Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dragkrok på elbilar.  (läst 2673 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Dragkrok på elbilar.
« skrivet: 04 december 2018, 16:28:03 »
Har väl inte studerat fenomenet allt för väl. Men kan inte komma på att jag sett något dylikt.

Är inte på gång o köpa elbil utan mer en reflektion. Tror inte jag ägt en bil utan dragkrok.... Förutom min första en Laban Renault 4 "love"
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Dragkrok på elbilar.
« Svar #1 skrivet: 04 december 2018, 16:36:35 »
Bil o bil... i varje fall eldrivna fordon. Mina Melexbilar jag haft och har, har dragkrok.  tummenupp
Alla tidigare, riktiga bilar, likaså, men inte min senaste, en MB B200Turbo. Den funkar superbt trots brist på dragkrok, märkligt....
« Senast ändrad: 04 december 2018, 16:40:32 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Dragkrok på elbilar.
« Svar #2 skrivet: 04 december 2018, 16:42:42 »
Klassas inte de som typ arbetsfordon? Kan inte minnas jag sett tex en Prius med dragkrok. Eller en Tesla.... Men det är väl likvärdigt med att sätta en dragkrok på en Ferrari  8)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Dragkrok på elbilar.
« Svar #3 skrivet: 04 december 2018, 16:43:56 »
Jo precis. Arbetsfordon.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Dragkrok på elbilar.
« Svar #4 skrivet: 04 december 2018, 17:00:33 »
Bil o bil... i varje fall eldrivna fordon. Mina Melexbilar jag haft och har, har dragkrok.  tummenupp
Alla tidigare, riktiga bilar, likaså, men inte min senaste, en MB B200Turbo. Den funkar superbt trots brist på dragkrok, märkligt....

Har alltid dragit mkt släp därav mitt behov av dragkrok. Ofta drar sig folk för att köpa beggade bilar när det sitter dragkrok på då de tycks vara rädda att bilen har fått lidit... Har i daxläget två släp förutom båtsläp. Ett maskinsläp totalvikt 2.6 ton.
Köpte dessutom grannens gamla Rekotrailer ifrån -92 i våras helnöjd. Tyvärr ställer totalvikten på det släpet till det 1650 kg. IOM det begränsar möjligheten för andra o dra ekipaget. Kan rekommendera Transportstyrelsens släpvagnskalkylator om man är osäker på lagligheten i framförandet.
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Dragkrok på elbilar.
« Svar #5 skrivet: 04 december 2018, 17:26:50 »
Skulle inte köpa bil utan drag behöver det allt för ofta. Angående totalvikt så beräknas det lite annorlunda i dag så ditt 1650 kg släp får nog dras av rätt många bilar. Jag får i alla fall dra min skotervagn med totalvikt på 1050 kg med 2a bilen som har dragvikt på 800 kg men jag får inte lasta så mycket på den.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Dragkrok på elbilar.
« Svar #6 skrivet: 04 december 2018, 18:18:09 »
Jag flyttad hela hushållet 50mil med hyrt envägs släpvagn. Sista biten med färja bara släpvagnen fick åka med fraktfärjan. Lyftes om- och avbord med lyftkran.
Det blev 7 fullastade vändor. Drog med min MB190, 70HK..Sista vändan orkade den knappt uppför långbacken i Finnerödja..För att inte tala om dragbilen på ön, en liten VW, men inga riktigt långa stora backar där.
När vi lyfte av släpvagnen den vändan så frågade mannen vid lyftkranen om jag visste vad släpet vägde?
Nej den är ju inte topplastad (volym) men det är böcker.. Svaret var drygt 2 ton...jag vill minnas att max dragvikt på MBn var ungefär 1 ton enligt transportstyrelsen?
« Senast ändrad: 04 december 2018, 18:21:02 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Dragkrok på elbilar.
« Svar #7 skrivet: 04 december 2018, 18:19:23 »
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Dragkrok på elbilar.
« Svar #8 skrivet: 04 december 2018, 18:28:26 »
Skulle inte köpa bil utan drag behöver det allt för ofta. Angående totalvikt så beräknas det lite annorlunda i dag så ditt 1650 kg släp får nog dras av rätt många bilar. Jag får i alla fall dra min skotervagn med totalvikt på 1050 kg med 2a bilen som har dragvikt på 800 kg men jag får inte lasta så mycket på den.

Detta är en djungel av bestämmelser som jag inte ens törs o ta i tång med  :).
I somras skulle min brorson dra detta släpet Dvs Reko trailern. Men i sista stund bad jag honom att kolla upp det via nämnda släpvagnskalkylator. Tji fick han!

Grannen som jag köpte släpet av har även han kört olovandes.... o andra sidor så får han fortkörningsböter som vi andra byter kalsonger..... ;)

Detta drabbar inte mig IOM behörighet BE. Men minskar användandet av kärran.
Låt mig ta en liknelse. Jag får dra mitt maskinsläp med totalvikt 2.6 ton med min gamla Volvo men får inte lasta mer än 1000 kg på släpet trots att den är godkänd för 2000 kg last. Men som B kortsförare får Du inte ens dra kärran tom.
Därav nyttan av släpvagnskalkylatorn!

Men till huvudfrågan! Finns det elpersonbilar med dragkrok? Eller har de försvunnit i processen med registreringsbesiktningar.... dontknow
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Dragkrok på elbilar.
« Svar #9 skrivet: 04 december 2018, 18:39:36 »


Ok såg filmen o tvekar inte över kraften.....
Men är detta bara reklam? Dvs är det gångbart med elbilar o räckvidd kontra nyttan?

Dvs finns det elbilar som inte är arbetsfordon som inregistrerats i Sverige?
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Dragkrok på elbilar.
« Svar #11 skrivet: 04 december 2018, 20:30:42 »
Åtminstone många äldre elbilar och hybridbilar (t ex Renault Clio och Express från 90-talet, tidiga generationer av Toyota Prius) får överhuvudtaget inte förses med dragkrok. Tillåten släpvagnsvikt är 0. På Renault Express är dessutom batterilådan i vägen för dragkrokens fästpunkter.

Är man spekulant på en elbil är det ju lätt att knappa in regnumret hos Transportstyrelsen och se vad det finns för uppgifter om släpvagnsvikter registrerade för den.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Dragkrok på elbilar.
« Svar #12 skrivet: 04 december 2018, 20:55:23 »
Bör kanske formulera om frågeställningen?

Finns det i "Sverige" godkända "personbilar" drivna av endast el som är utrustade med dragkrokar/utrustning som är godkänd av "Svenska" myndigheter.....?

Eller är det som så att de inte uppfyller kraven för miljömålen....

Mvh Tyke
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dragkrok på elbilar.
« Svar #13 skrivet: 04 december 2018, 21:47:26 »
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Dragkrok på elbilar.
« Svar #14 skrivet: 04 december 2018, 22:07:50 »
Bör kanske formulera om frågeställningen?

Finns det i "Sverige" godkända "personbilar" drivna av endast el som är utrustade med dragkrokar/utrustning som är godkänd av "Svenska" myndigheter.....?

Eller är det som så att de inte uppfyller kraven för miljömålen....

Mvh Tyke


Tesla model X finns ju med dragkrok och får dra över två ton.

Det finns inga myndighetskrav som förbjuder dragkrok på elbilar. Troligen handlar det mer om att motorerna inte tål hög kontinuerlig belastning.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Dragkrok på elbilar.
« Svar #15 skrivet: 06 december 2018, 14:53:45 »
Bör kanske formulera om frågeställningen?

Finns det i "Sverige" godkända "personbilar" drivna av endast el som är utrustade med dragkrokar/utrustning som är godkänd av "Svenska" myndigheter.....?

Eller är det som så att de inte uppfyller kraven för miljömålen....

Mvh Tyke

Någotsånär moderna personbilar - oavsett om det är elbilar eller förbränningsmotordrivna bilar - är helfordonsgodkända för EU. Därmed har svenska myndigheter ingenting alls att göra med vilka släpvagnsvikter mm som tillåts, de har precis som övriga nationella myndigheter bara att rätta sig efter dokumentationen för helfordonsgodkännandet.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dragkrok på elbilar.
« Svar #16 skrivet: 03 februari 2019, 21:43:05 »
Tesla model 3 ska tydligen kunna beställas med dragkrok.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!