Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta ut expansionskärl  (läst 1518 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Byta ut expansionskärl
« skrivet: 21 september 2018, 08:47:14 »
Jag har en fjärrvärmeväxlare som har ett 12l rektangulärt expansionskärl inbyggt.  Det kommer vatten genom blÃ¥sans ventil, sÃ¥ kärlet lär väl behöva bytas.  Nu har jag alltid tyckt att 12l verkar för lite (4 vÃ¥ningar med gamla sektionsradiatorer).  Pannan före fjärrvärmen hade ett stort kärl som togs bort med fjärrvärmen (men pannan hade ju lite volym ocksÃ¥ som inte växlaren har).  Men kan verkligen 12l vara nog?

Om jag nu vill ha större kärl, anser ni att man skall ersätta det trasiga inne i växlaren med ett likadant och sätta ett till vid sidan om, eller skall man bara sätta ett större utanför?  Vilket ser mest seriöst ut?

Växlaren har en (vad jag kommit fram till heter) kikboxkran alldeles före säv och expansionskärl.



Varför heter kranen sÃ¥?  Sc:,h  Antar att den är till för att tömma systemet, varför man behöver en särskild kran till det när säv-en sitter 5 centimeter längre bort?  I alla fall, känns det OK att ansluta sig till denna för att koppla in ett externt kärl (och öppna kranen förstÃ¥s)?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Byta ut expansionskärl
« Svar #1 skrivet: 21 september 2018, 10:56:37 »
Om du har plats så är det enklast och billigast att bara sätta ett nytt kärl vid sidan om. Det gamla trasiga kan sitta kvar om det inte så att du måste ta bort det för att kunna ansluta det nya.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Byta ut expansionskärl
« Svar #2 skrivet: 30 september 2018, 22:42:01 »
OK, nu har jag satt in ett 35l kärl vid sidan om istället.  Funkar fint, men fick ett par funderingar...

Kärlet skulle ha ett förtryck pÃ¥ 0.5 bar enligt tillverkaren, men jag hade just köpt en digital däcktrycksmätare för att mäta upp det och den visade 0.9 bar.  Pumpade in lite mer luft sÃ¥ att den visade 1.0 bar och det verkade stämma ganska bra, dÃ¥ det började strömma in vatten i kärlet när manometern i radiatorkretsen visade runt 1 bar.

Vilket är troligast?  Biltema-mätaren visar fel (köpt samma dag) eller tillverkaren har har pumpat in fel tryck?

Sedan undrar jag hur det egentligen är med 12l kärlet som jag monterade bort som trasigt dÃ¥ det kom vatten när jag tryckte pÃ¥ luftventilen.  Roade mig ju med att testa när jag monterat ut den, och trodde att jag skulle blÃ¥sa luft rakt igenom kärlet frÃ¥n luftnippeln ut i vattenanslutningen.  Men det gick bra att pumpa upp tryck i blÃ¥san som den behöll i alla fall under den korta tid jag provade.  Kan det vara pyspunka pÃ¥ blÃ¥san sÃ¥ att vattentrycket (ca 1 bar) gör att vattnet trycks in i blÃ¥san, även om blÃ¥san är hel nog för att blÃ¥sa upp?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Byta ut expansionskärl
« Svar #3 skrivet: 30 september 2018, 22:48:27 »
Hur högt har du till högsta punkt i systemet? Eller vilket tryck har du i systemet där kärlet sitter?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Byta ut expansionskärl
« Svar #4 skrivet: 01 oktober 2018, 22:15:39 »
Det sitter i källaren nära taket och har 3 våningar ovanför sig, så räknar med 0.8 bar.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!