Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering innerdel LLVP  (läst 1482 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Placering innerdel LLVP
« skrivet: 17 oktober 2018, 22:02:14 »
Tänk att värme och ventilation kunde vara så här intressant :-)

Har haft en ventilationsfirma på besök för att kolla över frånluftspump och se huruvida man kan förbättra ventliation med FTX eller hitta på något annat bra i huset.
Nämnde att jag klurat på att byta ut LLVP som sitter i hallen (som säkert någon sett post om tidigare) och så pratade vi om lite alternativa instllationsplatser.

Sett ur ett luftflödesperspektiv så kom han med förslaget att man kanske skulle sätta den i andra ändan på huset då luften sugs mot frånluftsdonen.
Det är en 80 talskåk med bottenvåning ovh övervåning, el-radiatorer och frånluftsVP.

Hans tänk låter logiskt, idag blåser min LLVP mot luftströmen, men ni glada amatörer, installatörer och experter, hur tänker ni. Spelar luftflödet från ventiler stor roll?

Var skulle ni satt LLVP?

Utloggad Lawrenz

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
SV: Placering innerdel LLVP
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2018, 22:22:07 »
Utan att säkert veta skulle jag vilja påstå att frånluften + de termiska krafterna är så pass stark att placeringen av LLVP vid entré eller vardagsrum och dess luftströmmar inte har någon enorm betydelse.. Om man väljer alternativet i vardagsrummet så blåser man den varma luften mot trappa så att den varma luften kan stuga upp mot vån 2 lite lättare? Sen är ju frågan om placeringen vid entrén är bättre när det gäller ljudnivå etc.
Jag har själv ingen luft/luft så jag vet inte hur det låter.

När jag tittar igen så är placeringen vid entrén ganska bra i för sig..
Jag hade nog valt med hänsyn till två saker: ljudnivå + det estetiska.
När man kliver in i vardagsrummet kommer LLVP vara det första man ser..

Jadu  Sc:,h svÃ¥r frÃ¥ga  :)
Måste jag välja någon så hade jag nog valt placeringen vid entrén tror jag.
« Senast ändrad: 17 oktober 2018, 22:27:56 av Lawrenz »
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/Ã¥r (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering innerdel LLVP
« Svar #2 skrivet: 01 januari 2019, 19:49:25 »
Utan att säkert veta skulle jag vilja påstå att frånluften + de termiska krafterna är så pass stark att placeringen av LLVP vid entré eller vardagsrum och dess luftströmmar inte har någon enorm betydelse.. Om man väljer alternativet i vardagsrummet så blåser man den varma luften mot trappa så att den varma luften kan stuga upp mot vån 2 lite lättare? Sen är ju frågan om placeringen vid entrén är bättre när det gäller ljudnivå etc.
Jag har själv ingen luft/luft så jag vet inte hur det låter.

När jag tittar igen så är placeringen vid entrén ganska bra i för sig..
Jag hade nog valt med hänsyn till två saker: ljudnivå + det estetiska.
När man kliver in i vardagsrummet kommer LLVP vara det första man ser..

Jadu  Sc:,h svÃ¥r frÃ¥ga  :)
Måste jag välja någon så hade jag nog valt placeringen vid entrén tror jag.

har fortfarande inte bestämt mig helt, men måste göra det i dagarna då den ska installeras.
Men lutar nog åt hallen, slipper dra El samt som du säger, luftströmmarna från friskluftsintagen kanske inte har så stor betydelse som man tror.
Kan dock för lite om ventilation och de termiska krafterna, det känns nästan lite som svart magi när man börjar gräva ner sig i ämnet.  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!