Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan man se om elpatron spärrats pÃ¥ Nibe?  (läst 891 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Kan man se om elpatron spärrats på Nibe?
« skrivet: 09 februari 2019, 20:50:19 »
På Nibe 1210/1215/1225 och 11-motsvarigheten kan man spärra elpatronen genom att bygla anslutning 1-2 eller 1-3 på signalplinten och det är tydligen dessa ingångar som används av en ev. effektvakt.

Men kan man på VP (signallampa eller menyer) se om VP har uppfattat att elpatronen har spärrats på detta sätt, t.ex. genom att blixtlampan blinkar annorlunda (eller inte alls).

Har gjort en anslutning till 1-3 sÃ¥ att tillskottet skall vara spärrat när jag är hemma och bara vara aktiverat när ingen är hemma och kan reagera om pumpen skulle larma.  Men vore ju skönt att kunna se om pumpen har fattat.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kan man se om elpatron spärrats på Nibe?
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2019, 07:49:17 »
Jag har en manuell kontakt mellan 1-3, som kopplar bort elpatron.
Lampan blinkar som vanligt, ingen skillnad, det syns inte heller i nån meny.
Men det funkar klockrent, när det blir svinkallt ute så kopplas inte elpatron in förren jag bryter kontakten, då klickar elpatron in direkt.
Jag brukar ha elpatron spärrad tills familjen börjar klaga.  ;)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Kan man se om elpatron spärrats på Nibe?
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2019, 08:35:23 »
Jag brukar ha elpatron spärrad tills familjen börjar klaga.  ;)
Jag kan föreställa mig hur diskussionen gÃ¥r under köldknäpparna hemma his dig... Slutligen är det nÃ¥gon som hotar "Nu bryter du kontakten eller sÃ¥ gör vi det, i dubbel bemärkelse"...  tummenupp
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!