Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 610 med 350 problem med trycket  (läst 1120 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kagayama

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
610 med 350 problem med trycket
« skrivet: 23 oktober 2018, 22:01:53 »
Hej.

Jag har i dagarna fått en 610 installerad med en låg 350 innedel. Jag har problemet med trycket. När jag hade gaspanna så var trycket satt på 1 bar i golvvärmesystemet, dvs oavsett när så var det nästan alltid konstant 1 bar i systemet. Det jag reagerar på nu med mitt nya paket från ctc så ligger trycket och pendlar mellan 06-1,1 bar? Hittar inga läckor någonstans? Idag när vi stängde av både inne och utdedel ca 1,5 timme för montering av värmekabel till kondensvattnet så var trycket nere på 0,1 bar? Så ska det väl inte vara? Golvslingorna är väl ett slutet system och borde inte ha dessa tryckförändringar? Mvh Björn

B.N

  • Gäst
B.N
SV: 610 med 350 problem med trycket
« Svar #1 skrivet: 21 november 2018, 19:43:44 »
Hej.
350 levereras med integrerat expansionskärl och förtrycket i kärlet är i de flesta fall för högt och då fungerar inte expansionen i kärlet. Kolla med installationsfirman hur de har ställt förtrycket, kanske de inte alls har gjort det....
mvh BN

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 610 med 350 problem med trycket
« Svar #2 skrivet: 21 november 2018, 20:58:04 »
Hej.

... Golvslingorna är väl ett slutet system och borde inte ha dessa tryckförändringar? Mvh Björn

Just för att det är ett slutet system har du tryckförändringar. Vattnet expanderar när det värms upp. Luften i expansionskärlet ska ta hand om vattnets volymförändring.

Jag antar att gaspannan hade konstant hög temperatur och lagom varmt vatten shuntades ut i golvet, dvs större delen av volymen av vattnet hade liten variation i temperatur. Med värmepump har du större variation i pannans temperatur, och får större variation i trycket.

Du kanske hade större expansionskärl i förhållande till vattenvolymen med gaspannan än vad du har nu.

Med detta vill jag inte påstå att det är rätt som det är, men det kan förklara du ser större tryckändringar.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!