Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hög förbrukning  (läst 3673 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Angelinaf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hög förbrukning
« skrivet: 02 februari 2019, 22:19:01 »
Hej!
Jag har en ctc ecoair/ecoel och jag fattar ingenting :(
Vi har vatten buren golvvärme i hela huset som uppvärming 94 kvm.
Tycker att det blivit en extrem höjning av förbrukningen jämfört med förra året (ingen skillnad i ute temp)
Om jag bifogar lite bilder finns det då någon vänlig själ som hade velat kolla och se om det stämmer? Säg till om det behövs fler uppgifter!
Tack på förhand!

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hög förbrukning
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2019, 22:42:13 »
Var i landet, vad hade du för förbrukning i fjol och bad har du nu?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Angelinaf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög förbrukning
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2019, 05:55:13 »
Tidaholm västra Götaland. Temp ligger mellan 0 till - 5
Förra året 1600 kWh denna 2400. Och det var samma temp som förra året så måste ställt om vp väldigt konstigt!

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Hög förbrukning
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2019, 07:42:05 »
Tidaholm västra Götaland. Temp ligger mellan 0 till - 5
Förra året 1600 kWh denna 2400. Och det var samma temp som förra året så måste ställt om vp väldigt konstigt!

Varken fläkten eller kompressorn gÃ¥r (stÃ¥r frÃ¥n/frÃ¥n), känns som att VP gÃ¥r pÃ¥ ren elpatron?  Sc:,h

Utloggad Angelinaf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög förbrukning
« Svar #4 skrivet: 03 februari 2019, 08:19:29 »
Hur ändrar man det så att den går igång? För jag har igång ecoair eller iallafall som val i menyn!

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Hög förbrukning
« Svar #5 skrivet: 03 februari 2019, 10:25:24 »
Hur ändrar man det så att den går igång? För jag har igång ecoair eller iallafall som val i menyn!

Hmm..  det kan vara sÃ¥ att den avfrostade precis vid ditt fototillfälle?

Avfrostning sker vid normal drift under bestämda tidsintervaller vid olika yttertemperaturer och/eller vid för lågt luftflöde över förångaren på pumpens utomhusdel. Dett kan ta allt från 6-120 minuter beroende på modell/metod och eventuella el-slingor.

Kolla menyn flera gånger idag, ifall det alltid står "från/från" så är det inte avfrostning och då har du åtminstone ett problem på halsen, eller så kanske har den låst sig i avfrostningscykeln?


Ser att snittemperaturen i Göteborg (vet ej om det duger som referens till Tidaholm?) Var -0.6°C i januari 2019.

2400 kWh för hushållsel+värme+varmvatten på 94m2 vid -0.6°C låter mycket som du säger om ni skulle ha en korrekt fungerande värmepump!
Har ni forcerad ventilation av något slag? Bastu? Elbil? Spabad? El-element i garage/förråd?

Återkom så felsöker vi vidare!

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög förbrukning
« Svar #6 skrivet: 03 februari 2019, 10:37:22 »
Första bilden med historisk driftinfo har en liten pil i nedre högra hörnet. Den visar att du kan bläddra ner och få mer information. Du kan där se senaste dygnets drift på kompressorn. Timmar och antal starter.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Angelinaf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög förbrukning
« Svar #7 skrivet: 03 februari 2019, 12:42:28 »
Hmm..  det kan vara sÃ¥ att den avfrostade precis vid ditt fototillfälle?

Avfrostning sker vid normal drift under bestämda tidsintervaller vid olika yttertemperaturer och/eller vid för lågt luftflöde över förångaren på pumpens utomhusdel. Dett kan ta allt från 6-120 minuter beroende på modell/metod och eventuella el-slingor.

Kolla menyn flera gånger idag, ifall det alltid står "från/från" så är det inte avfrostning och då har du åtminstone ett problem på halsen, eller så kanske har den låst sig i avfrostningscykeln?


Ser att snittemperaturen i Göteborg (vet ej om det duger som referens till Tidaholm?) Var -0.6°C i januari 2019.

2400 kWh för hushållsel+värme+varmvatten på 94m2 vid -0.6°C låter mycket som du säger om ni skulle ha en korrekt fungerande värmepump!
Har ni forcerad ventilation av något slag? Bastu? Elbil? Spabad? El-element i garage/förråd?

Återkom så felsöker vi vidare!


Tyckte att det var sÃ¥dan skillnad frÃ¥n förra Ã¥ret. Nu stÃ¥r det att pumpen är igÃ¥ng igen sÃ¥ den funkar 😁😁😁 men jag har en liten tanke, vad ska kurva /justering stÃ¥ pÃ¥ när man ställer in det? Inget större som kan dra el, vi har torktumlare bara. :) men att det skulle vara 700kwh skillnad är konstigt och det fick mig att tro att det var nÃ¥gon inställning som var fel! 2017 var det 1650 kWh januari!
Vill uu ha det så effektivt som möjligt :)

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hög förbrukning
« Svar #8 skrivet: 04 februari 2019, 14:40:17 »
Det enda som ser skumt ut är att framledningens börvärde är 7 grader.

Vad har du för huskurva och justering? Huskurvan säger vilken temp du vill ha på framledningen vid -15.

Har du läst erp:s utmärkta beskrivning av EcoEl-EcoAir, översta tråden på sidan?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Xanadu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög förbrukning
« Svar #9 skrivet: 04 februari 2019, 17:01:43 »
Jag funderade också på det...samtidig är ju rumstemperaturen 3 grader högre än börvärdet,
då är det nog riktigt att shunten jobbar mot att stänga.
Man kan ju fundera på varför det är 3gr för varmt, är det en tillfällig höjning pga matlagning, kamin eller något liknande
som påverkar rumsgivaren?
« Senast ändrad: 04 februari 2019, 17:07:13 av Xanadu »

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hög förbrukning
« Svar #10 skrivet: 04 februari 2019, 19:08:12 »
Framledningen kan inte gärna vara 10 grader när det är 42 i tanken och 23 inomhus. Var skulle den kylas? Så nånting är helsnurrigt. Fel på kretskortet/styrsystemet?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Angelinaf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög förbrukning
« Svar #11 skrivet: 04 februari 2019, 19:51:46 »
Det enda som ser skumt ut är att framledningens börvärde är 7 grader.

Vad har du för huskurva och justering? Huskurvan säger vilken temp du vill ha på framledningen vid -15.

Har du läst erp:s utmärkta beskrivning av EcoEl-EcoAir, översta tråden på sidan?

Huskurva inställd på 35 och justering 1
Vad ska jag ställa in den på? Haha, förlåt för min okunnighet! Jätte tacksam för att ni vill hjälpa mig :)

Utloggad Angelinaf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög förbrukning
« Svar #12 skrivet: 04 februari 2019, 19:52:50 »
Jag funderade också på det...samtidig är ju rumstemperaturen 3 grader högre än börvärdet,
då är det nog riktigt att shunten jobbar mot att stänga.
Man kan ju fundera på varför det är 3gr för varmt, är det en tillfällig höjning pga matlagning, kamin eller något liknande
som påverkar rumsgivaren?

Vi har ingenting annat som skulle kunna avge värme i huset! :)

Utloggad Xanadu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög förbrukning
« Svar #13 skrivet: 04 februari 2019, 20:49:53 »
Det du kan kolla är framledningsgivaren. Om den har bra kontakt mot röret
och att den är isolerad. (den sitter vanligtvis ovanför ecoelen efter cirkpumpen med en liten klenare kabel.)
står ecoelen i kallt utrymme?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hög förbrukning
« Svar #14 skrivet: 04 februari 2019, 21:37:43 »
 Börvärdet kan hursomhelst inte vara 7 med kurva 35 +1. Inte en chans. SÃ¥ troligast är styrkortet paj.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad super

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Hög förbrukning
« Svar #15 skrivet: 05 februari 2019, 00:16:00 »
Kan en Norsk reset hjälpa?
Nu
Nibe 1215-5 2004 sjövärme i Järna (Södertälje)
Hus 96 m2+gäst 34 m2(underhållsvärme) Golvvärme
Bastuhus med källare elgolvvärme ca 50 m2


Tidigare hus
AutoTerm AeroMax 9 med AquaMax combi 9Kw (Samma som Ivt 290 A/w Optima 900) 2 plan+källare 1909

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!