Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 KB faller extremt fort när vi önskar högre framledning  (läst 18989 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 633
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Verkar inte gå att mäta på Kopparrör trots att man satt dit eltejp. Annars väldigt lågt från T från VP 22 grader.

Det fungerar inte för mej heller att mäta på eltejp på kopparrör, målade därför
ett ca 4 cm långt område med målarfärg och det fungerade inte heller.
Hur stor spridningsvinkel den mäter på, vet man ju inte, man har ju bara den
röda punkten att gå efter.


Skiljer säkert en hel del på olika IR-mätare. Jag har bara en billig som man har
fått som välkomstpremie på ”Gör det själv”.
Den fungerar dock bra på målade element. Visade nu 46,5° C  vid första element i
badrummet och 47,6° C i displayen på VP och då är det ca 6 m 16 mm oisolerat
stålrör emellan. Det tycker jag verkar rimligt.
(Temp. värden justerat efter inlägget strax nedanför)
« Senast ändrad: 24 januari 2019, 14:17:20 av Hasberg »
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/år + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, då ca 6000 kWh/år.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/år + HH-el.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Om man mäter på nära håll kan man inte använda laserpekaren för att sikta. Eftersom den sitter bredvid sensorn så blir det parallaxproblem.
Man måste ju mäta nära annars får man med andra ytor som inte har rätt temperatur.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 633
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ursäkta mej, det är tydligen jag som också mätte fel  :'(
Mäter man nära, mindre än 1 cm avstånd funkar det OK. :)
ca ± 1,4° C i diff, det får man ju ta när det är olika mätare.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/år + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, då ca 6000 kWh/år.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/år + HH-el.

Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 KB faller extremt fort när vi önskar högre framledning
« Svar #138 skrivet: 26 januari 2019, 08:36:27 »
Mätningarna fortsätter :-)
Börjat få en ungefärlig bild enlig följande.

Utetemp 0 till -4 grader
Förbrukning värmepump: 50-60kWh
Förbrukning vvb+vvc: 15kWh
Förbrukning vent: 4kWh
Hushålls El. 14-16kWh

Anser att vvb och vvc ligger ganska högt på 1 dygn? Men detta kanske stämmer med de svar jag fått tidgare.
Har lite rör som jag ska gå på under nästa vecka och isolera upp och se om man kan minska lite av förlusterna.

Golvvärme:
Just nu har vi relativt jämn temp på alla golv 24-25 grader utom i ett rum. Detta gäller rummet med slinga 2-7.
Här blir bara golv tempen 22 grader, rummet håller bara 19 grader.
Har testat följande:
Öppan slingan helt
Strypa slingan mer än vad körning sagt
Stängt hela fördelaren i övrigt så att allt ska gå genom den slingan.

Men samma resultat. Rummet blir inte varmt, inte heller golvet när jag mätt med en enklare värmekamera.

Oavsett prov ovan så blir resultat ungefär det samma.
Ex Framledning 30 grader så är returen ca 28-28.5 grad.
Både när jag kört helt öppet och även när jag strypt helt.

Något bra förslag?

Övirga slingor ex vid framledning 30, har jag nu fått ner till 25-26 grader när jag mätt. Så här är vi "rätt" och dessa golv är även varma/varmare.



Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Av de 15 kWh som vvb+vvc drar uppskattar jag att värmeförlusterna från beredaren är lite över 3 kWh och att slutvärmning av varmvatten från 50 till 65 grader drar ca 4 kWh. Det skulle betyda att förlusterna i vvc-rören är ca 300 W. Har ingen känsla för om det är rimligt.

Allt talar för att slingan med hög retur inte kan avge värmen för att det finns något som isolerar ovanför slingan som inte finns i de andra rummen. Att det skulle vara dålig kontakt mellan golvvärmeslang och betong i just det rummet är inget realistiskt alternativ.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 KB faller extremt fort när vi önskar högre framledning
« Svar #140 skrivet: 26 januari 2019, 10:13:18 »
Av de 15 kWh som vvb+vvc drar uppskattar jag att värmeförlusterna från beredaren är lite över 3 kWh och att slutvärmning av varmvatten från 50 till 65 grader drar ca 4 kWh. Det skulle betyda att förlusterna i vvc-rören är ca 300 W. Har ingen känsla för om det är rimligt.

Allt talar för att slingan med hög retur inte kan avge värmen för att det finns något som isolerar ovanför slingan som inte finns i de andra rummen. Att det skulle vara dålig kontakt mellan golvvärmeslang och betong i just det rummet är inget realistiskt alternativ.

Hej Roland
Och tack som alltid för svar!
Har sänt beredare till ca 57 grader innan mätning då det bör räcka.
Ska dra upp det lite när jag gjort någon dags mätning till och se vad skillnaden blir.
Bara för att se lite vart vi hamnar :-)

Gällande Golvvärmen.
Alla våra rum utan wc/bad/tvätt är rent betonggolv. Så här finns inget annat trä golv eller annat ovanför detta. Så förutsättningarna är lika i alla rum.

Hela plattan gjöts i ett stycke så som du skrivet att det skulle vara att just detta rummet inte har kontakt med betongen känns konstigt?
Visst detta rum ligger med 2 ytterväggar i ett hörn, dock så är det fler rum som ligger på detta sätt, och då inte slingan kyls ner på vägen så känns inte detta heller så troligt att detta är problemet när golvet är kalla.

Skulle luft i slinga kunna bidra med detta? (dock borde väl då inte det komma tillbaka med så hög temp utan tvärtom?)

Ska pröva i natt att verkligen strypa slingan till nästan 0 igen och se om det är samma resultat igen (bör vara så) men för att pröva.
Och se om R iallafall kyls ner mer om det går långsamt vilket det väl bör bli?
Normalt bör man väl öka flödet för "lite bättre" värme. Vet att Uponor skrivit någonstans att man kan behöva justera flödet ca +/- 20-25% i slingorna vid behov.

Circpumpen står nu mer eller mindre på lägsta möjliga hastighet (lilla huset)
Har inte påverkat värme i någon del av huset, trots att jag satt ner den i hastighet.
Alla termostater fortfarande helt öppna.



Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Håller med om att ytterväggarna inte kan vara problemet. Var den låga temperaturen i rummet orsakad av dem borde returen vara svalare än från de andra rummen, inte varmare.

Alla anledningar till den dåliga värmeavgivningen jag kan komma på känns fel. Klenare slang i just det rummet syns på en gång vid fördelarna. Har man lagt slangen glesare i det rummet borde temperaturen på golvet bli ojämn.

Att det är dåligt flöde är uteslutet. Då skulle returtemperaturen vara lägre än i de övriga rummen. I det här fallet är det som om man har lagt isolerad slang i golvet.

Upptäckte att bilden på golvet var upp och ner i energirapporten. Det blev lite lustigt just i det här sammanhanget.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 KB faller extremt fort när vi önskar högre framledning
« Svar #142 skrivet: 26 januari 2019, 15:46:05 »
Håller med om att ytterväggarna inte kan vara problemet. Var den låga temperaturen i rummet orsakad av dem borde returen vara svalare än från de andra rummen, inte varmare.

Alla anledningar till den dåliga värmeavgivningen jag kan komma på känns fel. Klenare slang i just det rummet syns på en gång vid fördelarna. Har man lagt slangen glesare i det rummet borde temperaturen på golvet bli ojämn.

Att det är dåligt flöde är uteslutet. Då skulle returtemperaturen vara lägre än i de övriga rummen. I det här fallet är det som om man har lagt isolerad slang i golvet.

Upptäckte att bilden på golvet var upp och ner i energirapporten. Det blev lite lustigt just i det här sammanhanget.

Nej detta är något märkligt.
Jag har själv köpt in golvvärmeslangen så allt är 20 slang, och det är det som sitter i fördelarna.
Var själv nere när de lagt slangen innan gjutning och tittade även på någon gammal bild och det är samma avstånd på slangen.
Inte heller någon isolerad slang.
Upplever inte heller att golven är ojämna.
Lite kallare mot yttervägg, som det även är i alla andra rum.
Detta med nedkylning stämmer som sagt inte heller, tittade även på k-ritning och det ligger en bred vot vid båda ytterväggarna, dock som du skrev så borde detta då varit tvärt om att temp borde varit väldigt låg tillbaka om detta skulle varit problemet.

Lite märkligt att de vänt på konstruktionen i energirapporten. Ska påpeka detta då vi ska in med en del relationshandlingar.

Prövar att strypa slingan ytterligare, nere på under 1 nu, ska pröva att dra ner den lite till inför natten när jag kan ha rummet helt stängt.


Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Är det samma material på golvet? tex för mig är det stor skillnad mellan tarkett våtrumsmatta och mattan i resten av huset som är mjukare att gå på (Stötdämpande yta eller vad man skall säga undertill).

Kan det vara felkopplat? Men då borde det bli varmare någon annanstans.

Hur är annars pumpen inställd på dut och är det gv valt?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 KB faller extremt fort när vi önskar högre framledning
« Svar #144 skrivet: 27 januari 2019, 11:32:26 »
Är det samma material på golvet? tex för mig är det stor skillnad mellan tarkett våtrumsmatta och mattan i resten av huset som är mjukare att gå på (Stötdämpande yta eller vad man skall säga undertill).

Kan det vara felkopplat? Men då borde det bli varmare någon annanstans.

Hur är annars pumpen inställd på dut och är det gv valt?

Samma golv överallt utan i badrum/tvätt så detta kan inte vara problemet.
Bör inte vara felkopplat då de andra rummen håller 24-25 grader på golvet. Så känns inte heller som detta :-(

Pumpen är inställt på Dut 15,5, och GV.
Låtit Delta i pumpen vara på 7, går även att ändra detta men har inte känt att detta gjorde någon skillnad när jag ändrade.

Har stryp slingan ytterligare nu i natt, Uponor har 2,7 på sin körning.
Var nere på 0.75 i natt, något lägre R nu ca 2,5 grad, dock ännu inte varmare på golven, men detta kan ju ta tid.
Ska se om jag kan dra ner den till 0,5 i natt och se om jag kan få 4-5 graders skillnad genom detta.

Dock så har jag ingen logiskt förklaring till varför denna slingan ska behöva så mycket strypning.
Och vet ännu inte om rummet blir varmare.

Samt något märkligt att just i detta Rum så är det extremt stor diff mot Uponor plus/minus 20-25% som de brukar skriva.

Någon mer input någon :-)

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
Samma golv överallt utan i badrum/tvätt så detta kan inte vara problemet.
Bör inte vara felkopplat då de andra rummen håller 24-25 grader på golvet. Så känns inte heller som detta :-(

Har stryp slingan ytterligare nu i natt, Uponor har 2,7 på sin körning.
Var nere på 0.75 i natt, något lägre R nu ca 2,5 grad, dock ännu inte varmare på golven, men detta kan ju ta tid.
Ska se om jag kan dra ner den till 0,5 i natt och se om jag kan få 4-5 graders skillnad genom detta.

Dock så har jag ingen logiskt förklaring till varför denna slingan ska behöva så mycket strypning.
Och vet ännu inte om rummet blir varmare.

Samt något märkligt att just i detta Rum så är det extremt stor diff mot Uponor plus/minus 20-25% som de brukar skriva.

Någon mer input någon :-)

Förutsatt att dina mätningar är tillförlitliga tror jag följande resonemang ligger nära sanningen.  ::)

Är förläggningssätt och övergolv lika så kan det enligt mig bara bero på att slangen är betydligt kortare än projekterat. Detta resonemang stärks ytterligare av de uppmätta temperaturerna på framledning och retur  samt låg golvtemperatur och  :dt:. Att få varmare på golvet där kan nog bli svårt eftersom den värmeavgivande ytan är i detta golv är mindre än övriga, tyvärr.  :-\

Hur har har det gått med övriga slingor med lågt delta?
Jag rekommenderar dig att mäta alla slingor och anteckna dessa i dokumentet.
Kom ihåg att, när du sänker flödet i en slinga ökar det i övriga.  tummenupp
« Senast ändrad: 29 januari 2019, 08:27:19 av SUNE73 »
Mitt fritidshus by.år -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader året runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÅRADE SPÅNSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/år 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Jivenburk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärmepump & golvvärme
    • Aktuellt väder hos Jivenburk
Mätningarna fortsätter :-)

Golvvärme:
Just nu har vi relativt jämn temp på alla golv 24-25 grader utom i ett rum. Detta gäller rummet med slinga 2-7.
Här blir bara golv tempen 22 grader, rummet håller bara 19 grader.
Har testat följande:
Öppan slingan helt
Strypa slingan mer än vad körning sagt
Stängt hela fördelaren i övrigt så att allt ska gå genom den slingan.

Men samma resultat. Rummet blir inte varmt, inte heller golvet när jag mätt med en enklare värmekamera.

Oavsett prov ovan så blir resultat ungefär det samma.
Ex Framledning 30 grader så är returen ca 28-28.5 grad.
Både när jag kört helt öppet och även när jag strypt helt.

Något bra förslag?



Du får ingen skillnad i  :dt: om du har den fullt öppen eller strypt. Har du spolat igenom slinga 2-7 igen med fullt vattentryck under ca 10 min för att säkerställa att ingen luft är kvar i slingan.

Enkel åtgärd för att eliminera en felorsak  tummenupp
Villa, 2 plan, 235kvm boyta + garage 30kvm, byggår 2006
Bergvärmepump Nibe F1230-8 + FLM30 + Compact 200 från 2006. Borrhål 170 m. Golvärme (tot ~900m).
VVC, styrning-övervakning Nibe RCU 11, 3030Pro, Smatrix Wave Plus, Ontech GSM 9025 och Leakomatic M4i Premium

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Nibe 1255 KB faller extremt fort när vi önskar högre framledning
« Svar #147 skrivet: 09 februari 2019, 12:23:13 »
Samma golv överallt utan i badrum/tvätt så detta kan inte vara problemet.
Bör inte vara felkopplat då de andra rummen håller 24-25 grader på golvet. Så känns inte heller som detta :-(

Pumpen är inställt på Dut 15,5, och GV.
Låtit Delta i pumpen vara på 7, går även att ändra detta men har inte känt att detta gjorde någon skillnad när jag ändrade.

Har stryp slingan ytterligare nu i natt, Uponor har 2,7 på sin körning.
Var nere på 0.75 i natt, något lägre R nu ca 2,5 grad, dock ännu inte varmare på golven, men detta kan ju ta tid.
Ska se om jag kan dra ner den till 0,5 i natt och se om jag kan få 4-5 graders skillnad genom detta.

Dock så har jag ingen logiskt förklaring till varför denna slingan ska behöva så mycket strypning.
Och vet ännu inte om rummet blir varmare.

Samt något märkligt att just i detta Rum så är det extremt stor diff mot Uponor plus/minus 20-25% som de brukar skriva.

Någon mer input någon :-)

Hur går det med mätandet?

Vi är ju nyfikna  tummenupp
Mitt fritidshus by.år -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader året runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÅRADE SPÅNSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/år 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!