Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Passa på att mäta effektbehov när det är kallt?  (läst 681 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad art_vandelay

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Passa på att mäta effektbehov när det är kallt?
« skrivet: 02 februari 2019, 13:22:05 »
Hej! Ska installera bergvärme men är rätt osäker på vilket effektbehov mitt hus har. Vi använder elpatron på nätterna och eldar i en gammal vedpanna på dagarna just nu. Det varierar dock hur mkt vi eldar över året. Så elförbrukningen på 25 000 kWh/år visar inte hela sanningen.

Går det att få fram effektbehovet genom att mäta elförbrukningen under nätterna vid olika temperatuer ute? Borde kanske funka bra nu under jan/feb? Eller tänker jag fel?

Tänker tex att jag skulle kunna se att jag har förbrukat 10 kWh på en timme när det är -15 ute, 12 kWh vid -20 osv. Och utifrån det avgöra vilken effekt min värmepump behöver ha.

Tänker även göra en ”vanlig” beräkning utifrån husets storle, läge och m isolering, men tänkte det kunde vara intressant att jämföra mot faktiskt effektbehov.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Passa på att mäta effektbehov när det är kallt?
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2019, 15:20:59 »
Det är rätt tänkt att det är en bra årstid, solinstrålningen stör inte. Men jag tror inte det kommer att fungera så bra att mäta på så pass kort tid som en timme då temperaturen i pannan kommer att variera eftersom elpatronerna går till och från. Det krävs också att utetemperaturen är har varit någorlunda konstant tiden före mätningen, det tar tid för temperaturen i väggarna att ändra sig.

Det skulle nog bli ett säkrare värde om huset värmdes med enbart el ett dygn och utetemperaturen under den tiden avlästes ett antal gånger.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Passa på att mäta effektbehov när det är kallt?
« Svar #2 skrivet: 17 februari 2019, 13:53:24 »
Om du mäter energibehovet (kWh) för ett dygn och dividerar med 24 så har du den medeleffekt som behövdes för att hålla huset varmt vi den dygnsmedeltemperaturen. Vill du veta effektbehovet vid någon annan temperatur så är de enkelt att beräkna effekten. Den är direkt proportionell mot temperaturskillnaden ute-inne,

 t.ex du behövde 5kW vid -5grader ute och 21 grader inne.
Vid -20 grader ute och 21 inne, så behöver du 5x(21-(-20))/(21-(-5))=5x41/26=7,9kW
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!