Författare Ämne: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell trÃ¥d.  (läst 322669 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« skrivet: 21 mars 2006, 05:00:11 »
Har en känsla av att denna värmepump kommer att diskuteras en hel del.

Nån som vet nåt om den, erfarenheter? Helst konsumenterfarenhet efterlyses.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #1 skrivet: 22 mars 2006, 07:32:39 »
Skulle vara intressant att få den jämförd i konsumentverkets test. Se till att få med den där VPGR!
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #2 skrivet: 22 mars 2006, 19:58:47 »
Skulle vara intressant att få den jämförd i konsumentverkets test. Se till att få med den där VPGR!

Det får nog Daikin Sverige gör. Men det tror jag att de kommer om möjlighet ges. de har ju råd

mvh Rickard

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #3 skrivet: 31 mars 2006, 15:41:17 »
Det mesta verkar "hemligstämplat"  huvuddunk . Skulle t.ex vilja veta, om den gÃ¥r att fÃ¥ utan beredare..., Ã¥ sÃ¥ PRISER förstÃ¥s!!

mvh humlan.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #4 skrivet: 31 mars 2006, 22:44:53 »
Det mesta verkar "hemligstämplat"  huvuddunk . Skulle t.ex vilja veta, om den gÃ¥r att fÃ¥ utan beredare..., Ã¥ sÃ¥ PRISER förstÃ¥s!!

mvh humlan.

Nej det finns inga hemligheter. Vi väntar bara på Daikin Europa skickar diagram osv på värmepumparna.
Självklart går det att köpa utan VV-beredare men du kommer inte att få köpa utan montering. Men det kommer inte att göra så mycket på priset. ca pris på en 6kW är 85.000:- monterat o klart med vv, vp, styrning, elvärmare.

mvh Rickard

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #5 skrivet: 01 april 2006, 10:24:48 »
Det mesta verkar "hemligstämplat"  huvuddunk . Skulle t.ex vilja veta, om den gÃ¥r att fÃ¥ utan beredare..., Ã¥ sÃ¥ PRISER förstÃ¥s!!

mvh humlan.

Nej det finns inga hemligheter. Vi väntar bara på Daikin Europa skickar diagram osv på värmepumparna.
Självklart går det att köpa utan VV-beredare men du kommer inte att få köpa utan montering. Men det kommer inte att göra så mycket på priset. ca pris på en 6kW är 85.000:- monterat o klart med vv, vp, styrning, elvärmare.

mvh Rickard

Tänkte väl det, så då går den bort direkt...

mvh humlan.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #6 skrivet: 02 april 2006, 01:57:51 »
Det mesta verkar "hemligstämplat"  huvuddunk . Skulle t.ex vilja veta, om den gÃ¥r att fÃ¥ utan beredare..., Ã¥ sÃ¥ PRISER förstÃ¥s!!

mvh humlan.

Nej det finns inga hemligheter. Vi väntar bara på Daikin Europa skickar diagram osv på värmepumparna.
Självklart går det att köpa utan VV-beredare men du kommer inte att få köpa utan montering. Men det kommer inte att göra så mycket på priset. ca pris på en 6kW är 85.000:- monterat o klart med vv, vp, styrning, elvärmare.

mvh Rickard

Tänkte väl det, så då går den bort direkt...

mvh humlan.

Varför då?
Bara för du inte får montera själv?!?!
Kan du sätta upp en L/V och montera kylkretsen på ett korrekt sätt?
Kan du koppla VVS så du får en VP som fungerar som det är tänkt?

Än viktigare på L/V är att man har EN kontakt och ETT kvitto kontra L/L. Där man kan köper VP online och fixar en kylkille som konar mm. Vem tar ansvar om problem uppstår?

Eller vill du bara sitta och räkna ören på vad en rör böj kostar och inte på att det är en funktion man köper.

mvh Rickard

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #7 skrivet: 02 april 2006, 08:26:14 »
Kronor å ören är inga som helst problem, men vill jag lära mig nåt, så vill jag åxå göra det praktiska själv åxå. Herregud, ibland får man för sig att Ni som sysslat med värmepumpar ett tag, tror att alla andra är idioter. Å försöker dessutom få en värmepump att verka vara nåt högteknologiskt underverk. Dessutom skiter jag fullständigt i garantierna, då det är JAG som bara vill kunna köpa, å ha nåt att "leka" med. Som sagt, pengarna spelar ingen som helst roll, men företag som anser att Vi köpare inte klarar av att bestämma själva, dom går bort DIREKT.

mvh humlan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #8 skrivet: 02 april 2006, 08:57:49 »
Jag tycker inte att det är så svårt att förstå att det finns vissa som vill göra installationen själv.
Det finns många runt om i vårt avlånga land som både kan och vill det som behövs om VVS för att fixa en väl fungerande installation.
Kyltekniker som kan kona, vacumsuga, och fylla maskinen finns det nog så det räcker med, detta utan att de tar 30 000 kr för besväret.

Det är en sak att ett företag väljer att inte sälja sina produkter i lösa delar, och en helt annan sak att påstå att "folk" inte skulle kunna fixa installationen på egen hand, i vart fall de delar som inte innefattar kraven på kylteknisk kompetens.

När jag installerade min värmepump (Jordvärme) så gick alla leverantörer bort som inte sålde i lösa delar, det var i mitt fall absolut nödvändigt att jag kunde göra installationen på egen hand för att kunna räkna hem investeringen under min livstid ???. (Vi konverterade från direktverkande el till vattenburet system i samma veva.)

Men som sagt, alla företag har sin affärside, och om den inte innefattar möjligheten för gör-det-självare att installera så är det upp till kunden att avgöra om man ändå vill köpa eller om man vill vända sig till en annan leverantör.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #9 skrivet: 02 april 2006, 09:34:17 »
Det mesta verkar "hemligstämplat"  huvuddunk . Skulle t.ex vilja veta, om den gÃ¥r att fÃ¥ utan beredare..., Ã¥ sÃ¥ PRISER förstÃ¥s!!

mvh humlan.

Nej det finns inga hemligheter. Vi väntar bara på Daikin Europa skickar diagram osv på värmepumparna.
Självklart går det att köpa utan VV-beredare men du kommer inte att få köpa utan montering. Men det kommer inte att göra så mycket på priset. ca pris på en 6kW är 85.000:- monterat o klart med vv, vp, styrning, elvärmare.

mvh Rickard

Tänkte väl det, så då går den bort direkt...

mvh humlan.

Varför då?
Bara för du inte får montera själv?!?!
Kan du sätta upp en L/V och montera kylkretsen på ett korrekt sätt?
Kan du koppla VVS så du får en VP som fungerar som det är tänkt?

Än viktigare på L/V är att man har EN kontakt och ETT kvitto kontra L/L. Där man kan köper VP online och fixar en kylkille som konar mm. Vem tar ansvar om problem uppstår?

Eller vill du bara sitta och räkna ören på vad en rör böj kostar och inte på att det är en funktion man köper.

mvh Rickard

Vem tar ansvar om problem uppstår?

Jag tycker detta borde vara plättlätt... om ett problem uppstår åker väl en av era grymma servicetekniker ut och dom lär väl snabbt konstantera om det fel som uppstått beror på montering eller maskinfel...
Är det garanti lagar ni felet är det installationsfel går räkningen till den som gjort fel... Så funkar det i resten av värmepumpsbranschen.
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #10 skrivet: 02 april 2006, 11:26:39 »
Nu är de ju inte så lätt då privatpersoner "Sällan gör fel" ,så lär dom knappast betala ett besök där en firma
konstaterat att de är monteringen som är fel på.
Har full förståelse att tillverkarana inte vill lämna några garantier om man inte köper en full montering,
finns ju inga garantier för L/L pumapar heller när man monterat själv.
Sen tror jag att de spelar ingen roll vilken VP man väljer som kräver ingrepp i köldmediesystemet  sÃ¥ kommer inga garantier att gälla där privatpersoner monterat själva.
De finns ju ingen lag än för privatpersoner att jobba i sina egna kylsystem så de är ju frittfram, men
återförsäljarna tar ju inte på sig några garantier på produkterna som man installerat själv.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #11 skrivet: 02 april 2006, 12:04:07 »
Nu är de ju inte så lätt då privatpersoner "Sällan gör fel" ,så lär dom knappast betala ett besök där en firma
konstaterat att de är monteringen som är fel på.
Har full förståelse att tillverkarana inte vill lämna några garantier om man inte köper en full montering,
finns ju inga garantier för L/L pumapar heller när man monterat själv.
Sen tror jag att de spelar ingen roll vilken VP man väljer som kräver ingrepp i köldmediesystemet  sÃ¥ kommer inga garantier att gälla där privatpersoner monterat själva.
De finns ju ingen lag än för privatpersoner att jobba i sina egna kylsystem så de är ju frittfram, men
återförsäljarna tar ju inte på sig några garantier på produkterna som man installerat själv.

Jag kan förstå att det är så när det gäller kylsidan med fyllning å vaccumkörning etc..
Men resten borde lätt kunna få vara självmonterat..Det sägs ju numera att gör det självarna är bättre än yrkesfolk Sc:,h

Men om detta företag bara säljer installerat å klart så blir det ingen maskin för vare sej yrkesfolk som är rörmockare eller hempulare som kan sin sak..
Då kommer nog en hel del folk välja bort denna vp..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #12 skrivet: 02 april 2006, 12:52:00 »
Försäljning av Daikin i delar.

Detta styrs inte från Värmepumpsgruppen utan från tillverkaren Daikin.
I dags läget får vi inte sälja Daikin utan montering på L/L och detta kommer troligen även gälla L/V

mvh Rickard

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #13 skrivet: 02 april 2006, 13:33:57 »
Det mesta verkar "hemligstämplat"  huvuddunk . Skulle t.ex vilja veta, om den gÃ¥r att fÃ¥ utan beredare..., Ã¥ sÃ¥ PRISER förstÃ¥s!!

mvh humlan.

Nej det finns inga hemligheter. Vi väntar bara på Daikin Europa skickar diagram osv på värmepumparna.
Självklart går det att köpa utan VV-beredare men du kommer inte att få köpa utan montering. Men det kommer inte att göra så mycket på priset. ca pris på en 6kW är 85.000:- monterat o klart med vv, vp, styrning, elvärmare.

mvh Rickard

Tänkte väl det, så då går den bort direkt...

mvh humlan.

Varför då?
Bara för du inte får montera själv?!?!
Kan du sätta upp en L/V och montera kylkretsen på ett korrekt sätt?
Kan du koppla VVS så du får en VP som fungerar som det är tänkt?

Än viktigare på L/V är att man har EN kontakt och ETT kvitto kontra L/L. Där man kan köper VP online och fixar en kylkille som konar mm. Vem tar ansvar om problem uppstår?

Eller vill du bara sitta och räkna ören på vad en rör böj kostar och inte på att det är en funktion man köper.

mvh Rickard

Vem tar ansvar om problem uppstår?

Jag tycker detta borde vara plättlätt... om ett problem uppstår åker väl en av era grymma servicetekniker ut och dom lär väl snabbt konstantera om det fel som uppstått beror på montering eller maskinfel...
Är det garanti lagar ni felet är det installationsfel går räkningen till den som gjort fel... Så funkar det i resten av värmepumpsbranschen.


Exakt!! Å så fungerar det inom alla andra branscher åxå. Eller ta t.ex "gördetsjälvare" å bilreperationer. Där får jag garanti på reservdelen, allt annat ansvar ligger på mig som monterar reservdelen. För vilken skulle komma på den ide´n att kräva säljaren på skadestånd, när bromsarna inte fungerar, p.g.a att bromsbackarna är fel monterade? Så svaret på "Vem som tar på sig ansvaret" finns redan reglerat i lag, så den frågan hade inte ens behövts ställas... Nä sanningen är precis som med Systembolaget eller Apoteket, att Ni är rädda för att förlora ett guldkantat monopol.

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #14 skrivet: 02 april 2006, 13:42:01 »
Försäljning av Daikin i delar.

Detta styrs inte från Värmepumpsgruppen utan från tillverkaren Daikin.
I dags läget får vi inte sälja Daikin utan montering på L/L och detta kommer troligen även gälla L/V

mvh Rickard

Det skulle inte behöva vara nåt problem alls. D.v.s, gå ihop å vägra sälja, om Ni inte får bestämma hur. Förklara för ev kunder varför Ni inte säljer Daikins produkter, å Ni kommer direkt att få alla kunders fulla stöd + en jävla massa goodwill å gratis reklam på köpet. Sen lär det knappast ta många sekunder innan Daikin har ändrat sig, för Sverige är troligen en av de marknade,r som dom räknat med att sälja en stor del av sina produkter till.

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!