Författare Ämne: Livslängd luft/vattenvärmepump Daikin  (läst 3123 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sara_1

  • Gäst
Sara_1
Livslängd luft/vattenvärmepump Daikin
« skrivet: 08 februari 2019, 13:39:38 »
Grannen ska borra efter bergvärme och deras luft-vattenvärmepump skulle vi kunna få köpa för ett par 1000-lappar.
Frågan är ändå om det är värt det då det antagligen kostar en slant med installation.
Vilken livslängd kan jag hoppas på/räkna med?
Pumpen är 5-10 år gammal idag och sägs gå utan problem just nu iaf.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9520
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Livslängd luft/vattenvärmepump Daikin
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2019, 13:54:11 »
Man räknar med en livslängd på runt 15 år för luftvärmepumpar. Generellt för värmepumpar så kan kompressorn behöva bytas efter 10-15 enligt bl.a. Energimyndigheten. Finns minst en anledning att grannen skaffar bergvärme. En är de inte är nöjda med energibesparingen. Har du ett mindre hus än grannen kan det vara en fördel men ta noga reda på vad installationskostnaden blir inklusive allt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3880
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Livslängd luft/vattenvärmepump Daikin
« Svar #2 skrivet: 09 februari 2019, 11:04:34 »
jag har en daikin lv, 8 kW som installerades 200809.  Den har sep vvb, som nu ska bytas eftersom den hÃ¥ller pÃ¥ att rosta sönder.

Jag har anläggningen försäkrad, så rep sker förhoppningsvis utan kostnad för mig.

Jag talade med installatören häromdagen och undrade om jag kan fÃ¥ en helt ny anläggning.  "Det gÃ¥r ej eftersom endast den sep vvb är trasig. Utedelen och värmeväxlaren inomhus kan gÃ¥ mÃ¥nga fler Ã¥r utan problem".

Tips: Be om en installationsoffert ifrån din grannes installatör eller ifrån installatören av den gamla lv vp.

Om du kan få den köpt och installerad för 25000- så kan det nog vara en ok affär.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8421
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Livslängd luft/vattenvärmepump Daikin
« Svar #3 skrivet: 10 februari 2019, 23:00:22 »
Känns som åldern på värmepumpen är rätt osäker så försök få fram korrekt ålder på den.
Och är det rätt modell för era/fastighetens förutsättningar.

Är den 10 år eller kanske äldre och installationskostnaden är över 20000:- så skulle nog jag fundera ett varv till och ta hem ett par olika återförsäljare för att se vad en ny kostar
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3880
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Livslängd luft/vattenvärmepump Daikin
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2019, 09:44:36 »
5 år gammal......tycker jag kan vara ok att köpa billigt....så jag instämmer med TS
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!