Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥gtryckspressostat larmar pÃ¥ CTC Ecoair. Servicetekniker vill inte reparera.  (läst 1974 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad trollmane

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej.
Jag har en CTC Ecoair som börjar bli till åren kommen. Den är 15 år gammal nu. Men har hittills funkat bra.
Men nu har den börjat larma för lågtryckspressostat. Nollställer jag larmet på pumpen och på pressostaten så går allt igång igen i 1-2 veckor. Sen går larmet igen.

Vi tog hit en servicetekniker som konstaterade att det är ett läckage på kylmediet vid den röda tanken i utedelen. Han visade att det var kladdigt på ett rör under tanken.

Han tyckte vi borde köpa helt ny anläggning men menade samtidigt att det går att reparera läckan genom att löda igen den. Och sedan fylla med nytt köldmedium. Det skulle kunna tänkas hålla från någon månad till ett par år.
Jag är inte så sugen på att köpa en ny pump just nu och kan tänka mig ta chansen på en reparation.

Men nu har serviceteknikern ångrat sitt tidigare besked och säger att han inte hittar någon kyltekniker som är villig att göra jobbet. Dels p.g.a. risken för kort hållbarhet. Och dels eftersom pannan är så gammal så det inte går att laga bra ändå.

Jag kan inte fatta varför det skulle vara svårare att laga en läcka i en panna som är gammal jämfört med om den var nyare.
Och det där med kort hållbarhet på lagningen spelar ju inte så stor roll eftersom pannan är 15 år och ändå inte kommer leva för evigt.

Jag misstänker att han bara vill sälja en ny panna. Eller ligger det något i det han säger?

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Med den röda antar jag att det är torkfiltret vi talar om. Jag har svårt att se att det är några större påfrestningar på dess lödningar. Om nu denna lödning gett upp kan man gissa att det finns fler som ligger i riskzonen.

Vid reparation mÃ¥ste den tömmas pÃ¥ köldmedie. Vet inte om man uppskattar oljeförlusten eller behöver tömma kompressorn helt för att kunna fÃ¥ i rätt mängd olja. Nytt torkfilter,, vakuumsugning och pÃ¥fyllning. 

Reparatören måste lämna garanti på jobbet, och blir det då något annat fel på värmepumpen inom garantiperioden är hen rädd för att tvingas stå för den kostnaden.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad hobbymekk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ta dit en annan firma istället
Villa på ca 170 kvadrat strax norr om Borås, luftburen värme med FTX Heru 100, bergvärmepump Bosch EHP9LW/M med ca 150m hål, 300L volymtank (gamla varmvattenberedaren), med vattenbatteri i tilluftkanalen. Kamin för lite myseldning och vid strömavbrott. Total årsförbrukning på el ca 11500kWh (inkl elvärme för frostfrtt i garagförråd)

Dessutom ett extra hus på ca 160 kvadrat med vedeldning+viking bio pelletsbrännare i viadrus panna, acctankar och en ecoair 10.9 luft-vatten VP

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!