Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC ecoair 600M  (läst 10391 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Trycklöst

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: CTC ecoair 600M
« Svar #15 skrivet: 08 oktober 2018, 13:04:17 »
Nu har vi fått igång vår nya maskin en i350 kopplad mot en 610M.
Den har ju inte gått så många dagar ännu men än så länge verkar allt lira som det ska. Utedelen är så tyst att man behöver gå fram till den för att kolla om den är igång eller inte. Det ska bli intressant att se hur den låter när det blir lite kallare, som det är nu ligger den runt 25-30 och då blir det inte mycket ljud såklart.


Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC ecoair 600M
« Svar #16 skrivet: 09 oktober 2018, 13:39:09 »
Det vore intressant att få veta vad det är för ljudnivå när allting går på max på en 510 eller 610, jämfört med 408 och 410.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad pennybridge

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC ecoair 600M
« Svar #17 skrivet: 09 augusti 2019, 08:23:51 »
Halloj! Lyfter en gammal tråd! Ni som nu har haft CTC i350 och 600M under en tid, vad är era tankar och kommentarer? Jag står själv och ska just installera detta system själv i min villa. Viktigt för min del att kunna få varmt bad utan problem :)

Utloggad Trycklöst

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: CTC ecoair 600M
« Svar #18 skrivet: 09 augusti 2019, 13:52:59 »
Det vore intressant att få veta vad det är för ljudnivå när allting går på max på en 510 eller 610, jämfört med 408 och 410.
Jag kan inte jämföra med en 400, (och dessutom är ju varje plats unik på sitt sätt) men hemma hos oss där det inte finns något framför utedelen så låter det inte mycket alls. Vårt hus är gammalt och inte byggt med moderna tjocka väggar :) men utedelen hörs inte alls inomhus förutom om man står precis vid väggen innanför där den är placerad. Och då får det vara helt tyst i övrigt annars hör man den inte där heller.

Den enda gång jag har hört oväsen är när en istapp kom in i fläkten, det lät :P

Halloj! Lyfter en gammal tråd! Ni som nu har haft CTC i350 och 600M under en tid, vad är era tankar och kommentarer? Jag står själv och ska just installera detta system själv i min villa. Viktigt för min del att kunna få varmt bad utan problem :)

Vi har bara kört vår sen i höstas men problemfritt är väl enklast beskrivning av vår upplevelse hittills :D
Läs hela installationsmanualen två gånger innan installation, och utgå från att de som installerar vet hur den ska installeras, men inte hur den ska användas :) så blir allt säkert jättebra :D


Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC ecoair 600M
« Svar #19 skrivet: 14 augusti 2019, 10:27:48 »
utedelen hörs inte alls inomhus
Hur mycket hörs den utomhus på höst-vinter när den går för fullt? Att den inte hörs inomhus tar jag för självklart.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Trycklöst

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: CTC ecoair 600M
« Svar #20 skrivet: 18 augusti 2019, 21:49:39 »
Jag vet inte säkert att jag varit ute och hört den när den gått för fullt, det var inte många stunder det var så kallt i vintras. Men mellan 50 & 70 nånstans, där hörs den inte alls om man är mer än några meter från den. Men hos oss är det helt fritt framför den så det finns inget som kan fånga upp och förstärka ljudet.

Från många andra utedelar hörs ett dovt brummande när fläkten går även på låga varv men det saknas så gott som helt från 600:an. Vet inte om det är fläkten i tunn plast elle det nya chassiet som står för skillnaderna men funkar gör det i alla fall.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!