Författare Ämne: Skrota innedelen efter 4 Ã¥r. Glöm inte anmäla pumpen för förlängda garantin  (läst 2199 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Holpers

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Springa och lufta hela tiden? Fick bekräftat idag att det läcker in gas från utedelen genom värmeväxlaren in i radiatorkretsen.

Bara skrota innedelen efter 4 år. Tog för givet att installatören registrerade pumpen och att jag hade 5 år, men det hade de "glömt" och jag har ingen förlängd garanti. Har lagstadgade 3år, vilket precis gått. Surt. Kommer kosta mig ca 50-60'

Å här går man och tror att livslängden är typ 15 år på en ny värmepump.

Vad vill jag säga med detta gnäll-inlägg? Jo..dubbelkolla att installatören verkligen registrerar pumpen hos Daikin. Annars gör du det själv sÃ¥ kanske ni slipper samma kalldusch. 


Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3880
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Har du villaförsäkring?

Den täcker troligen skadan.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Holpers

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Absolut, har pratat med dem. Jag skall skicka in en anmälan få se.
OM det täcks så drar de av åldersavdrag 24% + 8000kr i självrisk. Har sannolikt fel försbolag för Värmepumpsskador.

25 000 kr är iaf bättre än 60 000 kr

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3880
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Om du har värmepumpsförs hos Arctic.......så täcker nog den försäkringen din kostnad....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Holpers

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är just precis den försäkringen jag inte har eftersom pumpen aldrig anmäldes som installerad hos Daikin..

Så om ni installerar en Daikin - se för f... till att den reggas. :-)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8421
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Om företaget glömt bort att garantiregistrera och du som kund drabbas av detta borde det rimligen finnas ett ansvar från det företaget att ta på sig att reparera ändå ?
NÃ¥gon lagtext borde hjälpa dig  :)

Daikin kan väl annars kanske i efterhand lägga in garantiregistrering om det finns underlag för försäljning och installationsrapport samt även kvitton på detta så du har 5års garanti?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Holpers

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Håller med dig men nu hänvisar de bara till varandra, har försökt det bästa jag kunde, både med Daikin och Installatören Caverion.

Intresse av att hjälpa till eller goodwill är lika som innetempen i huset just nu.. nära fryspunkten.

Kommer sannolikt beställa en ny innedel i morgon, av en annan firma och sedan se till att den verkligen registreras =)

Finns det förresten några viktiga reservdelar att behålla från den gamla innedelen innan jag kör kadavret på återvinningen?

Kompressorn, Styrkort, Panelen, Expkärlet och cirkpumpen tänker jag kan vara bra att ha kvar.

Utloggad vandieren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är billigare att byta växlaren i innedelen.
Det kan vara så att växlaren har frusit pga 4-vägsventilen i utedelen, då kan den befintliga utedelen förstöra en ny innedel/ny växlare.

Mvh

Utloggad Holpers

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Menar du att det kan ha blivit så kallt i växlaren inomhus att den frusit sönder?
Det har jag inte hört innan, kanske inget montören har koll på..

Jag resonerar så att om jag byter växlaren, vilken skulle kosta 13 000kr plus arbete plus moms så kanske kompressorn lägger av om ett år och jag fortfarande inte har någon garanti....

Ett annat problem var att växlaren är restnoterad och Daikin kunde inte svara på alls när den kan dyka upp.
Den måste även hårdlödas fast, runt den är det massor med frigolit som inte går att plocka bort. Montören som var här idag var märkbart oroad över brandrisken.

En ny pump ger mig iaf ny garanti.. 5 år om den registreras.

Måste bara sova på saken och bestämma mig.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8421
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Har du kontaktat konsumentvägledaren för att kolla vad som verkligen gäller om din ÅF glömt bort att garantiregistrera ?

Kolla även med ditt försäkringsbolag då jag antar att du har någon form av rättshjälp därifrån.
Betalar man en försäkring mÃ¥ste man se till att utnyttja tjänsterna man betalar för  tummenupp

Lite trassel att hålla på men 25000:- eller vad din kostnad skulle bli kan man göra roligare saker för
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad vandieren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om det är så att växlaren har frusit pga problem med utedelen så kan den nya innedelen också frysa sönder, om det är så måste utedelen också åtgärdas.

Har det kommit in vatten i rören till utedelen är det inte heller bara att byta innedel.

Mvh

Utloggad vandieren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kompressorn sitter i utedelen, om bara innedelen byts gäller nog bara garantin innedelen,

Kolla noga upp så att 5år gäller på innedelen om man bara byter denna så det inte krävs komplett anläggning för att få 5år.

Trasiga kompressorer frÃ¥n  Daikins är väldigt ovanligt.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3880
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Springa och lufta hela tiden? Fick bekräftat idag att det läcker in gas från utedelen genom värmeväxlaren in i radiatorkretsen.

Bara skrota innedelen efter 4 år. Tog för givet att installatören registrerade pumpen och att jag hade 5 år, men det hade de "glömt" och jag har ingen förlängd garanti. Har lagstadgade 3år, vilket precis gått. Surt. Kommer kosta mig ca 50-60'

Å här går man och tror att livslängden är typ 15 år på en ny värmepump.

Vad vill jag säga med detta gnäll-inlägg? Jo..dubbelkolla att installatören verkligen registrerar pumpen hos Daikin. Annars gör du det själv så kanske ni slipper samma kalldusch.

Du nämnde att du luftar radiatorsystemet och att luften kommer ifrÃ¥n gasen.   Om det läcker gas....sÃ¥ har du fÃ¥tt en felkod...eller?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Holpers

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rocas - Nej, det läcker nog inte så mycket att trycket blir så lågt att det larmar ännu, men gasen gör att vattnet skummar och luktar kemikalier. Bekräftade läckaget och gas i vattnet med en gasmätare.

Vandieren - Just fasen det visste jag ju. kompressorn ute. Jag har så svårt att tro att det skulle kunna ha frusit sönder inomhus. Vad skulle detta ha berott på i utomhusdelen och går det att åtgärda lätt? Jag har inte märkt några problem innan läckan, inga felkoder eller så. Hur felsöker jag utedelen i så fall?

Rören mellan skulle de vacuumsuga oosv innan ny gas fylls på, så vatten i dem bör ju försvinna. Just nu är utedelen bortkopplad och rören stängda där ute.

Utloggad vandieren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om 4-vägsventilen fastnar i avfrostningsläge, samtidigt inget flöde i vattenkretsen pga uppstart av vatmvattentillverkning, detta är bara en teori.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!