Författare Ämne: Styrning av varmvatten  (läst 958 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spitfire1969

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Styrning av varmvatten
« skrivet: 10 januari 2019, 19:36:59 »
Hej,

Studerar div installationsmanualer för en Daikin Altherma EDLQ05CV3 Monobloc och funderar över hur man får den till att hantera varmvattnet. Vad jag kan tyda ut så gör den inte det utan det krävs en "Kontrollbox" som kostar typ 4000 spänn, väger 4 kg och är 0,1 m2 stor??!!!

Till råga på allt så finns det tydligen YTTERLIGARE en "Optionskontrollbox" (som för övrigt ser ut som den andra kontrollboxen) om man ex vis vill kunna få en exaktare förbrukningsuppgift (misstänker att det är samma hutlösa pris på denna box).

Så min fråga är vet någon om det finns ett sätt att kunna få ut signaler från utenheten för att styra 3-vägsventiler när man vill aktivera varmvattenuppvärmning? Det finns ju några utgångar som dock är kopplade till andra options.

En annan sak som slår mig är att jag har en elpatron idag för spetsvärme (på varmvattnet), går det på något sätt att få till så att denna kliver ut och in vid rätt tillfällen så att värmepumpen drar upp så mycket den klarar av och patronen sedan går in och tar resten?

Mvh/Tommy
« Senast ändrad: 10 januari 2019, 19:43:27 av spitfire1969 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!