Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Funderingar om Wirsbo Push 20 , plötslig problem vid kyla (pÃ¥ sätt och vis löst)  (läst 722 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 538
  • Karma +0/-0
Jag har en Push 20 som försörjer  delar av markplanets golvvärme.  Lite idiotisk lösning, denna Push 20 ligger först i en 1-rörs slinga  med en trimmad bypass mellan in/ut (se bild) , efter finns en radiator och till sist en Push 10 för golvvärmen i toa/duschrum.

Var bortrest inom jobbet förra veckan när frugan klagade pÃ¥ att det var kyligare än normalt i huset.  Har labbat lite sen jag kom hem i mÃ¥ndags, konstaterade dÃ¥ att jag inte kunde fÃ¥ ut mer än 33 grader till golvet även om VB ut frÃ¥n bergvärmen lÃ¥g pÃ¥ +42 grader, lika sÃ¥ lÃ¥g det som gick genom primära bypassen  innan Push 20 pÃ¥ +42 grader.  Detta trots att jag öppnade termostaten max samt drog pÃ¥ cp pÃ¥ 3ans läge.  Som ni ser är alla ställdon borttagna (skiten gÃ¥r ju ändÃ¥ bara sönder....)

Läste lite om funktionen och det finns en injusteringsventil som skall ställa enligt diagram beroende pÃ¥ tryckfall . Jag öppnade denna lite och genast lät cp mindre ansträngd.  Genast steg tempen pÃ¥ inkommande vb och efter en kvart kände man att värme steg i golven och efter c 10 timmar hade temperaturen nÃ¥t inställda 21 grader.

Men det är  lite funderingar ändÃ¥ ! Delta T över varje slinga ligger pÃ¥ 7-10 grader (Delta T över in/ut pÃ¥ 1 rör är c 5 grader) , tycker mig ha läst att man skall sikta pÃ¥ 2-4 grader per slinga.  Här hjälper det nu inte om jag ökar cp till 3, tycker inte det sker nÃ¥gon större förändring mellan läge 1 och 3. Golven blir ju varma, men jag undrar om det kan vara mekanisk strypning som är för hÃ¥rt ställda i samtliga slingor ? Det är 12mm rör.

Har funderat på att montera flödesindikatorer, men vad jag förstått skall dessa sitta på retur och där får de inte plats, kan man i tället montera dessa på utgående PEX ?

Eller klarar man rentav att justera mekanisk strypning med enbart IR termometer.

Hoppas nÃ¥gon kan ge vettiga rÃ¥d. 

(Ett par bilder därtill)
« Senast ändrad: 25 januari 2019, 21:47:47 av HÃ¥kke »
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!