Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Justera delta-t radiatorer, när? Dut?  (läst 4568 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Justera delta-t radiatorer, när? Dut?
« Svar #15 skrivet: 17 september 2018, 13:42:01 »
Värmepumpen går på min-effekt 4 kW 50% av tiden d.v.s. den producerar runt 2 kWh/h vid +6°. Det i sin tur intygar mitt påstående om det effektbehov han har d.v.s. runt 10 kW vid DUT.

Att den producerar varmare vatten kl. 8° än den gjorde vid midnatt, måste bero på att det finns en rumsgivare som påverkar. Utomhustemperaturen var +6° vid midnatt men det var lite varmare utehus kl 8:00 d.v.s. börvärdet på värmenbäraren borde vara lägre på morgonen inte högre.

Det är ju bra att Nibe reglerar flödet vid min och max. För den som har 16 kW effektbehov vid DUT, har ändå ett flöde som pendlar mellan 0,19 och 0,38. Även om Bertil endast har 10 kW effektbehov vid DUT, så kan det kanske bli så att värmepumpen speedar på med 16 kW efter ett större varmvattenuttag.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Justera delta-t radiatorer, när? Dut?
« Svar #16 skrivet: 18 september 2018, 05:43:00 »
Man kan tydligen ställa både vid vilken temp DUT inträffar, och vilket deltaT man vill ha vid den utetemperaturen.
Vad minsta deltaT är vet jag inte, men man kanske kan anta att det ligger runt 4 grader.

Det Bertil reagerat på är att den inbyggda cirkpumpen på varma sidan drar 40W redan på 1% utsignal, på hans gamla värmepump ställde han in flödet som han ville ha det, och då drog den ca 30W om jag inte missminner mig.
Utifrån detta kan man alltså anta att han har högre flöde idag, redan vid mineffekt än han haft tidigare.

Då man kan justera deltaT vid DUT till mellan 0 och 25 grader och DUT till mellan -40 och -20 grader så verkar man ju kunna ha en stor påverkan på flödeskarakteristiken vid olika framledningtemp, så även i hus med flödesproblem borde man kunna få till en OK situation - om man bortser till hur det påverkar kylprocessen och COP.

Jag vidhåller i alla fall den bild jag fått från ägarna i forumet, att det här med flödet i princip varit en ickefråga sedan de lanserade sina värmepumpar i 1250-serien.
Lika tydligt verkar det det vara att Nibes reglering är för trög för att kunna hantera en bypass, jag tror helt enkelt inte att det skulle fungera på en Nibe värmepump.
Då är i så fall arbetstank lösningen för de som vill ha optimala flöden, maximal COP och ett balanserat flöde i radiatorkretsen och gör det möjligt att köra med termostater på alla radiatorer, eller i vart fall på majoriteten av radiatorerna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!