte)
Material 300:-
1000-25%moms =800:- netto
800-336=464-64%skatt 167kr kvar Det ska täcka din restid arbetstid inköpstid bokföring mm.
Ska man klara sig måste man har 250:-/moms för att ha en chans. dvs 90kr/timme
Sen glömde jag räkna av verktyg.

Nä man ska vara anställd med 22000:- i mÃ¥naden semester o en massa rättigheter  Thumbsup

mvh Rickard

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #18 skrivet: 02 april 2006, 15:04:36 »
Hej:
Citera
Exempel Kund betalar 1000:- vad blir kvar. 
En Bil resa 30:-/mil x4=120 (det räcker igentligen inte)
Material 300:-
1000-25%moms =800:- netto
800-336=464-64%skatt 167kr kvar Det ska täcka din restid arbetstid inköpstid bokföring mm.
Ska man klara sig måste man har 250:-/moms för att ha en chans. dvs 90kr/timme
Sen glömde jag räkna av verktyg.

Nä man ska vara anställd med 22000:- i mÃ¥naden semester o en massa rättigheter 


Otroligt, räknar alla som heter Rickard så dåligt.

MVH
Messer


Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #19 skrivet: 02 april 2006, 15:14:41 »

Men om detta företag bara säljer installerat å klart så blir det ingen maskin för vare sej yrkesfolk som är rörmockare eller hempulare som kan sin sak..
Då kommer nog en hel del folk välja bort denna vp..
[/quote]

Tror jag inte.
Kyl killen kontakat sin rörmokare och skickar en faktura och rörmokaren gör likadant.

mvh Rickard

Utloggad Acqua inverter

  • I branschen
  • Lär mig om värmepumpar
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
    • varmeutveckling.se
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #20 skrivet: 02 april 2006, 15:19:39 »
Detta handlar kanske inte så mycket om den lagstadgade garantin som alltid gäller, och kanske inte heller så mycket om dom kompetenta "privatpersoner" som säkerligen vet vad dom håller på med.

Som aktör i branschen sedan många år har jag sett det "mesta" när folk tror att dom kan själva, dock förekommer även stora fel från branschfolk och ibland händer det faktiskt att man tänker lite fel själv. Det viktigaste är alltid att en installatör tar sitt ansvar när det går på tok!

Vill man ha en Acqua Inverter med 5 års garanti får man räkna med att jag lägger mig i en del. Det går naturligtvis att diskutera fram en lösning då man "delar" på jobbet, då gör jag en kompetensbedömning.
Ingen är ju betjänt av att grejorna går sönder.

Sedan kan man naturligtvis sälja utan detta skyddspaket om kunden vill ha enbart det skydd som konsumentköplagen erbjuder.

Men den som tror att det är lätt att utreda följdfel är nog fel ute, vad gör man tillex när en kund har lagt in 400V på sin enfasmaskin? Ja, man kan vara helt säker att detta har hänt, men talar inte kunden sanning så kan man inget bevisa.

Mvh Kaj  *vinkar*

Jobbar med konstruktion och installationer av värmesystem, samt kyl och frysanläggningar. Värmer egen fastighet med "hemmabygge" på ca 35kW uteffekt.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #21 skrivet: 02 april 2006, 15:22:58 »
Hej:
Citera
Exempel Kund betalar 1000:- vad blir kvar. 
En Bil resa 30:-/mil x4=120 (det räcker igentligen inte)
Material 300:-
1000-25%moms =800:- netto
800-336=464-64%skatt 167kr kvar Det ska täcka din restid arbetstid inköpstid bokföring mm.
Ska man klara sig måste man har 250:-/moms för att ha en chans. dvs 90kr/timme
Sen glömde jag räkna av verktyg.

Nä man ska vara anställd med 22000:- i mÃ¥naden semester o en massa rättigheter 


Otroligt, räknar alla som heter Rickard så dåligt.

MVH
Messer


Förklara dig om du kan.

mvh Rickard

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #22 skrivet: 02 april 2006, 15:28:33 »
Jag valde att installera min 6 kW VP själv, kostnaden i mitt fall stannade på ca 48 500 kr lite avrundat. Tillverkaren (CTC) har garantiåtaganden på sin produkt vad det gäller tillverkningen, jag får själv stå för kostnader som berör själva installationen i mitt hus, så funkar det. Om jag istället hade valt att leja bort allt på en helentreprenad hade jag fått betala samma kostnad vad en Daikin luft/vattenvärmepump kostar, 85 000 kr. Låt oss nu säga att min pump havererar totalt, då är det ju bara att köpa en ny pump för 32 500 kr och ändå har jag då gjort en besparing på 4 000 kr (48 500 kr + 32 500 kr = 81 000 kr).

Med andra ord, Ni som kränger och installerar pumpar tar ut en vinst på hela 36 500 per såld maskin, Wow!! Snacka om att tälja guld med trubbig träslev.

// Grolim

Vad ingår i ditt pris?
Vad ingår i Daikins pris 85000:-?
Jämför innan du börjar dribbla med siffror. Skulle jag tjäna 36000 per VP då jäklar skulle jag ha mercerdes sommarstuga och villa i thailand.

mvh Rickard

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #23 skrivet: 02 april 2006, 15:37:50 »
Svar på Rickards VPGR frågor till mig.

Jag har lite svårt att svara på dina frågor, Rickard, för jag begriper inte riktigt vad det är Du försöker säga..., eller mena.

Nåväl, angående Diaikin eller vissa bilmärken. Svar: Jag skrev lite tidigare i topicet, att de firmor/märken som inte låter mig som kund själv bestämma vad jag ska/får köpa, går bort direkt. Alltså är det inget jag ens ids bry mig i vad dom gör. Tycker bara att återförsäljarna beter sig otroligt mesigt åt bara.

Sen var det "Ops nu svor..." Förstår inte vad Du menar, så där får Du förtydliga dig.

Å ang "Nordic Air" Ja just så enkelt ska det vara, men tyvärr är inget system felfritt. Å det vet Du säkert åxå. Men samtidigt vet Du säkert åxå, att det finns massvis med missnöjda inom alla branscher, vare sig det gäller "gördetsjälvare" eller kunder missnöjda med en produkt eller ett utfört arbete.

Så "L/L scenario" Eftersom "konstigt" är en tolkningsfråga, så kan det bli vilken som helst av dom. Så det får bli grundat på min misstanke på vad som ev kan vara fel. Låt säga att jag misstänker hårdvarufel på pumpen, så ringer jag montören å rådgör med honom. Förhoppningsvis har han den erfarenheten, att han på min beskrivning kan ge mig de rätta råden. Grundat på detta, beslutar jag hur jag ska gå vidare. Låt säga att han misstänker nåt istallationsfel, ja då får jag anlita å betala honom, för att rätta till vad jag gjort fel. Visar det sig att det ÄR ett hårdvarufel, som montören konstaterar, å som garantin ska gälla för. Då betalar jag snällt för den tid som montören har avsatt för mig, å låter firman ersätta mig för den trasiga delen. Inget behöver behöver vara svårt Rickard, bara säljare å köpare spelar med öppna kort, å tar sitt ansvar, för det som är överenskommet.

Ja.., det var väl allt. Hoppas jag inte skrivit nåt som kan missförstås nu bara, men då får jag reda ut det senare.

mvh humlan.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #24 skrivet: 02 april 2006, 15:45:18 »
Jag valde att installera min 6 kW VP själv, kostnaden i mitt fall stannade på ca 48 500 kr lite avrundat. Tillverkaren (CTC) har garantiåtaganden på sin produkt vad det gäller tillverkningen, jag får själv stå för kostnader som berör själva installationen i mitt hus, så funkar det. Om jag istället hade valt att leja bort allt på en helentreprenad hade jag fått betala samma kostnad vad en Daikin luft/vattenvärmepump kostar, 85 000 kr. Låt oss nu säga att min pump havererar totalt, då är det ju bara att köpa en ny pump för 32 500 kr och ändå har jag då gjort en besparing på 4 000 kr (48 500 kr + 32 500 kr = 81 000 kr).

Med andra ord, Ni som kränger och installerar pumpar tar ut en vinst på hela 36 500 per såld maskin, Wow!! Snacka om att tälja guld med trubbig träslev.

// Grolim

Vad ingår i ditt pris?
Vad ingår i Daikins pris 85000:-?
Jämför innan du börjar dribbla med siffror. Skulle jag tjäna 36000 per VP då jäklar skulle jag ha mercerdes sommarstuga och villa i thailand.

mvh Rickard

Ctc EcoAir 5,9 + EcoLogic för shuntat system + Nibe Eminent 100L cu + Tvåraders elcentral inkl. säkringar och jordfelsbrytare + Alla rör, ventiler, rörisolering, takjärn, svep osv. -kort sagt allt, och mitt pris, 48 500 kr, var inkl. moms!

Så hur förklarar du då vart dom där 36 500 kr tar vägen, om du inte tar ut dem i arbetskostnad eller vinst, för ditt inköpspris måste väl ändå rimligen vara lägre än mina 48 500 kr, -Om inte, ska/bör du byta grossist snarast. Och kom ihåg att jag är en privatperson som inte får handla av grossist.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #25 skrivet: 02 april 2006, 15:56:18 »
Till Acqua inverter Kaj  :)

Jag tycker Du är helt inne pÃ¥ rätt väg, hur man ska agera TILLSAMMANS med kunden. Det ger (Ska det va sÃ¥ svÃ¥rt att förstÃ¥ Sc:,h) självklart det bästa resultatet. Enkelt uttryckt, sÃ¥ lägger kunden först fram sina önskemÃ¥l, vilka säljaren dÃ¥ bemöter. TILLSAMMANS diskuteras sedan bästa lösning fram... Enkelt, eller hur  ;) Självklart ska jag sedan som kund, "gördetsjälvare" eller ej, kunna lita pÃ¥ att säljaren bistÃ¥r mig, i de ev problem som uppstÃ¥r. Ã… behövs det avsättas tid Ã¥ materiel för säljaren, sÃ¥ fÃ¥r självklart även det lösas pÃ¥ ett sätt som bÃ¥da parter godtar. SÃ¥ med lite vanligt sunt förnuft, Ã¥ god vilja frÃ¥n bÃ¥da parter, ska det inte behöva bli nÃ¥gra olösliga problem.

mvh humlan.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #26 skrivet: 02 april 2006, 16:01:51 »
Hej Rickard.

AngÃ¥ende vilket/vilka fel du har i din beräkning sÃ¥ kan jag informera att jag slutat med att ge sÃ¥dan information gratis.  >:D

MVH
Messer

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #27 skrivet: 02 april 2006, 16:05:28 »
Hej Rickard.

AngÃ¥ende vilket/vilka fel du har i din beräkning sÃ¥ kan jag informera att jag slutat med att ge sÃ¥dan information gratis.  >:D

MVH
Messer

 ;D Nä men, fyyy va elakt! ;D Ã… det t.o.m pÃ¥ en söndag.

mvh humlan.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #28 skrivet: 02 april 2006, 16:46:29 »
Hej Rickard.

AngÃ¥ende vilket/vilka fel du har i din beräkning sÃ¥ kan jag informera att jag slutat med att ge sÃ¥dan information gratis.  >:D

MVH
Messer

Tror ordet du sökte var "okunskap"

mvh Rickard

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #29 skrivet: 02 april 2006, 16:56:55 »
Citera
Otroligt, räknar alla som heter Rickard så dåligt.

 ??? ??? ???

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser