Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Cirkulation / effekt / effektivitet / strypning / balansering?  (läst 1862 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ThingWizard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Österbotten
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Har försökt botanisera runt och läsa på här, men vill ändå fråga några saker.

Bakgrund
Kylan börjar rulla in här så sakteliga och pumpen vaknar till liv. Andra vintern med värmepump nu, (Nibe 1355). I fjol såsade den på helt ok efter diverse justeringar, och i år tänkte jag se om radiatorerna och balansera dem bättre. Har en innegivare i matsalen som ligger på övre våningen, eftersom vi tenderat att vara mest där hittills. Den är inställd på 21 grader. Förra vintern renoverade vi många rum i nedre våningen och hade termostaten där ganska lågt ställda så mycket av det flödet var tidvis helt avstängt. Huset är en stor tvåplansvilla (100år ca) med stockväggar, krypgrund, tilläggsisolerad på 90-talet och känns ganska stor och trög i svängarna, känns som väggarna har ett bra U-värde.

Angående flöde och delta
Så som det varit nu temperaturmässigt, lite minus på nätterna, och kring +5, +10 på dagen så har jag haft ett delta på VP kring ca 2 grader. Det kändes aningen lågt och jag öppnade nu alla termostat fullt, kröp runt och mätte alla radiatorer enskilt (2 rörssystem, gamla radiatorer från oljepannetiden, vissa 70-tal vissa 90-tal). Ganska många radiatorer var helt ostrypta på returen och hade nån grad eller två delta. Jag ströp dem för att få nån slags delta på dem, och har nu fått upp delta på VP till som mest 5 grader, men oftast kring 2.5. Har inte ännu idag mätt alla radiatorers delta enskilt, men har som avsikt att göra det. Just nu går inte invertern för det blev ganska soligt och varmt.

Min pump har automatisk reglering av CP på värmesidan, men om jag ställer den till auto så drar den ner cirkulationen till ca 10%, gissningsvis pga att delta över VP är så lågt, och då blir det kallt. Invertern går inte igång ordentligt och GM faller. För att få bättre fjong i systemet så har jag nu satt manuell CP hastighet på 40% och det fungerar bättre. dT vid dUT är inställt på 10 grader, och dUT måste vara -40grader för mig för att jag ska få balanspunkten mellan de två kompressorerna att funka okej i vanligt vinterspann. 1355 har alltså två kompressorer och ingen elpatron.

Några frågor
- Vilken CP-hastighet är klokt att ha när man kollar radiatorernas delta? Är det bara att ta första bästa, som nu t.ex 40%?
- Vilken delta på radiatorerna är det vettigast att ha när det ännu är några plusgrader?

Framförallt undrar jag hur man ska tänka i förhållande flöde/effekt och delta T/framledningstemperatur: Om man stryper för mycket så tappar ju radiatorerna effekt. Eftersom de är dimensionerade för betydligt högre framledningstemperatur från tidigare oljepanna så måste jag ha ett bra flöde i dem nu när framledningstemperaturen är mycket lägre, lägre flöde kommer ju kräva högre framledningstemperatur för att hålla rumstempen. Om jag har högt flöde för att få effekt ur dem så får jag inget bra delta T. Hur väger man de sakerna mot varandra?

(Här är lite grafer och grajer från senaste dygnet, timeout på en dag så kommer kunna ses fram till måndag 8.10 kl 12:30) https://snapshot.raintank.io/dashboard/snapshot/VkkXbeT00dgxNBGnrgS6iOqnsCAGqhLZ

Hälsar
Jocke
« Senast ändrad: 07 oktober 2018, 13:10:42 av ThingWizard »
540m2 2-vån, stockhus + garage - Nibe F1355 4-28
Total Förbrukning:
------------------- [   Min°C  ][Med°C][Max°C]
2018 17060 kWh (Från Maj)
2019 24513 kWh [ -23,1 °C][5,4 °C][29,9 °C]
2020 19549 kWh [ -11,6 °C][7,1 °C][31,0 °C]
2021 23524 kWh [ -22,9 °C][5,0 °C][30,3 °C]
2022 17549 kWh [ -20,4 °C][5,7 °C][31,2 °C]

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Cirkulation / effekt / effektivitet / strypning / balansering?
« Svar #1 skrivet: 08 oktober 2018, 07:42:33 »
Jag har ju också ett gammalt system med för lågt flödesmotstånd, men det är inte så svårt att reglera in om det är 2-rörsystem.
Själv väntade jag till en kallare dag då värmepumpen gå kontinuerligt så är det lite lättare.
Det är kanske enklast att ställa CP på en fast fart och sen strypa in radiatorerna på minst 5 C delta på varje.
Sen kan du nog ställa om farten på CP till auto.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ThingWizard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Österbotten
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack så mycket Carl! Då ska jag invänta en kall dag, vi har 17 grader varmt idag! ;)
540m2 2-vån, stockhus + garage - Nibe F1355 4-28
Total Förbrukning:
------------------- [   Min°C  ][Med°C][Max°C]
2018 17060 kWh (Från Maj)
2019 24513 kWh [ -23,1 °C][5,4 °C][29,9 °C]
2020 19549 kWh [ -11,6 °C][7,1 °C][31,0 °C]
2021 23524 kWh [ -22,9 °C][5,0 °C][30,3 °C]
2022 17549 kWh [ -20,4 °C][5,7 °C][31,2 °C]

Utloggad Eklew

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulation / effekt / effektivitet / strypning / balansering?
« Svar #3 skrivet: 14 oktober 2018, 23:40:59 »
Du hade en miljard frågor du, vilka inga är lätta att svara på eftersom du uppenbarligen bor i ett väldigt speciellt hus. När det gäller flöden i ett element så är det 6-10°  :dt: som gäller på ett element mätt från toppen av elementet till botten och flödet får inte vara så lågt att inte elementets hela längd värms. När det gäller din vp så är den stäld (vid installation) till det värmesystem som den skall driva, i ditt fall radiatorer, den försöker eftersträva ett förinställt  :dt: ca 8° men eftersom vattnet uppenbarligen bara snurrar runt så blir  :dt:väldigt lågt och c-pumpen varvar ner för att höja dt. I mina öron låter det som att du har ett alldeles för bra flöde i systemet så värmebäraren inte lämnar av sin värme i elementen innan den går tillbaka i returen vilket får vp att varv ner (den tror att den är färdig). Det finnas två sätt att fösa detta, antingen får man setill att man ökar tryckdifferanden i systemet genom att dels strypa returflödet och dels se till att att alla element är rätt instrypta och termostaterna är öppna på minst 50%. Alternativ två är att koppla systemet så som det skall kopplas till 13xx serien på större system med i vissa fall tvivelaktig värmebärar sida, med UKV och extern c-pump, på det sättet tar man bort problemet med hur många element som är öppna och hur dom är inställda, åtminstone i värmepumpens perspektiv och du får en mycket effektivare drift (se 13xx installationsmanual). I ditt fall så blir alla råd som du får från det här forumet spekulativa eftersom din anläggning skiljer sig från standard och framförallt så är ditt hus en ”black box” tills man är där och tittar. Så om du är osäker så konsultera installationsmanualen, ring Nibe dimensionering eller ta in en oberoende service tekniker som tittar på din anläggning eller köp några timmar ”utbildning”

//W
Servicetekniker för IVT och Nibe.
Är lycklig ägare av en värmepump i ett hus med både väggar OCH ett tak.

Utloggad ThingWizard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Österbotten
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack Eklew för inlägget!

Ska komma med lite uppdatering. Gjorde en ytterligare justering av samtliga radiatorer och lyckades få upp delta på vp till  mellan 5-6 grader. Hade några raddar som det fortfarande bara rann rakt igenom utan nåt delta alls. CP går fortfarande ganska långsamt kring 5%, initialt ofta 40-60% då ep14 startar men sedan sänker den. (Då är det också väldigt varmt nu för årstiden. 10-15 grader senaste dagarna.)

Har cirkulationen inställd på "radiatorer", är det alltså delta 8 vid dUt?
Tänkte man kunde testa ställa den manuellt att godkänna t.ex. delta 5 vid dut och se om man får lite mer cirkulation trots autoläge.

Jag har en UKV kopplad och har haft framledningstempgivaren kopplad efter den. I samband med att jag nu testat autoläge på CP så funkade det dåligt med givare efter tanken. Cirkulationen var så långsam att det tog lång tid före det varma vattnet nått givaren då vp stått ett tag. Det ledde till att GM fortsatte dala trots att vp gick och den gasade till slut på med full effekt helt i onödan. Experimenterar nu med givare före ukv. Jag får lite fler starter men bättre reglering av inverterpumpen. Vet inte om det är klokt eller inte.

Har tidigare haft en gammal extern CP kvar från oljetiden med bara ett effektläge, den tog vi bort. Alternativet är förstås att köra manuell cphastighet och hitta ett lagom läge så körde jag hela fjolåret och hade det varmt och gott men ville nu testa auto och få raddarna justerade och optimerade.

Jo det vore med lite utbildning. Iofs därför jag e här :) Jag gillar att experimentera och verkligen tacksam för all hjälp och information jag fått här senaste året. Lite klokare blir man hela tiden.
« Senast ändrad: 15 oktober 2018, 07:16:39 av ThingWizard »
540m2 2-vån, stockhus + garage - Nibe F1355 4-28
Total Förbrukning:
------------------- [   Min°C  ][Med°C][Max°C]
2018 17060 kWh (Från Maj)
2019 24513 kWh [ -23,1 °C][5,4 °C][29,9 °C]
2020 19549 kWh [ -11,6 °C][7,1 °C][31,0 °C]
2021 23524 kWh [ -22,9 °C][5,0 °C][30,3 °C]
2022 17549 kWh [ -20,4 °C][5,7 °C][31,2 °C]

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!