Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Billiga däck. Törs man köra?  (läst 3644 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
Billiga däck. Törs man köra?
« skrivet: 31 augusti 2018, 13:06:08 »
3.5 år gamla Achilles däck som rullade 2500 mil. Och sprickor.
Törs man köra med dom?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Billiga däck. Törs man köra?
« Svar #1 skrivet: 31 augusti 2018, 13:39:24 »
Ja, de bör gå bra att använda tills de är utslitna. Om däcken bara har sprickor på ena sidan kan det vara lämpligt att vända dem på fälgen så den spruckna sidan kommer inåt och är skyddad mot solljus.

Det som är farligt när det gäller sprickor i däck är om sprickorna är belägna så att de antyder att däcket har körts tomt, då kan corden ha skadats på kuppen. Men sprickor i yttergummit utan tecken på cordskador (bulor, svår obalans etc) gör inte så mycket på kort sikt, när det gäller moderna däck med stål- eller syntetcord. Forna tiders däck med cord av naturfiber (t ex bomull) var mer farliga, där började corden ruttna om fukt nådde in till den via sprickor.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Billiga däck. Törs man köra?
« Svar #2 skrivet: 31 augusti 2018, 17:45:18 »
Kan inte för mitt liv förstå varför man ska spara in på det enda som har kontakten med vägen och har en enormt stor påverkan på säkerheten.

Oftast rullar riktiga märkesdäck betydligt längre också samt med lägre bränsleförbrukning så i verkligheten kan de dyra däcken bli billigare i längden.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Billiga däck. Törs man köra?
« Svar #3 skrivet: 31 augusti 2018, 18:56:19 »
Byt däck om dom börjar spricka, dom kan säkert hålla ett tag men som sagt så är dom enda kontakten mellan bil och väg samt om du slår ut kostnaden på några år är det knappast den tyngsta kostnaden för bilen.
Och på dom däcken ser det ut som om dom ska rulla åt ett vist håll, så ska man byta sida måste man lägga om däcken.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Billiga däck. Törs man köra?
« Svar #4 skrivet: 31 augusti 2018, 18:59:54 »
Med en någotsånär modern personbil med bra väghållning brukar det inte inträffa några större otrevligheter vad som än händer med däcken. Det är mer kritiskt på tunga fordon som t ex frambyggda lastbilar som det inte finns en chans att hålla kvar i rätt körfält om man får däckexplosion på ett framhjul, eller på äldre personbilar med mindre lyckade framvagnskonstruktioner, olämplig viktfördelning etc.
Släpvagnar som är tunga i förhållande till dragbilen bör också förses med pålitliga däck.

Jag skulle vilja hävda att det här talet om att man skulle kunna spara bränsle på dyrare däck är en myt som omhuldas av bilgummibranschen. I de opartiska undersökningar som har gjorts, har man inte kunnat påvisa någon skillnad alls mellan olika däcktyper så länge dimension och lufttryck är desamma.
Ska man spara bränsle genom omsorg om däcken, så gäller det att hålla rätt lufttryck (rekommenderat tryck från biltillverkaren bör vara en minimigräns, och det högsta tillåtna trycket som står finstilt någonstans på däcket är en maximigräns som aldrig bör överskridas), att inte köpa bredare däck än nödvändigt samt att inte överbelasta däcken. Har man en tung bil, eller ofta kör med tung last, så måste man se till att de däck man köper har tillräcklig bärighet och tål tillräckligt högt tryck.

När det gäller livslängd på olika sorters däck så har ju däck sedan många år typprovats för slitagetålighet och märks med ett s k treadwear-värde. Ju högre det värdet är desto längre livslängd kan man vänta sig hos däcket. På 50- och 60-talets diagonaldäck brukade det ligga omkring 100 , och moderna radialdäck för personbilar har oftast värden mellan 200 och 300. En del snobbiga typer som är optimerade för bra väggrepp i samband med banracing och liknande, har lägre värde och följaktligen också kortare livslängd.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 633
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Billiga däck. Törs man köra?
« Svar #5 skrivet: 31 augusti 2018, 19:24:31 »
Om däcken bara har sprickor på ena sidan kan det vara lämpligt att vända dem på fälgen så den spruckna sidan kommer inåt och är skyddad mot solljus.

Då ska man kunna göra det själv. Att betala för omläggning och balansering
på halvdåliga, billiga däck, är att kasta pengarna i sjön. :::_)
Dessutom sitter de ju redan med sprickorna på insidan!
Snart blir det dags för vinterdäck igen.
Köp nya däck till nästa sommar-säsong. Man ska inte köra på däck, som man inte vågar lita på.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/år + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, då ca 6000 kWh/år.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/år + HH-el.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Billiga däck. Törs man köra?
« Svar #6 skrivet: 31 augusti 2018, 19:25:53 »
När jag besiktade hobbybilen i våras påpekade besiktningsmannen att framdäcken började bli lite slitna på insidan. De satt på, och var inte nya, när jag köpte bilen år 2000. Jag lämnade iväg hjulen och fick de ”nya” däcken monterade som jag hade liggande på hyllan. De gamla var från 1996 och de ”nya” från 1999. Båda är/var Yokohama AVS1 och det fanns inga sprickor eller nåt som indikerade att det var gamla däck.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Billiga däck. Törs man köra?
« Svar #7 skrivet: 01 september 2018, 00:04:55 »
Med bra däck kan en bil idag stå still efter mindre än 35m vid broms från 100,med dåliga däck kan du ha 40km/h där de bra står still, det är en j...a skillnad.

Största skillnaden brukar dock vara i väta där dåliga däck blir äckligt hala.

Vad gäller treadwear har ofta bra och dyrare däck som är för vanligt bruk över 300 idag medan många lågprisdäck ligger på 220-260, bara där kan merkostnaden sparas in.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Billiga däck. Törs man köra?
« Svar #8 skrivet: 01 september 2018, 15:49:28 »
Husbilen rullar inte speciellt många mil och däcken var 10 år gamla men med bra mönster så att bara köpa nya för att dom var gamla kändes inte speciellt lockande. Fast jag har haft dåligt samvete och framförallt på dess sista Europaresa, förra året köpte jag nya i samma fabrikat "Michelin" och sort, inte för att jag egentligen behövde för det var fortfarande godkänt mönster kvar och inga sprickor.

Ljudvolymen blev märkbar lägre, ca 3-4 decibel mindre å det låter som lite men det är stooor skillnad.
Gummiblandningen hårdnar på gamla däck och blir pissdåliga i vått väglag eller på snö.

Fast den största förvåningen var priset, hade räknat med det dubbla priset eftersom det krävs lastbilsdäck.
Vi betalade ca 5500kr monterat och klart för alla 4 hjulen så jag borde ha bytt långt tidigare.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Billiga däck. Törs man köra?
« Svar #9 skrivet: 01 september 2018, 19:04:57 »
Med bra däck kan en bil idag stå still efter mindre än 35m vid broms från 100,med dåliga däck kan du ha 40km/h där de bra står still, det är en j...a skillnad.

Största skillnaden brukar dock vara i väta där dåliga däck blir äckligt hala.

Vad gäller treadwear har ofta bra och dyrare däck som är för vanligt bruk över 300 idag medan många lågprisdäck ligger på 220-260, bara där kan merkostnaden sparas in.
står treadwear på däcken eller vart får man reda på den uppgiften var en helt ny grej för mig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Billiga däck. Törs man köra?
« Svar #10 skrivet: 01 september 2018, 19:31:23 »
Står oftast på däcken men kan missbrukas, det är däcktillverkaren som sätter siffran och tillverkarna kan ha olika bedömningar...

Min erfarenhet är dock att de stömmer hyfsat väl.
Gislaved som fanns en gång i tiden hade 240-260 och rullade inte långt. Goodyear och Michelin med 320-340 rullade däremot väldigt långt.

Min erfarenhet av livslängd där jag lagt märke till det är att Gislaved som sagt rullade kort och så även Bridgestone samt Continental. Michelin och Goodyear långrullande.

https://www.consumerreports.org/cro/magazine/2015/09/the-truth-about-tire-treadwear/index.htm
« Senast ändrad: 01 september 2018, 19:47:11 av Mike »

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Billiga däck. Törs man köra?
« Svar #11 skrivet: 01 september 2018, 21:45:41 »
3 decibel lägre betyder att ljudstyrkan har halverats mot innan eftersom decibelskalan är logaritmisk.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Billiga däck. Törs man köra?
« Svar #12 skrivet: 01 september 2018, 22:43:32 »
3 decibel lägre betyder att ljudstyrkan har halverats mot innan eftersom decibelskalan är logaritmisk.

3 dB innebär en halvering eller fördubbling av effekten, men dB-skalan är ju logaritmisk bl a för att den är anpassad till hur människans hörsel fungerar. I praktiska sammanhang är 3 dB den minsta ändring i ljudstyrka en människa kan uppfatta, vid laboratorieförsök kan en del mycket känsliga personer uppfatta mindre skillnader ner mot knappt 1 dB.

När det gäller att gummit skulle åldras och hårdna i gamla däck så är även det en myt som omhuldas av bilgummibranschen. I verkligen kan gummit hårdna på ytan och kanske någon tiondels mm in. Visst kan gamla däck bli hårda och kännas bakelitaktiga när man tar på dem, men den hårda ytan nöts bort efter några dagars körning.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Billiga däck. Törs man köra?
« Svar #13 skrivet: 01 september 2018, 22:52:33 »
Har du någon gång testat hur ett gammalt gummiband fungerar?
Gummi åldras definitivt.

http://mvif-online.se/pdf/avsnitt/220_01.pdf
« Senast ändrad: 01 september 2018, 22:57:31 av Mike »

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Billiga däck. Törs man köra?
« Svar #14 skrivet: 01 september 2018, 23:00:02 »
Har du någon gång testat hur ett gammalt gummiband fungerar?
Gummi åldras definitivt.

Det är skillnad på gummi och gummi. Prylar som inte ligger under någon som helst myndighetskontroll på kvalitet (gummiband, billiga gummistövlar mm) beter sig på ett helt annat sätt än gummi som måste uppfylla bestämda krav från myndigheter eller inköpare (bildäck, elkablar, gummidetaljer som är fabriksmonterade i bilar från välkända tillverkare mm).
Det finns gummiisolerade elkablar från slutet av 1920-talet som fortfarande är som nya!

Och det finns ju ett otal olika gummikvaliteter som kemiskt sett inte har något alls gemensamt, men ändå för ögat och känseln verkar likartade. Naturgummi (latex), nitril, kloropren, silikon, EPDM osv osv. Vissa tål väder och vind bra, andra är oljebeständiga, en del klarar hetvatten...
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Billiga däck. Törs man köra?
« Svar #15 skrivet: 01 september 2018, 23:03:44 »
Se min ändrade post med en länk...
Med rätt lagring förlänger man åldrandet men åldras gör det.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
SV: Billiga däck. Törs man köra?
« Svar #16 skrivet: 02 september 2018, 08:12:22 »
Bilen besiktigades i torsdags. Inte en anmärkning. Det var besmannen som visat detta. Jag tyckte det var konstigt att han sa, du kan fortsätta köra.

Jag har iaf beställt nya Dunlop.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Billiga däck. Törs man köra?
« Svar #17 skrivet: 02 september 2018, 08:25:29 »
Jag har fått sex punkteringar de senaste fyra åren.

I ett fall hade metallcorden gått sönder eftersom jag körde ca 50 m med ett lufttomt däck.

Jag upptäckte ej att luften hade gått ur under vintern.....så jag körde en liten bit med min gamla husbil.

Efter att jag hade pumpat upp däcket körde jag ca 100 mil innan det exploderade...mycket obehagligt i 60  km/h.

I övriga fall hade främmande föremål; spikar, skruvar, krokar, bultar trängt in och punkterat däcken.

I inget fall har däcket punkterats pga ålder eller torrsprickor.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Billiga däck. Törs man köra?
« Svar #18 skrivet: 02 september 2018, 08:50:05 »
Jag håller med om att främmande föremål är den vanligaste orsaken till plötsliga punkteringar. Glasskärvor, vassa stenar vid vägarbeten mm är också vanligt.

En annan vanlig orsak är ventilen på slanglöst monterade däck. Om ventilen är gammal kan gummit spricka utan förvarning, det händer också att det småläcker mellan ventil och fälg. Tyvärr finns det en del gummiverkstäder som inte bryr sig om att byta ventil när de lägger på ett nytt däck på en fälg om inte kunden uttryckligen beställer ventilbyte. Sådana gummiverkstäder kan inte längre räkna med mig som kund. Ska man få ett par nya däck pålagda lönar det sig att fråga om verkstaden byter ventil också.

Cordskador som ger bulor på däcket och risk för senare explosion är vanligt på däck som har varit pumpade över max tillåtet tryck (det brukar alltid finnas angivet bland den finstilta texten på däcksidan). Vanligt på hyrsläpvagnar!  Jag har också fått cordskada ett par gånger i samband med svåra potthål eller brunnslock som har legat på trekvart. En gång bucklades fälgen till på kuppen.
I vissa fall kan det gå att reparera cordskador, det är vanligt på stora och dyra däck där det inte ställs så stora krav på balans, perfekt rundhet mm. T ex däck för stora dumpers, bakhjul på traktorer mm.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Billiga däck. Törs man köra?
« Svar #19 skrivet: 02 september 2018, 19:59:40 »
Å ni som har lastbilsdäck på ex husbilar, se till att ni har stålventiler.

Och har ni redan stålventiler men verkstaden där ni byter till nya däck inte har det, byt inte bort dom mot gummiventiler.
Det finns visserligen högtrycksventiler i gummi, men hur ska vi amatörer se skillnaden dontknow,
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!